Toon posts:

[laptop] Batterij stuk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Specs:

Dell Latitude Cxi
P!!! 500mhz
128mb RAM
6gb HD
Windows XP SP2

Met de stroomadaptor werkt hij perfect, maar met de batterij er in + op stroom, flikkert het lichtje van de batterij constant. Ook als ik PC uitdoe en batterij wil opladen, flikkert het constant. Als ik batterij uur oplaadt, en dan laptop wil gebruiken met batterij, staat hij op 75% batterij ofzo, maar na 10 minuten hibernate hij en valt hij uit. Als ik hem dan weer boot krijg ik waarschuwing dat batterij helemaal leeg is en dat ik onmiddelijk moet afsluiten.

Klein filmpje van het knipperen:

http://owjeih.flashblue.be/laptop.wmv

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:13
Je kan proberen of je in het BIOS je batterij kan herkalibreren, maar het zit er dik in dat je batterij inderdaad kapot is, na al die jaren dienst...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dit is echt een dooie accu, op me werk hebben we dit heel vaak gehad.

Ook calibreren heeft geen zin, het wordt gewoon een nieuwe of goeie 2dehandse accu.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-02 18:31

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Als je dan toch een nieuwe accu gaat kopen, ik heb 2 maanden geleden een accu gekocht bij
jim-versand.
Accu voor mij koste in NL minimaal €125 euro excl. verzendkosten. Via bovenstaande site was ie voor €85 bij mij thuis. Dat duurde overigens wel een maand, maar ja, prijsverschil maakte alles goed :D

Waarom? Omdat het kan!!

Verwijderd

Mijn ervaring dat die Dell Latitude C's erg lang laden, bij muij duurt het meer dan een uur (en dat is maar goed ook, omdat bekend is dat snel laders nogal slecht voor accus zijn.

Op de HCC koste zou nieuwe accu 50 euro, je mag blij zijn als een goede tweedehandse kan krijgen voor 40 euro.

Verwijderd

Topicstarter
Heb in het BIOS wat rondgeneusd maar niets gevonden ivm herkalibreren.

Als ik de laptop omdraai, staat er wel een kleine knop op de batterij met daarnaast 6 led'jes. Als ik op die knop duw gaan er 3 groene led'jes knipperen, is dat dat herkalibreren?

Een nieuwe batterij vinden zal voor zo'n oude laptop waarschijnlijk redelijk onmogelijk en zeer duur zijn. Spijtig, ik denk dat ik maar eens de batterij er ga uithalen, ergens in een kastje leggen, en verder werken op stroom overal :)

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
die ledjes is een "Test for portable battery degradation" zoek eens wat op de suport site van dell, is een heel artikel over (artikels zijn niet linkb aar vanaf de dell site.... maar ik vond het in 30sec)

Verwijderd

Topicstarter
Er staat dus op de Dell site:
Most Dell batteries have an LED indicator that allows users to see how much run time and how much overall battery life are available at the touch of a button.

To check battery charge, press the button and the number of lights that appear will tell you charge status. If all lights appear, you have a fully charged battery. Each light that appears accounts for approximately 20% charge.

To check the battery health, press and hold the status button on the battery charge gauge for at least 3 seconds. If no lights appear, the battery is in good condition and approximately more than 80 percent of its original charge capacity remains. Each light represents incremental degradation. If five lights appear, approximately less than 60 percent of the charge capacity remains, and you should consider replacing the battery.
Als ik er 3 seconden lang opduw komen er geen led'jes, en als ik 1x duw komen er 3led'jes. Dus volgens deze FAQ is mijn batterij tip top in orde wat hij dus niet is. Daarom dacht ik dat er iets mis was met de laptop (inwendig) ipv met de batterij zelf.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:13
Heb je hem al eens 24 uur lang opgeladen, zodat hij zeker vol moet zijn?

Bij herkalibreren wordt de 100% aanduiding zo verplaatst dat deze de volgeladen verouderde batterij aanduid (capaciteit verminderd na verloop van tijd, dan zou hij niet meer aan die 100% geraken). Daarvoor wordt de batterij volledig ontladen, en dan volledig opgeladen (waarbij de capaciteit gemeten wordt, en de 100% weer op zijn plaats ligt. Het kan zijn dat je daarvoor een tooltje nodig hebt, of dat de fabrikant niets hiervoor voorziet, maar in principe zijn alle huidige laptopbatterijen hercalibreerbaar.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1