P2 koeler uitzetten verstandig?

Pagina: 1
Acties:

• drogba
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:19
Ik heb een thuisservertje.
Specs:
p2 400mhz
320 mb sd-ram
BX moederbord.

Clarkconnect 3.1 Home Edition draait als een zonnetje.

Nu maakt sinds 3 weken mijn p2 ventilator/koeler erg veel lawaai. (oftewel hij is gaar)
Ik heb de ventilator/koeler uitgezet om geen geluidsoverlast te hebben.

Is dit verstandig?
Kan de processor dit aan of moet op zoek gaan naar een nieuwe ventilator/koeler.

Op dit moment heb ik hem voor de zekerheid uit, maar wil hem 24/7 gaan draaien.

• Eggie_lwd
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-11-2022
Koeler even goed stofvrij maken, stikkertje aan de onderkant eraf peuteren, 1 drupje naaimachine olie erin, en draaien maar weer :).

Wat ik wel weet: een koelblok is belangrijker voor de koeling dan zo'n lullig ventilatortje. Maar goed, hij zit er niet voor niks op natuurlijk.

Probeer de oliedrup truc eens!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:26

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Laat hem een tijdje draaien, en voel zelf eens aan het koelblok. Smelt je vinger er niet aan vast dan zal het wel goed zijn :P

Ik draai een PII 350mhz, ook met de koeler uitgeschakeld. Zit een vrij grote heatsink op. Dit draait al maanden prima.

Hier stond een dode link.

• Game-Freak
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-02 12:38
Als het koelblok groot genoeg is en je zet er bijvoorbeeld een (stille) 80mm fan tegenaan, dan moet het ook goed gaan...

iRacing Profiel

Verwijderd

Een grote koelblok zonder fan werkt meestal goed genoeg als je voldoende airflow in je case hebt.

• Edmund
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb een P3 500mhz zonder ventilator stabiel draaien. Alhoewel er zit wel een ventilator in de voeding.

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:57
Ik heb er maar gewoon een 120 mm fan naast gedaan, hoor je toch amper. (Met een fanmate dan wel :P) Draait prima

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-02 15:02

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Clarkconnect is nou niet echt een applicatie die enorm veel van een server vraagt. Ikzelf heb een complete linux distro die naast routeren ook nog apache, ftp servers en samba heeft draaien op een P1. Deze computer begint het eigenlijk alleen maar zwaar te krijgen wanneer ik MLDonkey erop ga draaien.

Kortom.. Load op die bak is zo laag dat je je denk ik geen enkele zorgen hoeft te maken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

strandbal schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 17:00:
Laat hem een tijdje draaien, en voel zelf eens aan het koelblok. Smelt je vinger er niet aan vast dan zal het wel goed zijn :P

Ik draai een PII 350mhz, ook met de koeler uitgeschakeld. Zit een vrij grote heatsink op. Dit draait al maanden prima.
geen naaimachine olie erin! want dat wordt na een tijdje hard! doe er maar gewoon 2-takt morotolie in 8) werkt perfect hierzo.(uiteraard is een nieuwe fan het best...)

• Bolis
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-11-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 18:19:
Een grote koelblok zonder fan werkt meestal goed genoeg als je voldoende airflow in je case hebt.
maar dat heeft hij dus niet omdat hij alle coolers heeft uitgeschakeld... right?

Verwijderd

ik had dat ook wat jij had ding werkte nog maar amper en was echt gaar wat wil je na 9 jaar gewoon een nieuwe erop schroeven B)

Verwijderd

Waar is die tweakers spirit? Verzin gewoon ff een leuk ophang mechanisme om er 12 centimeter fan op te richten, die op 5v, niemand die hem hoort.

• drogba
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:19
zal is ff kijken hoe ik het op los. kan hier in ieder geval al heel wat mee.
ben alleen nu te brak van een avondtje stappen :).

Verwijderd

Goed idee, ik raak ook nooit meer een pc aan met mn zatte kop...
Ja ik spreek uit ervaring, mn waterpomp vergeten op te zetten... :+

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
Je moet vooral zorgen voor een luchtstroom... als de lucht rond het koelblok stilstaat blijft die opwarmen en wordt het koelblok veel te warm...

echt passieve koeling bestaat niet... de warmte moet altijd afgevoerd worden...

U vraagt, wij antwoorden.

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik heb op mijn p2 een gewoon p4 heatsink gelegt, alleen die word na een verloop van tijd HEEL warm, dus dan laat ik de PC aan staan en dan haal ik de heatsink eraf, doe ik hem onder de kraan, droog ik hem af, leg ik hem terug...

Kijk dat is pas extreme waterkoelen!

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
da is ni goe voor uwe proc ..... ma een detail zeker ? zonder sink draaien; ik huiver alleen al bij de gedachte

en als je je psu goed plaatst (fan psu airflow koelt p2 ook) dan kan je in principe een p2 koelen met een systeem met een fan , die van de voeding , ik heb hier ook zon kastje staan ...

Out of the box? What box? There is no box.

Pagina: 1