Over dat verkorten van de levensduur:
Stel een chip gaat 25 jaar mee. Je gaat vrolijk overclocken en de levensduur wordt verkort naar 6 jaar. Wedden dat je na 3 jaar al zoiets hebt van "Damn, ik moet een nieuwe!".
Voor het echte renderwerk wordt meestal alleen de CPU gebruikt. Voor het previewen kan de videokaart worden gebruikt en dat is aanzienlijk sneller als je een goede videokaart hebt. Met integrated graphics heb je vaak niet zoveel kracht in je GPU zitten, tenzij je een high end laptop koopt met de mobiele versie van b.v. de G-Force 7800.
Nu zijn er ook videokaarten die je ontzettend goed kunnen helpen met het renderen, b.v. de NVidia Quatro serie kaarten. Deze zouden, zo heb ik horen vertellen, de rendertijd drastisch kunnen inkorten. Met een beetje speurwerk op Google kan je erachter komen dat Quatro's (bijna) hetzelfde zijn als de normale NVidia kaarten en dat die normale kaarten, door o.a. een nieuwe bios flash of speciale drivers, gebruikt kunnen worden zoals de Quatro wordt gebruikt.
Ik zou alleen voor een bord met integrated graphics gaan als het bord een vrij slot heeft voor een videokaart en je op dit moment echt het geld niet wilt ophoesten voor een videokaart omdat je wacht op de G-Force 8800 of de Radeon 2800. Anders zou ik een goedkope G-Force kaart kopen en proberen te zorgen dat die als Quatro wordt herkend