Toon posts:

939 bord met *UNDER*CLOCK mogelijkheid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben op zoek naar een 939 moederbordje (liefst met geïntegreerde graphics maar is geen keiharde eis) waarbij ik de CPU frequentie je leest het goed... LAGER kan zetten.

Dus als er een AMD 64 3000+ in zit wil ik hem bijv. op 800 of 1000 MHz laten draaien.

Ik kan hem nog niet vinden, iemand een suggestie?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:30
Ik weet niet zeker hoor maar kan dat niet standaard al met AMD's Cool 'n Quiet software?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:29
Kan het hier niet mee. Programma waarmee je multiplier en voltage kan insellen als je idle bent

http://cpu.rightmark.org/products/rmclock.shtml

Daarnaast kan je bij elk bord wel de multiplier lager instellen dan hij werkelijk is, volgens mij is het probleem dat niet alle bordjes dit goed willen slikken om lager geclocked te lopen en dat er dan compabiliteits problemen ontstaan.

C&C werkt zowiezo op bijna elk bord (niet de Asrock dual Sata, wel cool maar niet quiet ;))

[ Voor 4% gewijzigd door STIMPPYYY op 03-12-2005 16:17 ]

• supreme tweaker
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-05 14:14
Kan met heel veel moederbordjes. Gewoon de HTT multiplier omlaag gooien, dan wil het wel

Burp

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Cool 'n Quiet doet precies wat je wil, mijn 3500+ draait idle op 1000 MHz.
Als je het handmatig doet, let dan wel op de core spanning, die moet immers ook omlaag bij een lagere clock. C&Q regelt dat automagisch.

[ Voor 4% gewijzigd door Henk007 op 03-12-2005 16:20 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Henk007 schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 16:20:
Cool 'n Quiet doet precies wat je wil, mijn 3500+ draait idle op 1000 MHz.
Als je het handmatig doet, let dan wel op de core spanning, die moet immers ook omlaag bij een lagere clock. C&Q regelt dat automagisch.
Voltage hoeft niet terug, alleen het kan terug bij lagere snelheden. Omdat dat warmte en energie verbruik scheelt is dat dus wel slim om te doen, maar het hoeft nergens voor.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:29
Dat lijkt me logisch dat hij dat wel wil anders zie ik totaal het nut er niet van.

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Waarom zou je willen UNDERclocken? Stock lijkt een CPU mij de langste levensduur te hebben, underclocken is eigenlijk hetzelfde als overclocken, alleen dan negatief: hij moet iets doen wat hij niet standaard ondersteunt.

Maar je kunt dus gewoon je multiplier op 4-10 keer zetten (bij de A8N-E), sommige mobo's gaan hoger -> 11 of 12, dacht ik. Mss andere dus lager, maar 4 x 250 = 1000, dus dat is al genoeg.
Die geintegreerde graphics zullen moeilijk worden, denk ik. Je wilt een nieuwe techniek met een ZEER (8-20) jaar oude techniek combineren. Ik denk dat dit lastig word, maar je moet gewoon ff op de mobo fabrikant site zoeken...

Verwijderd

WingsOfFury schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 17:52:
Waarom zou je willen UNDERclocken? Stock lijkt een CPU mij de langste levensduur te hebben, underclocken is eigenlijk hetzelfde als overclocken, alleen dan negatief: hij moet iets doen wat hij niet standaard ondersteunt.
Overklokken zal wel degelijk positief zijn voor de levensduur (maar lijkt mij de moeite niet...).
Als je wilt onderklokken moet je gewoon (als je een Venice hebt) de multiplier van 9 naar 5 verlagen. Dan draait hij nog maar op 1000MHz ipv 1800. Als je nog lager wil kan je dan ook nog je HTT verlagen. Zo heb ik de mijne al gekregen tot 700MHz, lager ging hij niet. Als je je HTT verlaagt stel je best je geheugen in op een hogere snelheid zodat deze verlaging gecompenseerd wordt en je je geheugen dus niet mee onderklokt.
Bij een snelheid van 1000MHz en lager kan je je Vcore al verlagen naar 1.0V of soms nog lager (hangt af van cpu tot cpu). Het verlagen van de Vcore gaat, net zoals het onderklokken zelf, ervoor zorgen dat je cpu héél wat minder warmte produceert en ook een veel langere levensduur gaat hebben. De Vcore gaat hier meer invloed op hebben als het onderklokken.

EDIT> normaal kan je dit (HTT verlagen, multiplier verlagen en Vcore verlagen, en hiermee booten)met elk moederbord doen (dat een minimum aan degelijkheid heeft)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2005 18:37 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

alle amd64 kunnen lager lopen omdat de multiepleir niet naar beneden is gelockt

En misschien is die bord iets, heb er geen ervaring mee maar lijkt mijn een leuk bord voor weinig en voldoet aan je eissen.
Link

Oeps is S754 :+

[ Voor 6% gewijzigd door mad_max234 op 03-12-2005 18:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat mij niet om de levensduur.
Cool & Quiet *lijkt* geen -goede- optie voor mij. Dat gaat alleen in een andere state (lagere frequentie) als de belasting erg laag is (haast idle). Ik wil gewoon consequent op bijv. 900 Mhz.
Ik wil een nieuw moederbord en in 95% van de gevallen zit ik gewoon te surfen en zo.
Af en toe is wat te renderen. Dan is het fijn om hem op full speed te zetten.
Bottom line wil ik gewoon energie besparen. Ik heb dat gemeten met een Watt meter en dat scheelt heel wat watt ;) En tegenwoordig kan je al geen langzamere processor kopen dan de 3000+

Maar uit de reacties te zien gaat dit niet lukken met een mobo met geïntegreerde graphics (ik kon het in een aantal manuals in ieder geval niet vinden).
Dus dan zal het wel een "normaal" mobo worden. Tot nu toe 1 suggestie voor een 939 mobo waar ik de multiplier laag kan zetten. Een simpel mobo met sata, LAN, 1394 en een USB is al voldoende. Uiteraard zonder geforceerde koeling op de chipset.

Wie heef een advies?

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 19:22:
Cool & Quiet *lijkt* geen -goede- optie voor mij. Dat gaat alleen in een andere state (lagere frequentie) als de belasting erg laag is (haast idle). Ik wil gewoon consequent op bijv. 900 Mhz.
Ik wil een nieuw moederbord en in 95% van de gevallen zit ik gewoon te surfen en zo.
Bottom line wil ik gewoon energie besparen. Ik heb dat gemeten met een Watt meter en dat scheelt heel wat watt ;) En tegenwoordig kan je al geen langzamere processor kopen dan de 3000+

Maar uit de reacties te zien gaat dit niet lukken met een mobo met geïntegreerde graphics (ik kon het in een aantal manuals in ieder geval niet vinden).
Dus dan zal het wel een "normaal" mobo worden. Tot nu toe 1 suggestie voor een 939 mobo waar ik de multiplier laag kan zetten. Een simpel mobo met sata, LAN, 1394 en een USB is al voldoende. Uiteraard zonder geforceerde koeling op de chipset.

Wie heef een advies?
Koop een Sempron voor S939, schakel de L2 cache uit in de BIOS, laat hem op ~1000MHz lopen, en je hebt een zuinig beestje ;)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Wie heef een advies?
waarom lijkt Cool & Quiet geen goede optie? als ik naar je eisen kijk doet het precies wat je wilt, alleen gaat het op full speed zetten wanneer je gaat renderen nog automatisch ook.

• WingsOfFury
Energie (watt) kost ook niks, toch :?

Wil je een AGP of een PCIe mobo kopen?

De Asrock 939DUAL-SATA2 ondersteunt beide als je geen keus kunt maken :P

• guidooo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-01 02:17

guidooo

Amd-64 ownage

Ik wil een nieuw moederbord en in 95% van de gevallen zit ik gewoon te surfen en zo
Als ik surf gebruikt mijn cpu (A64 3200) zo'n 5 -15% cpu tijd, dat is niet genoeg om mijn c&c naar 100%
te laten gaan.

Waar wil je zitten in het hiernamaals?............Rokers of niet-rokers

Verwijderd

laptop cpu?
die verbruiken ook niet zoveel.

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:11
WingsOfFury schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 19:38:
[...]
Energie (watt) kost ook niks, toch :?

Wil je een AGP of een PCIe mobo kopen?

De Asrock 939DUAL-SATA2 ondersteunt beide als je geen keus kunt maken :P
Reken op zo'n 300 euro per jaar per computer, maar alleen de processor lijkt me nou niet echt het verschil uitmaken.

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-03 15:43
WingsOfFury schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 17:52:

Maar je kunt dus gewoon je multiplier op 4-10 keer zetten (bij de A8N-E), sommige mobo's gaan hoger -> 11 of 12, dacht ik. Mss andere dus lager, maar 4 x 250 = 1000, dus dat is al genoeg.
Die geintegreerde graphics zullen moeilijk worden, denk ik. Je wilt een nieuwe techniek met een ZEER (8-20) jaar oude techniek combineren. Ik denk dat dit lastig word, maar je moet gewoon ff op de mobo fabrikant site zoeken...
Ja, AMD gaat een underclock functie inbouwen, terwijl het weet dat het de levensduur van de Chip enorm verkort :z. Als je het ding altijd op een langzame snelheid laat lopen gaat de levensduur omhoog omdat het ding simpelweg niet warm wordt, daarom niet veel uitzet (en weer krimpt) bij het opstarten en van de pc. De levensduur wordt misschien iets korter door Cool and Quiet(door de vele frequentie en voltage veranderingen) maar ik denk dat dat te verwaarlozen is. Processors gaan toch bijna nooit stuk.

Over die geïntegreerde grapjics, daar praat je gewoon uit je nek. Er zijn genoeg s939 moederborden met geïntegreerder graphics.

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Wie heef een advies?
Cool 'n' Quiet werkt in combinatie met je windows energie schema. Als je dat op de ene manier instelt dan staat ie altijd op max. vermogen, met een andere instelling schakelt ie dynamisch, maar er is ook een stand waarmee hij altijd op minimale snelheid draait.
Daarbij zijn er een aantal programmatjes voorhanden waarmee je je windows energie schema makkelijk kan beheren vanuit bijvoorbeeld je systray. Ik gebruik het programma speedswitchXP daarvoor. Zowel op mijn laptop met centrino technologie (erg vergelijkbaar) als op een pc met een amd 64 met cool 'n' quiet. Werkt uitstekend. Stel het programma in op standje "max battery" (software is vooral gericht op laptop gebruikers, maar werkt evengoed op desktops) en hij draait constant op lage snelheid ongeacht de belasting. Ik gebruik dat regelmatig als ik mijn laptop 's nachts aan laat staan om te downloaden. Dan is ie mooi geruisloos.

Bovendien, hij schakelt helemaal niet pas bij idle belasting terug hoor. Ik kan hier met irc, winamp en een browser open werken zonder dat hij van de laagste stand afkomt. Hij heeft in die lage stand dan een belasting van tegen de 50%.

Als je hem dus op constante lage snelheid zet heb je ook niet de eventueel schadelijke frequentie veranderingen. Al geloof ik niet dat dat zo schadelijk zal zijn, gezien het feit dat dit soort technologie zo ontzettend veel wordt toegepast en ook al helemaal niet meer zo nieuw is, behalve dan op de desktop markt.

[ Voor 16% gewijzigd door Orion84 op 03-12-2005 22:06 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-05 15:34

Mentalist

[avdD]

Dit snap ik niet. Waarom wil je constant 900Mhz? Als je alleen maar surft heb je constant 900Mhz, als je gaat renderen krijg je volle snelheid. Je denkt toch niet serieus dat je geld kan besparen door tijdens het renderen op 900Mhz te blijven draaien? Dan duurt de render gewoon 2x zolang, en gebruiken alle andere onderdelen van je computer 2x zolang energie als nodig, dus het kost je alleen maar meer :z. Dat snap je volgens mij zelf dus ook, maar het dringt nog niet door hoe C'n'Q werkt oid :?

C'n'Q is perfect voor jou. Zoek dan nog een moederbordje met Geforce 6100/6150 of als je nVidia niet leuk vindt Radeon Xpress 200 en je kan een prima systeem bouwen :?

[ Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 03-12-2005 22:47 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• WillemJanJansen
W3ird_N3rd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 22:46:
[...]

Dit snap ik niet. Waarom wil je constant 900Mhz? Als je alleen maar surft heb je constant 900Mhz, als je gaat renderen krijg je volle snelheid. Je denkt toch niet serieus dat je geld kan besparen door tijdens het renderen op 900Mhz te blijven draaien? Dan duurt de render gewoon 2x zolang, en gebruiken alle andere onderdelen van je computer 2x zolang energie als nodig, dus het kost je alleen maar meer :z. Dat snap je volgens mij zelf dus ook, maar het dringt nog niet door hoe C'n'Q werkt oid :?

C'n'Q is perfect voor jou. Zoek dan nog een moederbordje met Geforce 6100/6150 of als je nVidia niet leuk vindt Radeon Xpress 200 en je kan een prima systeem bouwen :?
Hij zegt ook dat hij tijdens het renderen, hij het wel fijn vindt om het ding op full speed te laten draaien ;)

[ Voor 3% gewijzigd door WillemJanJansen op 03-12-2005 22:53 . Reden: Niet kloppende zin ]

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 07:44

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Dus C'n'Q. Pas bij zware belasting begint het zooitje (in stappen) naar boven toe te schakelen, en zakt vervolgens net zo makkelijk weer in. En er zijn zat tooltjes om die opties te beinvloeden. Ik snap niet waarom je moeilijk gaat doen door (on-the-fly) de multiplier te wijzigen en elke keer dat te moeten doen ipv een programma die dat volautomatisch voor je doet... :z

Logius | Somda | Twitter

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-05 15:34

Mentalist

[avdD]

WillemJanJansen schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 22:51:
[...]

Hij zegt ook dat hij tijdens het renderen, hij het wel fijn vindt om het ding op full speed te laten draaien ;)
Klopt, daarom snapt hij het volgens mij ook, maar waarom C'n'Q dan nog niet geschikt is snap ik werkelijk niet.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

W3ird_N3rd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 23:35:
[...]

Klopt, daarom snapt hij het volgens mij ook, maar waarom C'n'Q dan nog niet geschikt is snap ik werkelijk niet.
Inderdaad... het doet *precies* wat hij wil.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• WingsOfFury
WillemJanJansen schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 21:03:
Over die geïntegreerde grapjics, daar praat je gewoon uit je nek. Er zijn genoeg s939 moederborden met geïntegreerder graphics.
Nou, wat heb je een mooie lange lijst gepost dan! Zoek maar jongen, je vind er nog geen 10.

Ik zie er 7, zonder die 2 van 200+ euro, nog maar 5. Dus om nou te zeggen dat er genoeg zijn is wel erg overdreven.

Bovendien heb je niks aan deze geintegreerde troep: 250 Mhz, 2 pp en een ondersteuning tot Directx 7?? Wat kun je er mee? Grote kans dat paint al vast loopt, laat staan 3DSM.

Wat versta je onder renderen, TS?
WillemJanJansen schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 21:03:
Ja, AMD gaat een underclock functie inbouwen, terwijl het weet dat het de levensduur van de Chip enorm verkort :z.
Er is toch ook een overclock functie die de levensduur verkort? O nee, dan zou AMD die niet maken, dus meer volt, meer mhz en hogere temps verlengen de levensduur OOK :)

Bovendien heb ik nooit gezegt dat er ook maar IETS ENORM verkort word, dus hou maar op met overdrijven en help de TS... :Z

• WillemJanJansen
WingsOfFury schreef op zondag 04 december 2005 @ 03:48:
[...]

Nou, wat heb je een mooie lange lijst gepost dan! Zoek maar jongen, je vind er nog geen 10.

Ik zie er 7, zonder die 2 van 200+ euro, nog maar 5. Dus om nou te zeggen dat er genoeg zijn is wel erg overdreven.

Bovendien heb je niks aan deze geintegreerde troep: 250 Mhz, 2 pp en een ondersteuning tot Directx 7?? Wat kun je er mee? Grote kans dat paint al vast loopt, laat staan 3DSM.

Wat versta je onder renderen, TS?

[...]

Er is toch ook een overclock functie die de levensduur verkort? O nee, dan zou AMD die niet maken, dus meer volt, meer mhz en hogere temps verlengen de levensduur OOK :)

Bovendien heb ik nooit gezegt dat er ook maar IETS ENORM verkort word, dus hou maar op met overdrijven en help de TS... :Z
Ik geef dan geen complete informatie, maar mijn info is wel correct, jij geeft hem gewoon BS, nee daar heeft hij wat aan. Ik heb ook nooit gezegd dat de levensduur van overklokken verkort wordt, al is het wel zo. Al zegt de TS dat hij geintegreerde graphics wil en jij zegt dat dat niet kan, dan verbeter ik je. Zoek jij eerst maar eens wat op voordat je gaat blaten !
Over die geintegreerde graphics:

Als je even zoekt, dan heb je de chipsets zelf al gevonden. Kijk je op de site van bijvoorbeeld Asrock, dan zie je dat er genoeg boardjes zijn.
ECS RS480-M met de ATi Radeon Xpress 200-chipset en een Foxconn WinFast 6150K8MA-8EKRS en een Foxconn WinFast 6100K8MA-RS, respectievelijk met de GeForce 6150 en nForce 430 en de GeForce 6100 en nForce 410.
Komt van T.net

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Over dat verkorten van de levensduur:
Stel een chip gaat 25 jaar mee. Je gaat vrolijk overclocken en de levensduur wordt verkort naar 6 jaar. Wedden dat je na 3 jaar al zoiets hebt van "Damn, ik moet een nieuwe!".

Voor het echte renderwerk wordt meestal alleen de CPU gebruikt. Voor het previewen kan de videokaart worden gebruikt en dat is aanzienlijk sneller als je een goede videokaart hebt. Met integrated graphics heb je vaak niet zoveel kracht in je GPU zitten, tenzij je een high end laptop koopt met de mobiele versie van b.v. de G-Force 7800.

Nu zijn er ook videokaarten die je ontzettend goed kunnen helpen met het renderen, b.v. de NVidia Quatro serie kaarten. Deze zouden, zo heb ik horen vertellen, de rendertijd drastisch kunnen inkorten. Met een beetje speurwerk op Google kan je erachter komen dat Quatro's (bijna) hetzelfde zijn als de normale NVidia kaarten en dat die normale kaarten, door o.a. een nieuwe bios flash of speciale drivers, gebruikt kunnen worden zoals de Quatro wordt gebruikt.

Ik zou alleen voor een bord met integrated graphics gaan als het bord een vrij slot heeft voor een videokaart en je op dit moment echt het geld niet wilt ophoesten voor een videokaart omdat je wacht op de G-Force 8800 of de Radeon 2800. Anders zou ik een goedkope G-Force kaart kopen en proberen te zorgen dat die als Quatro wordt herkend :)

MechWarrior || Monsters Game

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Tis Quadro en niet Quatro ;). Maar een goedkope kaart kopen om die te flashen naar Quadro? Dan moet je echt tweedehands gaan zoeken, want:
Quadro is altijd gebaseerd op de paradepaardjes van NVidia, of iig de beste uit de serie (bijv. de FX-serie, 6-serie enz.). Die zijn natuurlijk ook duurder dan de instapmodellen van die serie. En die instapmodellen zijn meestal niet op dezelfde core gebaseerd, dus kun je deze ook nooit naar een Quadro flashen. Dus: je moet óf een oud topmodel kopen en die flashen (kijk op internet welke dit kunnen zijn) óf een nieuw model kopen en veel geld kwijt zijn.

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-05 23:17

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Bovendien krijg je in het geval van de levensduurverkorting wel dat als hij eerder klaar is de rest dus ook eerder weer uit is dat de levensduur van andere onderdelen ook weer zal verlengen. (als het aantal malen aan/uit maar niet verhoogd dan) Er zijn altijd 2 kanten. Ik heb zoiets van joh gebruik cnq en je ben eruit. Waarom moeilijk doen

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Een topkaart van 2 of 3 jaar geleden is nu echt niet zo duur meer :)

En ja het is quadro, maar die zijn dan ook al zooooo lang niet meer in het nieuws geweest :+

[ Voor 43% gewijzigd door GambitRS op 04-12-2005 16:38 ]

MechWarrior || Monsters Game

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Wie heef een advies?
Kun je dan niet beter een epia bordje kopen
via c3 cpu 1Ghz = bij elkaar ~ 50Watt verbruik.
ipv een amd64?

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Larry4 schreef op zondag 04 december 2005 @ 19:56:
[...]

Kun je dan niet beter een epia bordje kopen
via c3 cpu 1Ghz = bij elkaar ~ 50Watt verbruik.
ipv een amd64?
En een tweede PC erbij voor het renderen....

[ Voor 15% gewijzigd door Henk007 op 04-12-2005 20:51 ]

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:57
ok, samengevat voor TS:

- Cool & Quiet is exact wat je wilt, dus AMD64 voldoet aan je eis (en nee, die schakelt echt niet bij het minste of geringste al naar full speed hoor, of zelfs maar van laagste snelheid af)
- Een socket 939 moederbord met geïntegreerde graphics is eenvoudig te vinden:
pricewatch: Asus A8N-VM CSM, GeForce 6150 (mATX, PCI-e, Sound, G-LAN, SATA II RAID, 1394, VGA)
pricewatch: Asus A8V-MX, K8M800 (Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA)
pricewatch: MSI K8NGM2-IL, GeForce 6100 (m-ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394, VGA)
pricewatch: MSI RS480M2, Xpress 200 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA-RAID, VGA, 1394)
etc

- Bovenstaande moederborden hebben (als het goed is) ook een vrij pci-express slot dus als de onboard videokaart niet (meer) voldoet dan kan er altijd een sneller exemplaar in

sim-pel :)

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

phYzar schreef op zondag 04 december 2005 @ 20:58:
ok, samengevat voor TS:

- Cool & Quiet is exact wat je wilt, dus AMD64 voldoet aan je eis (en nee, die schakelt echt niet bij het minste of geringste al naar full speed hoor, of zelfs maar van laagste snelheid af)
- Een socket 939 moederbord met geïntegreerde graphics is eenvoudig te vinden:
pricewatch: Asus A8N-VM CSM, GeForce 6150 (mATX, PCI-e, Sound, G-LAN, SATA II RAID, 1394, VGA)
pricewatch: Asus A8V-MX, K8M800 (Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA)
pricewatch: MSI K8NGM2-IL, GeForce 6100 (m-ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394, VGA)
pricewatch: MSI RS480M2, Xpress 200 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA-RAID, VGA, 1394)
etc

- Bovenstaande moederborden hebben (als het goed is) ook een vrij pci-express slot dus als de onboard videokaart niet (meer) voldoet dan kan er altijd een sneller exemplaar in

sim-pel :)
Helemaal mee eens. Wil daar wel nog aan toevoegen dat bovendien met onder andere dit programma het heel makkelijk is om cool 'n' quiet in een bepaalde stand (max, min, dynamisch) te forceren.

Verwijderd

Orion84 schreef op zondag 04 december 2005 @ 21:00:
[...]

Helemaal mee eens. Wil daar wel nog aan toevoegen dat bovendien met onder andere dit programma het heel makkelijk is om cool 'n' quiet in een bepaalde stand (max, min, dynamisch) te forceren.
Inderdaad er zijn een aantal programmaatjes in omloop waarmee je zelf kan instellen op welke load% je cpu naar een hogere/lagere klok en hoger/lager voltage gaat. Heb er overlaatst een gebruikt waar je 3 stappen kon instellen (minder gaat natuurlijk ook).

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2005 22:18 ]

Verwijderd

Koop een mobo met nForce chipset, daar weet ik zeker van dat je die kunt over/underclocken.

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:38
Verwijderd schreef op maandag 05 december 2005 @ 11:33:
Koop een mobo met nForce chipset, daar weet ik zeker van dat je die kunt over/underclocken.
Goh, je bent de eerste die dat suggereerd :+

Verwijderd

Kan je dan niet beter een Moederbordje kopen met een VIA 1ghz processortje erop die passief gekoelt is. is toch zonde om zon ding de onderclocken terwijl er andere ( goedkopere ) manieren zijn ?

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:57
Nogmaals:
Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 11:27:
Kan je dan niet beter een Moederbordje kopen met een VIA 1ghz processortje erop die passief gekoelt is. is toch zonde om zon ding de onderclocken terwijl er andere ( goedkopere ) manieren zijn ?
;)

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 09:23

sphere

Debian abuser

Besef je wel dat de CPU niet het enige is die energie slurpt. Zo zijn er nog je HDD's (10-12W?), je geheugen, je chipset en je voeding (efficientie). Als je nou eens begint met een spaarlamp te draaien in de verlichting op je kamer, de thermostaat een (1) graadje lager en je computer + monitor uit te zetten als je ze niet gebruikt ben je veel zinvoller bezig.

Het onderklokken van je Athlonnetje is op het totale verbruik van je systeem niet zo spannend.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

ow neit goed gelezen ,

En idd hierboven 1 graadje ? :p trek maar extra paar sokken aan :p

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
waarom neem je niet mijn celeron 1ghz mini book pc over;)
ding staat toch te niksen, misschien als je geluk hebt kun je hem ook nog op 400mhz laten lopen
Pagina: 1