Toon posts:

WC extra koelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben me eens gaan interesseren in overclocken. Ik heb begrepen dat een goede koeling van je cpu noodzakelijk is, dus een water koeling is erg goed (en je kan er nog eens leuk mee casemodden, wat ik ook wel eens doe). Nu is mijn vraag: (Hoe) kan je het water van een WC (verder) koelen? Ik heb al eens gekeken naar hoe vriezers en koelkasten in elkaar zitten, maar dit werkt met een erg ingewikkeld en vooral groot (qua plaats) systeem. Ik ben daarom eens gaan zoeken naar hoe koelboxen werken, maar ik kan nergens plaatjes vinden van opengewerkte koelboxen.

Wat ik dus wil berijken is het water van mn WC verder te koelen, waardoor ik harder kan overclocken. Ik had het idee om het koel-element van een vriezer te monteren in het waterreservoir van je WC, paar temperatuurmeters ertussen zodat hij afslaat als het water 5- graden is, en aangaat als het water warmer is dan 10-15 graden. Dit natuurlijk wel als mn PC aan staat. Eveneens lijkt het me dan slim om een timer tussen de aan/uit knop te monteren, zodat als ik mijn PC aanzet het water eerst de tijd krijgt om koud te worden. Als ik mijn PC heb overclocked, lijkt het me niet verstandig om in een keer een grote stroom erdoor te laten gaan, waardoor mijn CPU veel te snel warm is.

Hoe ik dit allemaal ga fixen is het tweede, mijn vraag is dus eigenlijk of het rendabel is om het water in mn WC extra te coolen, en of dit een goed efect heeft op het OCen. Daarnaast is het natuurlijk ook van noodzaak dat de koeling niet (veel) meer stroom verbruikt dan een normale koeling. Ik heb eens rondgekeken, en koelboxen gebruiken rond de 40W/12V. Het idee was om het koelelement in het water te doen. Ik heb niet zoveel verstand van dit soort zaken |:( behalve dat het koelelement (als hij helemaal gekoeld is) aan je huid kan vastvriezen, dus ik moet er erg voorzichtig mee zijn. Is het wel slim om het element in het water te doen, of kan ik het beter ergens anders in de omgeving van het resevoir plaatsen?

Wij hebben zelf helaas geen (oude) koelkast die ik uit elkaar mag slopen 8)7 dus ik weet niet (precies) hoe zo'n koeling eruit ziet, en of er plaats is in een reservoir.

Mocht het niet lukken, wat zijn dan de alternatieven? :? Ik ga iig geen ammonium als koelvloeistof in het water doen, dat is een beetje... giftig... zeg maar. :X

Ideeën zijn van harte weklom, en ik groet U _/-\o_

PS: Check ook "How Refrigerators Work" voor uitleg over het koelen van een vriezer.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2005 16:19 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:18
Peltier (Warmtewisselaar) kan wel helpen.. Zoek daar maar eens op en dan kom je een stuk verder

• Sir_G-nius
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01 13:26

Sir_G-nius

- - -

Peltier is niet echt rendabel, het kost meer aan stroom dan dat je er aan kou mee krijgt.

Wat jij hierboven een beetje beschrijft is eigenlijk een waterchiller. Ik zelf ben er ook met eentje bezig.
Ik heb een oude waterkoeler gepakt (zo'n ding wat op kantoor staat en waar je glasje water kan pakken). Ik heb een pijp gepakt, en daarin weer de buis die koud wordt van de koeler. Zo stroomt het water door die ene pijp langs die ene die koud wordt. Die pijp is 3.15 meter. Dit is gebogen en komt in de dubbele bodem van m'n case.
Maar omdat je dat ding van een koelkast of iets dergelijks uit elkaar haalt, moet je het ook weer in elkaar kunnen solderen (lek vrij) en je moet iemand weten/kennen om het gas opnieuw te laten vullen.
Het valt niet zomaar mee, is niet even op een zondagje gedaan... ;)

• Hazuki
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-01 01:28

Hazuki

On my Suzuki

Om eventjes een paar benchmarks te doorlopen op hoge CPU snelheden volstaat het wel om een handje vol ijsblokjes in het reservoir te gooien. :P

Koekie?

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

Sir_G-nius schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 17:03:
Wat jij hierboven een beetje beschrijft is eigenlijk een waterchiller.
Inderdaad. En om een nette chiller zelf te maken, valt nog niet tegen zonder goede gereedschappen.
Zelf een koelkast uitelkaar halen is natuurlijk een optie, al zal het wel 'ghetto' eruit komen te zien.

[Specs]

Verwijderd

Topicstarter
Is het niet een optie om je chips te coolen met het spul uit het vries-stelsel?
Afbeeldingslocatie: http://static.howstuffworks.com/gif/refrig.gif(klikbaar)
Je plaatst je koelblokken in het lichtblauwe gedeelte (tussen C en A), hier het spul het koudste, en verlengt de buis met een of ander slecht geleidend metaal (dit voorkomt zo min mogelijk koudeverlies). Het "probleem" wordt dan wel het buigen van de buizen. Deze zijn minder flexibel dus dit moet precies gebeuren.

Is dit misschien een idee, of is dit misschien een beetje (te) gevaarlijk? O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2005 22:49 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 22:48:
[afbeelding](klikbaar)
Je plaatst je koelblokken in het lichtblauwe gedeelte (tussen C en A), hier het spul het koudste, en verlengt de buis met een of ander slecht geleidend metaal (dit voorkomt zo min mogelijk koudeverlies). Het "probleem" wordt dan wel het buigen van de buizen. Deze zijn minder flexibel dus dit moet precies gebeuren.

en dan bevriest het water in je WC systeem :+
ff wat anti-vries erbij gooien :P maar daardoor gaat de warmtecapaciteit van het water weer achteruit :P

misschien een Bong?
nee niet zo'n pijp die je gebruikt met wiet :+

een pijp die je rechtop zet en dan het water via een sproeierkop aan de bovenkant naar beneden laten vallen. door het vallen verdampt een beetje van het water waardoor de druppels afkoelen.
onderaan vang je het water dan weer op en laat het doorlopen naar je res/pomp.
zorg wel dat je een aanvul systeem hebt zodat het systeem niet zomaar droog komt te staan na een paar weken draaien :P en uiteraard zorgen voor ventilatie, om de vochtige lucht weg te krijgen :P

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Exigence

dnkroz

Nisk, zoek inderdaad eens op "peltier" en "waterchiller", dan kom je een heel eind. Stap binnen in de wondere wereld van peltiers en phase-change :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er idd al op gezocht, maar een peltier is niet echt een optie, omdat je de "achterkant" van de peltier (waar de warmte naartoe gaat) ook gekoeld moet worden en het verbruikt toch best wel behoorlijk wat energie als ik het goed heb begrepen, een waterchiller maken mensen meestal zelf, en je raad het al, met de onderdelen uit een vriezer.

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:46
Met van die huis tuin en keuken koelboxen kan je echt niks.
Kijk ook eens op www.icecoldcomputing.com :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 22:48:
[afbeelding](klikbaar)

ga je een poging wagen het wiel opnieuw uit te vinden? :D Met dit soort dingen zijn we al een tijdje bezig ;) en het werkt erg leuk! Het "lichtblauwe" gedeelte plaatsen sommige mensen in een bak vol water en pompen dat water rond door waterblokken op de cpu etc. . Andere mensen vervangen dat blauwe en vaak ook het geel-paarse gedeelte zodat het een stuk kleiner/beter is maar hiervoor is wel wat kennis en gereedschap nodig. Wat we ook doen is het blauwe gedeelte vervangen voor een zogenaamde "direct-die verdamper" , hiermee zetten we dat "blauwe" gedeelte rechtstreeks op de cpu. Voor flexibiliteit gebruiken we vaak buigbare RVS slangen.

• PassieWassie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-03-2025
Je kunt natuurlijk ook je WC in een grote amerikaanse vriezer zetten met 2 deuren. Hierbij sla je 2 vliegen in één klap. Je WC-pot is koud en het reservoir zal simultaan mee afkoelen. Nu weet ik niet of hij ook sneller zal kunnen doorspoelen in M/s !

Ja ik las zo de topictitel :+

ontopic:

Ik heb wel eens wat gelezen over het gebruik van waterchillers die vaak bij bedrijven op het kantoor staan. Waar je een koud bekertje water uit kan halen op de hete zomerdagen idd. !
Misschien is dat wat ?

Om antwoord te geven op de vraag of je hierna verder zal kunnen overclocken.. Ja en nee. Als je processor al bijna tegen zijn top aan zit kan het verlagen van de temperatuur onder load van 40 -> 20 misschien die extra 20 mhzjes schelen, maar wanneer je temps al vrij laag waren zul je misschien moeten gaan kijken naar iets anders dan watercooling. Mijn ervaring is dat mijn cpu instabiel wordt wanneer hij boven de 40 graden komt (op hoge overclock). Zolang hij daar onder blijft, kan ik 2800 mhz draaien (prime stabiel) maar wanneer ik al een hele tijd zit te gamen en de kamertemperatuur is opgelopen, is het gebeurt en geeft prime errors omdat de cpu-temp oploopt naar 45 graden.

[ Voor 41% gewijzigd door PassieWassie op 04-12-2005 15:44 ]

Specs: http://specs.tweak.to/14936= Nieuwe Spekjes mensen !

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

Maar het probleem is dat zon waterkoelertje die je op bedrijven wel eens ziet ook heel erg groot en onhandig zijn, en die hebben (denk ik) ook niet genoeg capaciteit om water onder nul te koelen (wie wil er nou ijs drinken) dus dat gaat zijn doel een beetje voorbij...

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

die bedrijfswaterkoelers zijn best geschikt hoor en kunnen best temps beneden 0 halen.

• PassieWassie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-03-2025
Sowieso komt het probleem van condensatie om de hoek kijken. Wanneer je meer dan 10 graden koeler zit dan de omgevingstemperatuur ontaat er al een ferme hoeveelheid condens. Dus wanneer je uberhaupt onder nul wilt gaan zitten, zit je met een grote ''onhandige'' hoeveelheid isolatiemateriaal.

Kortom, als je echt koud wilt, zul je een compromis moeten sluiten. Een nette setup die ''normaal'' koelt, of een setup die erg koud is en wat slordig en onhandig.

Specs: http://specs.tweak.to/14936= Nieuwe Spekjes mensen !

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Verwijderd schreef op zondag 04 december 2005 @ 23:42:
die bedrijfswaterkoelers zijn best geschikt hoor en kunnen best temps beneden 0 halen.
Ja als je ze aanpast wel neem ik aan,maar waarom zou zo'n chiller standaard <0 doen? wie wil er nou ijs in zijn water...

Verwijderd

HeefStan schreef op maandag 05 december 2005 @ 11:21:
[...]

Ja als je ze aanpast wel neem ik aan,maar waarom zou zo'n chiller standaard <0 doen? wie wil er nou ijs in zijn water...
thermostaat eruit slopen en klaar...

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Verwijderd schreef op maandag 05 december 2005 @ 11:40:
[...]
thermostaat eruit slopen en klaar...
Werkelijk? ik ken iemand die zo'n ding heeft staan en er niks mee doet...Altijd gedacht dat die dingen niet zwaar genoeg waren...

Verwijderd

nou ik kan je niet 100% zeker zeggen wat voor temps je krijgt natuurlijk maar aan de compressor zal het in ieder geval niet liggen, de kleinste compressor krijgt je water nog wel in de buurt van het vriespunt met r134a.
Pagina: 1