[laptop] Kan geen goede vinden...

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-02 23:43

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Ik ben nu al zeker 2 weken alle sites die ik kan bedenken af aan het zoeken naar een goede laptop voor mijzelf, ook al heb ik zelf niet het idee dat ik zware eisen heb kan ik helemaal niks vinden wat 'voldoet'...

Nah, hier volgen mijn eisen:
1. PERSE een nvidia videokaart, geen ATI en zeker geen Intel... (zeer slechte ervaring mee met intel)
2. 4:3 reso scherm, liefst 1400x1050, maar 1024x748 is geen ramp.
3. Fatsoenlijke accu (zeker 2 uur kunnen werken)
4. Ingouwde 54mbit draadloos (maar welke laptop heeft dat nu niet meer?)
5. 'Normale' hardware (zet er linux op, en merken zoals Dell/Compaq willen nog wel 's nogal byzonder spul in gooien wat dan voor geen meter werkt)
6. een x86 processor, ivm veel precompiled zooi

Pro's (wat wil ik graag dus, maar hoeft niet)
Brander erin (cd brander dus, dvd hoeft niet)
Hdd > 40gig
Mem => 512mb
Onboard netwerkkaart
Niet te groot en zwaar

Mijn budget is ~1300 euro, zou je toch een heel redelijke laptop voor moeten kunnen kopen lijkt me..

Iemand een goed idee om naar te kijken (merk/type)?

Ben zelf nu een beetje aan het neigen naar de Jewel Diamond 2600, maar die heeft helaas een widescreen scherm, en helaas is de Topaz er niet met nvidia kaart :(.

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-02 13:57

janklp

FortyTwo Capital

Mag ik vragen waarom je intel zo haat en waarom een ati geen optie is. Misschien dat je intel in het pc segment niet goed vindt maar voor laptops is het een ander verhaal. Qua energie en hiiteproductie is een intel gewoon de beste keuze. Maarja dat vroeg je niet ;)

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2025

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

Door je eisen heb je maar een keuze tussen een paar laptops.
Als je die even bij elkaar zoekt en hier een lijst van maakt, en zelf even aangeeft wat je zelf ervan vind en waarom, dan kunnen we helpen met een keuze.

Nu mogen wij de laptops voor je gaan uitzoeken die aan jouw eisen voldoen?

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Intel als processor is fantastisch, maar mijn huidige laptop heeft ook een Intel grafische kaart, en een paar punten zeggen genoeg:
* Volgens intel kan hij onder linux met de intel drivers niet op de officiele resolutie van mijn scherm werken (kan wel, maar met lelijke hacks).
* 3d performce is niet bestaand...
* Tv-out die dus echt _niks_ doet
* Externe monitor uitgang die zwaar gaat knipperen als ie niet op dezelfde reso als de tft staat...

Ati support onder linux is nu vrij redelijk, maar heb zelf toch liever een nvidia (meer ervaring mee)

@XThinkZ, er zullen hier vast mensen rondlopen die een merk weten die laptops heeft met nvidia kaarten, maar heb er tot nu toe iets van 20 gevonden, en hebben OF allemaal een widescreen scherm, of zijn VEEL te duur.

Het is zeker niet de bedoeling dat jullie gaan zoeken...

Nah maar 's een lijstje met wat ik zelf gevonden heb, en waarom het afvalt
- http://www.apple.com/powerbook/index12.html
Precies wat ik zoek, alleen dan met een x86 processor (al valt ie net buiten mijn budget)
http://jewelnotebooks.nl/index.php?page=diamond-2600
Dat dus, maar dan met een 4:3 reso scherm...
http://www.4launch.nl/sho...info.php?productid=015868
Eik precies wat ik zoek, maar toch best duur.... (en zo goed hoeft ook weer niet)

[ Voor 52% gewijzigd door SA007 op 03-12-2005 17:26 ]

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
SA007 schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 16:52:
Intel als processor is fantastisch, maar mijn huidige laptop heeft ook een Intel grafische kaart, en een paar punten zeggen genoeg:
* Volgens intel kan hij onder linux met de intel drivers niet op de officiele resolutie van mijn scherm werken (kan wel, maar met lelijke hacks).
* 3d performce is niet bestaand...
* Tv-out die dus echt _niks_ doet
* Externe monitor uitgang die zwaar gaat knipperen als ie niet op dezelfde reso als de tft staat...

Ati support onder linux is nu vrij redelijk, maar heb zelf toch liever een nvidia (meer ervaring mee)

@XThinkZ, er zullen hier vast mensen rondlopen die een merk weten die laptops heeft met nvidia kaarten, maar heb er tot nu toe iets van 20 gevonden, en hebben OF allemaal een widescreen scherm, of zijn VEEL te duur.

Het is zeker niet de bedoeling dat jullie gaan zoeken...

Precies wat ik zoek, alleen dan met een x86 processor (al valt ie net buiten mijn budget)
Eik precies wat ik zoek, maar toch best duur.... (en zo goed hoeft ook weer niet)
weet je zeker dat je geen breedbeeldresolutie wil?
dat heeft toch ook wel een paar voordelen hoor,
*je kunt ze vollop krijgen, en betaalbaar :p
*ze beginnen bij 1280x800, werkt altijd fijner dan 1024x768 omdat je zowiezo meer in de breedte kan doen, denk aan je taakbalk misschien wel links/rechts (scheelt weer in hoogte ruimte), of een andere balk links/rechts, en een paar pixels meer in de hoogte.
*in jou budget kun je ze krijgen met een mooie spiegelende laag, niet dat dat zo fijn is, maar tov van veel matte schermen geeft dit een veel betere view vooral inkijkhoek, en de contrasten, zet de backlight op zijn laagst, spaart accu en is nog om aan te zien.
*linux kan je instellen op een breedbeeld resolutie, ik heb dat zelfs bij een ati x700 gezien, moet willen bij nvidia

over het algemeen moet je gewoon dieper in de buidel tasten als je een echt goed 4:3 laptop scherm wil hebben. de meeste 1024x768 schermen zijn zowiezo al een beetje achterhaald, dan zijn de hogere res schermen alweer een stuk beter, maargoed kost je meer geld dat zowiezo.

Niet dat ik je keuze niet accepteerd, maar ik zou er is over nadenken als ik jou was

dan zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar de asus a6k (amd turion, gf6200go), of de asus a6vc (intel pentium-m gf6200go).

suc7 met je keuze

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 16:33
SA007 schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 16:52:

Je geeft aan dat je een budget van 1300 euro hebt

die laatste laptop is alles wat je zoekt, en kost zo'n 1300 euro... wat is t probleem daarmee dan?

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Als je er Linux op wil draaien dan kan ik een IBM laptop zeker aanraden, ik heb er nog niet zo lang geleden zelf ook een aangeschaft en echt alles werkt perfect zonder er moeite voor te hoeven doen (alleen het winmodem heb ik niet getest aangezien ik die nooit gebruik)

Het enige nadeel van IBM is de prijs.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
@duncanvdlinden Ik heb nu een breedbeeld, maar hoe je het ook wend of keert, veel zooi is klote, presentaties met zwarte balken aan de zijkant, films die er scheef uitzien (sommige 'breedbeeld' films geven zelfs aan alle kanten flinke zwarte balken, games/programma's ondersteunen vaak het breedbeeld niet en scalen maar een beetje, enz...

@dribbel, ik vind hem eigenlijk nogal duur, vergeleken met die jewel diamond 2600, en dan een 1024x768 scherm...

@Wolfboy, IBM ben ik niet dol op, om de simpele reden dat hun styling afdeling ergens 30 jaar geleden opgeven is ofzo (damn die dingen zijn lelijk :P), en voor linux compatibility hoef je tegenwoordig niet echt meer speciaal spul te kopen hoor.

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 19:35
Die jewel is top voor jou denk ik. Ik heb de alpha 2500 (is hetzelfde als jewel) en daar zit allemaal 'universele' hardware in, werkt met linux etc zonder veel gezeur.

edit: hij heeft wel een plastic case, dat is bij veelvuldig vervoer niet echt ideaal...

[ Voor 25% gewijzigd door Nevie op 03-12-2005 18:35 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Zijn er ook laptops die niet van plastic zijn dan? zelfs de powerbook is plastic... anders is je laptop niet meer te vervoeren :)

Die jewel leek me idd fantastisch, en ik zoek eigenlijk precies dezelfde, maar dan met een normale resolutie...

Bij IBM kom ik op deze (en alleen deze) uit:
De Thinkpad G41, maar hij ziet er een beetje scheef uit...
Afbeeldingslocatie: http://www.loginet.hr/resources/images/ibm/thinkpad/g_series_02.gif
Volgens mij is dat niet makkelijk meenemen weet je...

Maar hij heeft wel een 1400x1050 scherm, maar kan alleen geen prijzen vinden (staat niet in de pricewatch) en weet niet of vanuit usa bestellen veel zin heeft <zoekt weer verder>

[ Voor 47% gewijzigd door SA007 op 03-12-2005 20:17 ]

Verwijderd

Waarom wil deze gast op Linux draaien ??????
Is die beter dan Windows XP ??????
Zeer vreemd

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 20:29:
Waarom wil deze gast op Linux draaien ??????
Is die beter dan Windows XP ??????
Zeer vreemd
je hebt eerder al 18 berichten geplaatst, deze heb ik niet gelezen maar als het vergelijkbaar is aan de reactie die je nu gaf dan ben je nog zeer klien in de wereld van computers. Linux is niet beter of slechter dan Windows, het is net wat wil je ermee.

Kijk voor jou is Linux niks omdat je er denk ik niet mee overweg kan. dat betekend niet dat het slechter is je bent het niet gewent maar probeer je 20e post even beter te doen.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Linux is idd beter dan Windows XP, waarom:
1. Betere memory management
2. Stukken stabieler
3. VEEL minder virussen, tojans, adware, etc
4. Enz...

En vind het zelf stukken beter werken...

@cacciatore63 ben jij het type persoon wat nog steeds denkt dat heel de wereld op windows draait... nou nee dus...
* Veel routers draaien linux (persoonlijke routers maar ook op internet)
* Een HEEL groot gedeelte van de webservers (waaronder die van twekaers) draaien linux
* Enz...

(En dan heb je nog de gedeeltes *bsd, mac os (x), etc...)

offtopic:
En ik heet niet 'deze gast'

[ Voor 5% gewijzigd door SA007 op 03-12-2005 20:48 ]

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
"deze gast" waarom ga je erop in?
je weet dat je dan een discussie aanzwengelt waardoor je hele topic dood loopt en je nog steeds geen laptop hebt

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Ik ben zelf een groot Linux Fan maar jouw argumenten waarom het beter is ben ik het niet helemaal mee eens.

1. Memory management vind ik slechter kijk eens naar de prestaties op het moment dat je ram op is en Linux gaat swappen. Het Linux virtual memory system is veel simpeler/ouderwetser dan dat van windows.
2. Mijn ervaring is dat X vaker me systeem omzeep helpt dan windows, Ik heb een Ati kaart en dat is dus de reden dat jij een nvidia wil :) Als je zonder X werkt is Linux wel weer veel stabieler.
3. Eigenlijk geen virussen trojans adware :P

En het werkt inderdaad gewoon stukken beter.

Meeste internet routers draaien op ios of op juniper.
Ik dacht altijd dat tweakers op FreeBSD draaide.

ah en ontopic:

IBM Laptop's zijn niet stuk te krijgen.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Klopt, maar denk toch dat hier niet veel uit gaat komen, aangezien ik zo'n beetje elke laptop in de pricewatch heb bekeken, en ik niks kan vinden wat voor mij 'het' is, en die jewel actie voor de 2600 met 1 gig mem etc, is toch STUKKEN voordeliger dan wat ik zie bij fabrikanten als toshiba en ibm...

En heb nu ook een widescreen, en qua dat betreft, het is te doen, al is het wel irritant met presentaties (ivm beamer eraan enzo), maar dat is wel te overleven.

En de 'gewone' systemen (met 4:3) beginnen langzaamaan ook uit te sterven (met breedbeeldschermen op pc's die eraan komen) denk ik toch dat het een stap is die je een keer moet maken :P

@Poitr
Zijn wel degelijk virussen en trojans hoor, maar die zijn veel gerichter en vaak veel moelijker (ipv klik op de verkeerde link -> als je gewone gebruiker bent en er is een admin actief, dan kan je door deze code te zenden.... enz)

over Tweakers:
Software

Alle servers met uitzondering van Artemis, Apollo, Asclepius, Aeolus, Acidalia en Argus draaien Slackware Linux met een recente 2.6 kernel.

[ Voor 31% gewijzigd door SA007 op 03-12-2005 21:11 ]

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

SA007 schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 18:28:
@Wolfboy, IBM ben ik niet dol op, om de simpele reden dat hun styling afdeling ergens 30 jaar geleden opgeven is ofzo (damn die dingen zijn lelijk :P), en voor linux compatibility hoef je tegenwoordig niet echt meer speciaal spul te kopen hoor.
Ze zijn misschien niet verschrikkelijk mooi en stylish maar ik vind mijn huidige laptop (zie sig voor specs en pic) niet lelijk.

En zoals Piotr al zegt, IBM's zijn onverwoestbaar en de support is geweldig (ik had pas een dood schijfje, donderdagmiddag gebeld naar IBM, vrijdagmorgen was de vervangende schijf er.

Overigens, de ATi drivers werken onder Linux best goed tegenwoordig, verre van hoe het in Windows werkt maar het is zeker werkbaar.
Ik kan me de laatste keer dat ATi m'n X.Org omzeep geholpen heeft niet herinneren (en dat is niet door een slecht geheugen oid ;)) en de performance is goed genoeg om mee te werken (gamen doe ik toch niet dus daar kan ik niet over oordelen)

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Misschien is 'n MSI 250/ 260/ 270 wat voor je?

Het zijn wel heel smooth gedesignede laptopjes:

Afbeeldingslocatie: http://img205.imageshack.us/img205/6910/msi7lz.jpg

Volgens mij kun je 'm zo samenstellen, dat er aardig wat van jouw wishes inzitten voor die prijs..

[ Voor 26% gewijzigd door CLB op 03-12-2005 22:19 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• co0lman
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-12-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 21:06:

IBM Laptop's zijn niet stuk te krijgen.
Behalve dan als je ze op de grond smijt of er vloeistof in laat lopen. Heb zelf ook IBM en er draait Linux op maar nog niet vaak gebruikt dus kan niet echt zeggen hoe goed het is. Was wel duurder dan de voorgestelde prijs en inderdaad ziet er wat oud uit en werkt ook niet altijd zo goed of is dat omdat er van die MS zaken op staan?

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Ik heb voor deze laptop (IBM R50p) een flinke tijd gewerkt met een Toshiba (Satellite Pro 6100) en de software (onder Windows iig) was veel minder dan de IBM software.
En onder Linux was het al helemaal een ramp om alles werkend te krijgen, bluetooth en wifi wilden niet/nauwelijks werken (ik heb het weleens werkend kunnen krijgen maar dat was dan doormiddel van een zelfgeschreven kernel patch).

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
CLB schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 22:18:
Misschien is 'n MSI 250/ 260/ 270 wat voor je?

Het zijn wel heel smooth gedesignede laptopjes:

[afbeelding]

Volgens mij kun je 'm zo samenstellen, dat er aardig wat van jouw wishes inzitten voor die prijs..
topicstarter zoekt er 1 met nvidia graphics ;)
breedbeeld is zeer goed te gebruiken met films, ik heb ook wel is films gehad die zich niet netjes centreerde, dat zijn overigens de 4:3 films met zwarte balken, als je die in powerdvd draait kun je die wel netjes over de breedte krijgen door met de optie "keep aspect ratio" te switchen met het rechtermuismenu van powerdvd. maar dit soort problemen zijn toch echt foutjes in de source. ik wordt er op tv ook gek van dat Talpa uitzend met 4:3 en breedbeeldbalken. maargoed ga een beetje offtopic nu :p .

ik zou nogmaals is kijken naar de a6 serie van asus, zeer leuke boekies en behorlijk energiezuinig omdat een 6200go niet veel power nodig heeft, is ook niet op een x700 niveau ofzo, maar goed genoeg voor de meeste nieuwe games op lage settings.

hier een review in het frans van de turion variant tov de pentium-m variant met nvidia:
http://www.hard-h2o.com/h...ex*req=showcontent*id=192

[ Voor 4% gewijzigd door Dnc1n op 04-12-2005 11:49 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
@Wolfboy, de wlan drivers van de jewel (das de intel 2200) zijn nu helemaal goed, dus dat is geen probleem bij die, en zoiezo kan je alle wlan drivers altijd draaien met ndiswrapper, en bluetooth gebruik ik niet :).

@duncanvdlinden, de asus laptops zijn ook breedbeeld, en in vergelijkbare specs met jewel zijn ze toch echt stuk duurder, zal vast een kwaliteitsverschil tussen zitten, maar ik ga niet lomp met die dingen om ofzo, en de garantie van jewel is best aardig.

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

SA007 schreef op zondag 04 december 2005 @ 16:37:
@Wolfboy, de wlan drivers van de jewel (das de intel 2200) zijn nu helemaal goed, dus dat is geen probleem bij die, en zoiezo kan je alle wlan drivers altijd draaien met ndiswrapper, en bluetooth gebruik ik niet :).
Ik had het over die Toshiba die niet lekker wilde werken onder Linux, de IBM doet het perfect (ik heb er overigens een intel 2100 in zitten en die werkt prima met de ipw2100 driver)

Het probleem met die Toshiba laptop is/was dat de bluetooth en wifi kaart eerst ingeschakeld moesten worden via acpi, en de specificaties daarvan zijn natuurlijk niet vrijgegeven door Toshiba dus is het nog een heel gedoe om dat werkend te krijgen (zonder dat hebben de kaarten beide geen stroom en is de antenne niet verbonden)

Pagina: 1