[XP] Kan geen Windows XP op SATA HD installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 228 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Adlan
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-01 14:08
Hallo iedereen,

ik was vanplan om Window Xp te herinstalleren en daarvoor had ik een SATA schijf gekocht, zo heb ik die HD op mijn mobo aangesloten, dat ging probleemloos, werd getoond in BIOS en in windows XP ( die op andere PATA schijf staat ). Maar wanneer ik opniew mijn windows wil installeren zie ik mijn SATA schijf niet , ik heb diskette met drivers voor sata-controller ook gebruikt tijdens het voorbereiden van windows instalatie (op F6 gedrukt dus ) , na de installatie van benodigde drivers voor satacontroller gaat hem verder .... bij het kiezen van partitie waarop men windows wilt installeren zie ik geen Sata schijf staan maar wel gewoon mijn andere pata hd. Ik heb ook zonder pata schijf ( los gemaakt ) geprobeerd , dan zegt die dat er geen HD gevonden is en "druk op F3 om instalatie te beendigen". Weet iemand waarom ik die sata schijf niet kan zien terwijl ik die wel onder de windows XP zie.

hier zijn mijn spec:

DFI lanparty NFII ultra B
80 gig PATA HD van Seagate
80gig SATA HD van Seagate
512mb ddr-ram
XP-m 2600+
GF6800gt 128mb
tagan 480W PSU

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-03 18:03

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Staan de instellingen van je SATA controller wel goed ingesteld in je BIOS ? Dat zou ik eens nakijken.

Powered By C8H10N4O2

• Adlan
Kluk-Kluk schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 17:18:
Staan de instellingen van je SATA controller wel goed ingesteld in je BIOS ? Dat zou ik eens nakijken.
Wat bedoel je daarmee ? :? wat kan er verkeerd ingesteld worden ? kan je wat meer uitleg geven ?

alvast bedankt.

Verwijderd

Adlan schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 18:53:
[...]

Wat bedoel je daarmee ? :? wat kan er verkeerd ingesteld worden ? kan je wat meer uitleg geven ?

alvast bedankt.
Waarschijnlijk dat ie niet op RAID staat, maar op SATA of iets dergelijks.

Op SATA zetten dus ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2005 18:57 ]

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-03 18:03

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

inderdaad dat bedoel ik ......

Powered By C8H10N4O2

• Adlan
Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 18:57:
[...]

Waarschijnlijk dat ie niet op RAID staat, maar op SATA of iets dergelijks.

Op SATA zetten dus ;)
Die staat op SATA .... op RAID zou ik die schijf onder de windows niet kunnen zien

Verwijderd

Adlan schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 20:15:
[...]

Die staat op SATA .... op RAID zou ik die schijf onder de windows niet kunnen zien
probeer deze driver is:
klik

bron

Enne heb je als eerste boot-device in je bios wèl je SATA schijf gezet ?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2005 20:42 ]

• Adlan
Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 20:22:
[...]

probeer deze driver is:
klik

bron

Enne heb je als eerste boot-device in je bios wèl je SATA schijf gezet ?
Heb net gedaan, gaat niet |:(

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je zal vermoedelijk een driver moeten opgeven tijdens de installatie van Windows XP - begin daar eens mee? :)

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Adlan schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 21:14:
[...]

Heb net gedaan, gaat niet |:(
Krijg je een foutmelding oid? Waarom lukt het niet?
elevator schreef op zondag 04 december 2005 @ 10:10:
Je zal vermoedelijk een driver moeten opgeven tijdens de installatie van Windows XP - begin daar eens mee? :)
Dat probeert hij toch ook?

[ Voor 30% gewijzigd door dr snuggles op 04-12-2005 10:45 ]

Verwijderd

Het ligt aan het soort SATA controller of je probleemloos windows kunt installeren. Bij de meeste moederborden is de SATA controller in je bios geïntegreerd. Maar bij bijvoorbeeld mijn oude ASUS A7N8XE-Deluxe zit die in een tweede bios die na de hoofdbios wordt opgestart.
Wat je in dit geval moet hebben is het merk en typenummer van de contoller. Op de moederbord CD staan als het goed is drivers hiervoor en anders moet je ze downloaden van de site van je moederbord of sata controller fabrikant. Deze moet je op een FLOPPY zetten. Helaas kan dit alleen maar met een floppy. USB stick of CD wil windows niet lezen in de setupfase.
Vervolgens kun je tijdens het begin van het opstarten van de installatie cd ,zodra windows setup daarom vraagt in de balk onderin het beeld, de F6 toets ingedrukt houden voor extra drivers. Vaak komt hij na een tijdje vanzelf met verschillende drivers op de proppen als je het schijfje er al in hebt zitten. Selecteer de driver die je nodig hebt voor jouw controller en je kunt daarna probleemloos windows installeren.
Het grote probleem met zo'n moederbord is dan dat je persé een A drive nodig hebt. En dan eigenlijk alleen daarvoor want zelfs biossen kun je tegenwoordig vaak vanuit windows flashen.

Succes!

• Adlan
elevator schreef op zondag 04 december 2005 @ 10:10:
Mensen lees eens goed wat ik daar boven geschreven heb, ik heb al diskette met SATA drivers gebruikt maar zonder resultaat ...."tijdens de windows setup steek ik die diskette in en dan druk ik op F6 ietske later begint setup diskette te lezen en dan moet ik kiezen welke drivers ik wil installeren, die van NT en 2000 of die van XP ik kies in dit geval voor XP ( heb ook omgekeerd geprobeerd, lukte niet )" . Zijn er mensen die ook zo'n mobo hebben maar konden niet windows op een sata schijf installeren ?
Krijg je een foutmelding oid? Waarom lukt het niet?
Ik heb die bestanden op een diskette gezet en dat tijdes de windows setup op F6 gedrukt maar die zegt dat er geen benodigde files zijn gevonden ( dat deze files zijn onbekend ). Of doe ik iets verkeerd ?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zomaar een gokje: of je hebt de verkeerde controllerdrivers te pakken, of je hebt de files niet op de goeie manier op je diskette staan.

http://us.dfi.com.tw/Supp...320&STATUS_FLAG=A&SITE=UK

Die sil3114r drivers staan er 2x, voor non-boot en voor boot.
Daarnaast is er ook nog een non-raid sil3114 driver.

[ Voor 31% gewijzigd door alt-92 op 04-12-2005 15:48 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Adlan
BackSlash32 schreef op zondag 04 december 2005 @ 15:45:
[...]

Zomaar een gokje: of je hebt de verkeerde controllerdrivers te pakken, of je hebt de files niet op de goeie manier op je diskette staan.

http://us.dfi.com.tw/Supp...320&STATUS_FLAG=A&SITE=UK

Die sil3114r drivers staan er 2x, voor non-boot en voor boot.
Daarnaast is er ook nog een non-raid sil3114 driver.
Het werkt !!!! _/-\o_ ik heb non-raid sil3114 driver gehaald en met die driver kan ik mijn schijf terug zien .... Bedankt BackSlash32 en andere ook
Pagina: 1