advies gevraagd voor verbeteren cooling pc

Pagina: 1
Acties:

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik wil mijn cooling weer een beetje op peil krijgen omdat deze op de 1 of andere manier zwaar achteruit gegaan is.ik wil het graag zowel stil hebben en cool genoeg hebben, vooral als ik niet veel doe wil ik dat ik de boel lekker langzaam kan laten draaien. en ik wil dat het er ook nog een beetje leuk uitziet door mijn raam en blauwe ccfl, s'nachts wil ik alle lichtjes uithebben, en zo stil mogelijk gecoolt hebben.

dit zijn mijn specs:
-p4 2.8ghz 800mhz HT northwood
-2x maxtor 120gb 8mb
-1x 9800pro met zalman ZM80C-HP + optionele fan
-case chieftec dragon (plek voor 4x 80mm fans, + 1 zijpaneel)
-1x zalman CNPS7000A-AlCu cpucooler
-1x outake sunbeam ledfan 80mm
-1x intake nexus silent fan 80mm
-1x intake goedkoope naamloze fan 80mm
-Fancontroller zalman zm-mfc1 (plek voor 4 fans met 5v tot 12v regeling, en 2 fans voor 0v tot 12v regeling)
-voeding chieftec met 80mm fan

Een tijd geleden draaide mijn pc perfect met alle fans op 5 volt, toen nog 1 extra als outake, maar door wat rommelen met de fans en reperaties van andere pc's heb ik dat zelf niet echt meer optimaal op het moment. ik vraag mij dus af waar de slechte cooling de oorzaak van is.

Voorbeeldje ik rip nu een Xvid met de kast open, raam een stukkie open (ja met dit weer :p), verwarming wel aan, de cpufan staat op de automatische stand van asus bios, 54 graden cpu, 45 graden moederbord, hdd's blijven lekker cool zo rond de 25 graden.

Kheb ook niet het idee dat die cpufan echt langzaam draait, zo'n 2500 toeren.
de kast fans die ik kan meten, de videokaart fan en de outake draaien 1600/1700 toeren op volle toeren, en 1500/1600 op de 5volt stand.
Als ik die 2 fans op de fancontroller omhoog draait heb ik behoorlijk wat herrie.

wat moet ik verbeteren om het spul weer een beetje nieuw leven in te blazen?
zowiezo lijkt het me weer verstandig om met 2 intakes en 2 outakes te coolen, ik wil dus de kastfans gaan vervangen.

volgende had ik zelf in gedachte:

-De cpu fan zo laten, eventueel ff checken of de coolpasta niet aangekoekt is ofzo, dit heb ik trouwens pas geleden wel vervangen en heeft het wel een stuk verbeterd. deze laat ik dan door het moederbord regelen.

-1 nieuwe outake erbij:
Arctic Fan 3
Deze wil ik dan op een 5v tot 12v aansluiting op mijn fancontroller hebben, zodat die niet zomaar uitkan.
waarom? leek mij wel een stille fan en hij past als outake in de houder als het goed is.

-1 nieuwe outake met leds,
coolermaster neon LED Fan 80x80mm.
Deze wil ik dan op een 0v tot 12v regelaar zetten, zodat ie snachts uitkan. (of als het stil moet zijn)
waarom? schijnt stil te zijn voor een ledfan, geeft een leuk effect door het raam, deze past in
de houder van mijn kast.

-1 nieuwe ledfan voor in Raam/intake,
Arctic Fan Pro 2L.
Deze komt ook op een 0v tot 12v regelaar, kan snachts ook uit dus. (of als het stil moet zijn)
waarom? schijnt ook stil te zijn, maar is iets hoger dan een coolermaster, past dus wel in mijn raam maar niet in de houder als uitake.

-2 nieuwe intake fans
2x Zalman ZM-F1 (80mm, 3p)
deze kunnen op 2, 5v tot 12v regelaars, zullen dus contant draaien.

-De videokaart intake die aan de zijkant zit van de kaart laat ik zo en sluit ik op een 5v tot 12v regelaar aan.

wat ik nu wel blijf houden is dat de videokaart intake op praktisch op de fan van het zijpaneel intake heb zitten, maarja das altijd beter dan een gat daar.

Ik vraag mij af of het een verstandige keuze is zo, en of ik misschien dingen beter anders kan doen.
Ik wil dus eigenlijk de mogelijkheid hebben om stil te draaien en zonder verlichting:
outake 5volt, 2 voorintakes 5v, videokaart 5v, cpu fan auto, voeding auto.
En de coole stand met de extra fans erbij.

Graag adviezen/tips van jullie om dit systeem en beetje cool en stil te krijgen :p

[ Voor 5% gewijzigd door Dnc1n op 03-12-2005 17:10 ]

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:22

drooger

Falen is ook een kunst.

Er vliegt ook ergens een topic rond(volgens mij bij in casemod forum) waarin iemand het stickertje van de fans afhaalt, wat olie erop smeert/spuit en dat het dan veel beter klinkt.

Gewoon de ventilatoren 'oplappen' en als dat neit wil, dan vervangen.

Over de cpu zou ik trouwens niet zo inzitten hoor, mijn cpu draait nu standaard tussen 40 en 65 graden(idle en stressed), voorheen lag dat ongeveer 15-20 graden hoger.

Je kan ook overwegen waterkoeling te nemen, als je geld ervoor over hebt. Of van die luchtslangen proberen.

Er zijn genoeg voorbeelden, is kwestie van search functie gebruiken.

edit: In alle gevallen loont het de moeite om de ventilatoren in uw systeem te voorzien van een druppeltje olie of synthetisch smeermiddel. Deze moet u in het centrum van de koeler rond de as aanbrengen. Gebruik heel weinig: één druppel is meestal genoeg. Meestal is het nodig om de sticker op de koeler even los te halen voor u de olie aanbrengt. Vergeet bij het smeren van de ventilator ook de grafische kaart niet.

[ Voor 27% gewijzigd door drooger op 03-12-2005 18:20 ]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:18
fans ff oplappen en alles stofvrij maken wil wel es helpen duncan..