Toon posts:

Systeemvoorstel.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu
AMD Athlon XP 2200+
ASUS A7V8X-X
GeForce 4 Ti
Kingston 512 DDR-SDRAM.

En het werkt allemaal prima, op 1 ding na.

Ik heb nu al een tijdje geleden een XFX 6600 GT AGP edition aangeschaft. Deze werkte niet vanaf de eerste seconde, maar dat is een verhaal apart. Hij heeft het een avond gedaan en bij andere computers doet hij het prima. Ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn computer te oud is voor deze videokaart. En de videokaart zou sowieso een overkill zijn.

Nu ben ik druk bezig met geld bij elkaar te schrapen om mijn videokaart een nieuw systeem te schenken zodat hij het wel doet :P.

Wat ik in gedachte had:

ASRock 939 Dual-Sata2
AMD Opteron 144
XFX 6600 GT AGP
Kingston 512 DDR-SDRAM

Het mooie aan het moederboard is dat hij goed scoord, goedkoop is en veel onboard heeft.
Maar over de processor en compatibiliteit van alles twijfel ik een beetje. Zou iemand mij kunnen helpen, iets anders aanraden en soortgelijke dingen.

Verder ben ik nog niet zeker over de processor.

Ik hoop dat iemand de tijd neemt mij te helpen.

Mvg,
Bjorn Schijff

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Wat wil je er mee doen, wat is je budget?
Ik heb weinig verstand van Opterons, maar volgens mij kun je beter voor een gewone AMD 64 proc gaan.

[ Voor 22% gewijzigd door RoD op 03-12-2005 16:55 ]

• SOEFuture
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
wat wil je er mee gaan doen? als je voor het gamen gaat kan je er beter 1 gig geheugen in doen.
De opteron past wel op het bord volgens mij. (die opteron is toch 939?), maar ik dnek dat je er beter gewoon een athlon in kan gooien zoals een 3000+ of 3200+

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Opterons vereisten registered mem, pak inderdaad een gewone (nog goedkoper ook!) Athlon64...

Verwijderd

Topicstarter
Ah ok.

Ik wist het niet zeker, maar had wat over betere prestaties gelezen.

Ik ben idd een gamer, maar ik werk er ook regelmatig op met photoshop, voor school enzo.

Dus een redelijk algemene PC maar ik verwacht veel reken en teken kracht ervan :).

Mooi gezegd he ;)

Maar wat voor een processor zouden jullie me aanraden dan?

Verwijderd

Die Opteron mits je een goed versie heb kan super overklokken. Daarom is deze de laatste tijd in de picture. Dat mb lijkt me niet zo'n goede keuze, beter een A8n-e of iets in die richting.

Verwijderd

De amd 3000+ is een goeie processor voor relatief weinig geld. Een 3200+ of een 3500+ is wel sneller maar in verhouding weer wat duurder voor wat je er voor terug krijgt.

Edit: als je een beetje handig bent met het overklocken kun je hem gemakkelijk op 2000Mhz (3200+) of 2200 Mhz (3500+) zetten. Schijnen ze altijd wel te halen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2005 17:24 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Caesartje schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 16:58:
Opterons vereisten registered mem, pak inderdaad een gewone (nog goedkoper ook!) Athlon64...
Ook voor socket 939 :? Ik dacht dat socket 940 daarvoor net bedoeld was.

[ Voor 10% gewijzigd door Borromini op 03-12-2005 17:26 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Nee niet voor socket 939 alleen voor socket 940

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 17:21:
Die Opteron mits je een goed versie heb kan super overklokken. Daarom is deze de laatste tijd in de picture. Dat mb lijkt me niet zo'n goede keuze, beter een A8n-e of iets in die richting.
Wat is er mis met het mb dan?

En verder is het wel de enigste die AGP en PCI-e ondersteunt :( Ik heb nu AGP kaart, en mocht ik later willen upgraden kan ik gewoon PCI-e nemen.

Verwijderd

Mobo schijnt goed te zijn voor het geld. Lees ook dit even door:

[rml][ OC-939 Ervaringen]ASrock 939Dual-SATA2 Deel2[/rml]

• Zenos
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-02 11:19
De s939 Opterons slikken ook gewoon DDR.

• tiescarbo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-04-2024
Heb je de laatste weken in een hol geleefd ofzo. :P

Opterons voor 939 zijn er zeker en ze hebben dus ook geen ECC geheugen nodig.

Voordelen:
- 1 mb cache
En ze zijn vooral een goede keuze als je wilt overclocken.
Want er zijn toch wel redelijk wat mensen die met zo'n 144 3 ghz hebben gehaalt.

Als je dus wilt gaan overclocken moet je daar ook wel een goede moederbord voor halen.
Msi K8neo2 (AGP), DFI nf4 (PCIe).

Succes.
ps. ik heb ook zo'n opteron maar ze zijn er moeilijk te krijgen, overal levertijden van 3 weken ofzo :'( .

Verwijderd

Topicstarter
Dus, de opteron wordt me wel aangeraden i.v.m. overklokken..

Ik ben meer geinteresseerd in prestaties en zo kwam ik aan de Opteron vanwege 1mb cache en zoveel duurder waren ze nou ook weer niet :D.

• tiescarbo
Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 17:40:

Ik ben meer geinteresseerd in prestaties en zo kwam ik aan de Opteron vanwege 1mb cache en zoveel duurder waren ze nou ook weer niet :D.
Jep, maar als je niet overclockt zou ik toch voor de Venice gaan.
Puur omdat deze beter leverbaar is.
Die 1 mb cache is het het wachten niet waard.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Prima bordje alleen wat problemen met 2T op dit moment maar bij opterons heel wat minder is er pas 1 bekent en misschien ligt het daar wel ergens anders aan.

Verder zou ik 1GB van maken als je buget het toelaat.

edit\
als je een goede stepping tepakken krijgt kan je op lucht 3Ghz+ halen. _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door mad_max234 op 03-12-2005 17:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Echt waar?

Dan ga ik nu gelijk vergelijken en kijken waar ik alles goedkoop kan krijgen :P

Nog 1 vraagje, enig idee waarom een XFX 6600 GT niet goed zou werken op het systeem wat ik helemaal bovenaan beschreven heb.. En hoe groot schat je de kans dat het nu wel werkt? :P

Edit: Geen idee hoe het komt, maar op www.informatique.nl kan ik de Opteron 144 goedkoper krijgen dan een AMD 64 3200+... De 3000+ hebben ze niet eens.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2005 17:48 ]

• tiescarbo
Wat was precies het probleem dan?

Want het kan alles zijn zegmaar.
Het zou b.v je voeding kunnen zijn.

Gelijk dan een vraagje: Zet je je voeding over naar je nieuwe pc?
Want de kans dat die gaar is is erg groot

[ Voor 52% gewijzigd door tiescarbo op 03-12-2005 17:48 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Als je kaart oké is dan werkt het. :+

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 17:40:

Opteron blijft ook wel Opteron-kwaliteit (lees: nog beter dan een gewone AMD 64). Lees het OC-topic van de K8-reeks er maar es op na. Opteron 146 wordt ook aangeraden in de topic start (wel niet alle steppings klokken even goed!).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
tiescarbo schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 17:47:
Wat was precies het probleem dan?

Want het kan alles zijn zegmaar.
Het zou b.v je voeding kunnen zijn.

Gelijk dan een vraagje: Zet je je voeding over naar je nieuwe pc?
Want de kans dat die gaar is is erg groot
Het kwam erop neer dat zogauw ik drivers installeerde mijn scherm uitviel vanaf het eerste moment dat ik echt in Windows kwam (inloggen dus).

1 avond perfect gedaan, uitgezet voor slaap, volgende dag weer gek...

Voeding is vernieuwd, werkt prima. En aangezien die het gewoon een avond heeft gedaan denk ik dat alles het zou moeten doen... AGP probleempje misschien.

Edit: Geen idee hoe het komt, maar op www.informatique.nl kan ik de Opteron 144 goedkoper krijgen dan een AMD 64 3200+... De 3000+ hebben ze niet eens.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2005 17:51 ]

• tiescarbo
Volgens mij las ik vandaag dat ze die 144 niet eens op vooraad hebben.
Maar goed je kan ook bij andere zaken kijken hé ;) , waar ze b.v. wel een 3000+ hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Natuurlijk :).

In ieder geval, wat voor soort geheugen zou er op dat mb moeten?

Memory - DIMM slots: 4 supported
- Max. capacity: 4GB

Dat vindt ik op de site van ASRock maar dat helpt mij niet echt :P.

Als iemand wat tijd over heeft, zou die dan even grondig kunnen kijken naar m'n voorstel en eventueel wat tips geven om waar te kijken voor processor moederboard etc. M'n budget is redelijk onduidelijk. Ik ging uit van €200 maar dat is lange na niet genoeg. ik denk dat ik het moet verhogen naar €250... Jammer, wordt nog effe doorwerken.

• tiescarbo
DDR, ja dat past want het is DDR :9

[ Voor 86% gewijzigd door tiescarbo op 03-12-2005 18:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Past mijn DDR-SDram van nu er wel in dan? :X

Verwijderd

Ik zie geen lijstje op de site van asrock met het geheugen wat werkt met dat mobo. Wat ik zou doen is geheugen halen van cas 2,5 heeft en pc3200 ondersteunt. Corsair en kingston worden altijd wel gepakt door het mobo. Ik zag op www.azerty.nl dit geheugen G.Skill Value DDR DDR SDRAM, 512 MB, PC3200, 400 MHz, C2,5 voor 40 euro per 512. Als ik jouw was zou ik gewoon eerst eentje halen en later als je wat geld hebt gespaard er nog eentje bijhalen

• tiescarbo
Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 18:05:
Ik zie geen lijstje op de site van asrock met het geheugen wat werkt met dat mobo. Wat ik zou doen is geheugen halen van cas 2,5 heeft en pc3200 ondersteunt. Corsair en kingston worden altijd wel gepakt door het mobo. Ik zag op www.azerty.nl dit geheugen G.Skill Value DDR DDR SDRAM, 512 MB, PC3200, 400 MHz, C2,5 voor 40 euro per 512. Als ik jouw was zou ik gewoon eerst eentje halen en later als je wat geld hebt gespaard er nog eentje bijhalen
Goed voorstel, maar als je los 2 keer 512 haalt dan weet je toch niet zeker dat ze in DC kunnen.

Verwijderd

Zeker wel. Zo'n dual channel kit is gewoon marketing gelul. Ik heb er nooit last van als ik er eentje bij prik. Zorgen dat je wel dezelfde haalt.
Pagina: 1