Toon posts:

IRQ problemen?

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

omdat ik wat problemen met mijn pc heb vroeg ik me af of er geen problemen kunnen onstaan door IRQ's. Dis wat sysinfo van Win98 zegt:

IRQ 5 Intel(R) 82801BA/BAM USB Universal Host Controller - 2442
IRQ 5 Texas Instruments OHCI Compliant IEEE 1394 Host-controller
IRQ 5 ACPI IRQ Houder voor PCI IRQ-besturing
IRQ 9 Creative SB Live! Value
IRQ 9 Intel(R) 82801BA/BAM USB Universal Host Controller - 2444
IRQ 9 Conexant PCI Modem Enumerator
IRQ 9 ACPI IRQ Houder voor PCI IRQ-besturing
IRQ 9 SCI IRQ used by ACPI bus
IRQ 10 Intel(R) 82801BA/BAM SMBus Controller - 2443
IRQ 10 ACPI IRQ Houder voor PCI IRQ-besturing
IRQ 11 NVIDIA GeForce2 MX
IRQ 11 ACPI IRQ Houder voor PCI IRQ-besturing
IRQ 14 Primary Ultra ATA controller
IRQ 14 Intel(R) 82801BA Ultra ATA Storage Controller - 244B
IRQ 15 Secondary Ultra ATA controller
IRQ 15 Intel(R) 82801BA Ultra ATA Storage Controller - 244B

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:48

Exirion

Gadgetfetisjist

Je hebt wel veel op IRQ 9 zitten. Gebruik je toevallig ACPI? Ik had in Win2K ook een keer alles op 9 zitten, en vooral een SB Live kan dan lullig gaan doen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Wat voor tabel krijg je na het BIOS scherm?

(Kun je beter zien door met een niet bootable flop op te starten)

Wat Windows laat zien is niet zo belangrijk.. de Hardware instellingen is wat problemen kan veroorzaken.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 19 januari 2001 11:57 schreef Hooi het volgende:
Wat voor tabel krijg je na het BIOS scherm?

(Kun je beter zien door met een niet bootable flop op te starten)

Wat Windows laat zien is niet zo belangrijk.. de Hardware instellingen is wat problemen kan veroorzaken.
Wat bedoel je nou? Als Windows dit laat zien, dan zijn dat de instellingen die Windows hanteert en ook de instellingen die problemen kunnen veroorzaken. Je kunt Windows zo instellen dat ie de BIOS alles laat instellen en dat dan overneemt (Bevalt me het beste). Maar het is onzin om te zeggen dat wat het BIOS zegt het belangrijkste is, want dat kan Windows net zo goed negeren als het zodanig ingesteld is.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Als alle kaartjes voldoen aan de PCI standaard is het de bedoeling dat ze IRQs delen; bij PCI maakt dat niets uit (tenminste... het *hoort* niets uit te maken). Dus je kan het gewoon laten staan zoals het is.

Je kan proberen in je BIOS de optie PNP OS installed op no te zetten, zodat de BIOS zelf alle resources toewijst aan de kaartjes; staat het al op no dan kan je proberen het aan te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Staat i.d.d. al op NO, zal 's kijken of er iets aan de ramp-pc veranderd als ik het op YES zet. >:)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 19 januari 2001 12:02 schreef Networx het volgende:
Als alle kaartjes voldoen aan de PCI standaard is het de bedoeling dat ze IRQs delen; bij PCI maakt dat niets uit (tenminste... het *hoort* niets uit te maken). Dus je kan het gewoon laten staan zoals het is.
Dream on! ;) Er zijn genoeg bekende kaarten die heel lastig kunnen doen, dus de theorie uit de boekjes is niet van toepassing...

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 19 januari 2001 12:04 schreef subcire het volgende:
Staat i.d.d. al op NO, zal 's kijken of er iets aan de ramp-pc veranderd als ik het op YES zet. >:)
Zet dan geen ACPI aan, want dan gaat Windows vaak heel erg veel niet zo leuke dingen flikken. Je kan het beter op NO laten staan.

Verwijderd

Op vrijdag 19 januari 2001 12:00 schreef Exirion het volgende:

[..]
Wat bedoel je nou? Als Windows dit laat zien, dan zijn dat de instellingen die Windows hanteert en ook de instellingen die problemen kunnen veroorzaken. Je kunt Windows zo instellen dat ie de BIOS alles laat instellen en dat dan overneemt (Bevalt me het beste). Maar het is onzin om te zeggen dat wat het BIOS zegt het belangrijkste is, want dat kan Windows net zo goed negeren als het zodanig ingesteld is.
-----
Dream on! Er zijn genoeg bekende kaarten die heel lastig kunnen doen, dus de theorie uit de boekjes is niet van toepassing...
Je begrijpt het dus duidelijk niet helemaal.
Als de hardwarematige IRQ's kloppen,
DAN pas kan het softwarematig door Windows worden gehanteerd.

Gaan zitten flamen en brullen helpt niet.
Hier werkt het stabiel met gedeelde IRQ's EN ACPI aan. Maar wel de hardware IRQ's op goede waardes. :*

Verwijderd

Als je dat trouwens wil, hoef je alleen maar in apparaatbeheer IRQ deling uit te zitten.

Helaas jkan je dan ook er tegen aan lopen dat je kaarten uit je systeem moet laten omdat je simpel weg IRQ's tekort komt.

:9

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 19 januari 2001 13:05 schreef Hooi het volgende:

[..]
Je begrijpt het dus duidelijk niet helemaal.
Als de hardwarematige IRQ's kloppen,
DAN pas kan het softwarematig door Windows worden gehanteerd.

Gaan zitten flamen en brullen helpt niet.
Hier werkt het stabiel met gedeelde IRQ's EN ACPI aan. Maar wel de hardware IRQ's op goede waardes. :*
Nee, JIJ begrijpt het blijkbaar niet helemaal. Het maakt niet uit of het BIOS het instelt of Windows, het gaat er om wat er uiteindelijk voor instellingen gebruikt worden. Ik weet wat software interrupts en wat hardware interrupts zijn, en dat heeft hier NIKS mee te maken. IRQ's zijn hardware interrupts (duh!) want ze worden door hardware gegenereert (daar zijn ze voor). Ga me nou niet vertellen dat ik zit te flamen, want ik zeg er gewoon iets van als er onzin wordt verkondigd. Bovendien zijn er genoeg kaarten die niet zo blij zijn als er een IRQ gedeeld moet worden, dus theorie gaat niet altijd op.

Als je Pnp OS op Enabled zet, dan kun je de mazzel hebben dat Windows er geen zooitje van maakt. Ik heb het op Disabled staan, het BIOS stelt het netjes in en Windows neem die configuratie van het BIOS over (moet je dat wel instellen bij IRQ Steering in je System Devices).

Verwijderd

Peace Exirion, Peace...

IRQ is een interrup request, en is door de hardware niet te maskeren, en ook niet meer door de hardware bij te sturen als hij eenmaal is ingesteld.

Wat Windows doet is de IRQ's in een wachtrij zetten, en herverdeelt ze dan. Is geloof ik PCI-rev 2.0 en hoger.

Wat bijvoorbeeld niet lukt is :

1) zoek het PCI-slot op dat deelt met de AGP-kaart. Zet een Busmaster AGP-Videokaart erin en een Busmaster PCI kaart, BV een Sblive ..
2) zoek uit welke twee PCI-sloten een IRQ delen. Zet daar een Adaptec 2940 Busmaster en een ISDN-PCI kaart in.

Dat zal dus noooit werken, wat Windows ook probeert in te stellen.

Omdat de Busmaster de IRQ al vasthoudt zal het tweede apparaat nooit aangestuurd kunnen worden.

Theoretisch kan PCI-rev 2.2 (of zo) dat wel, maar in de praktijk kan het vaak pas als het softwarematig in een wachtrij gebeurt. En dat kan alleen als Windows al loopt, de BIOS heeft daar geen voorziening voor.

(Ummhh PNP OS aan of uit heeft alleen met de ISA bus te maken eigenlijk. AGP en PCI zijn altijd Plug&Pray, kan je weing aan doen. Alleen zijn er biossen die je een IRQ laten toekennen aan een specifiek slot. Dat kan dus bijvoorbeeld met de KT7 wel. Maar dan kan je nog steeds niet voorkomen dat de AGP en PCI-1 dezelfde hardware IRQ krijgen.)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 19 januari 2001 13:56 schreef Hooi het volgende:
(Ummhh PNP OS aan of uit heeft alleen met de ISA bus te maken eigenlijk. AGP en PCI zijn altijd Plug&Pray, kan je weing aan doen. Alleen zijn er biossen die je een IRQ laten toekennen aan een specifiek slot. Dat kan dus bijvoorbeeld met de KT7 wel. Maar dan kan je nog steeds niet voorkomen dat de AGP en PCI-1 dezelfde hardware IRQ krijgen.)
Nee, Windows kan een heel andere config kiezen als je het AAN zet. BIOS stelt dan namelijk niks in en laat het geheel over aan Windows (je ziet bij het booten dan ook niks ingesteld in het bios-overzichtje van je devices). Als je BIOS alles laat voor-instellen dan neemt Windows het over als je dat wil. Je kan inderdaad niet voorkomen dat bepaalde slots een IRQ delen, maar dat is een ander verhaal. Dat is afhankelijk van het mobo. Peace ;)

Verwijderd

Peace should rule the world ... ;)

Dit zijn de IRQ's die bij mij na de boot worden gegeven, PNPos op uit. m'n modem staat op plug&play en komt op compoort 2

IDE 14(15)
Serial Bus 5 (USB1)
Serial Bus 5 (USB2)
Multimedia Dvice 5 (SBLive)
Input Device NA (SBLive dig in/out)
Mass Storage Controller 11 (Advansys Ultra SCSI)
Network Controller 11 (Realtek 8029 AS)
Multimedia Device NA (VooDoo2)
Mass Storage Controller 10 (HPT ATA100/RAID)
Display Controller 12 (Matrox Marvel G200 AGP)
ACPI Controller 9

Dit is wat NT4 doet met de IRQ's

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/nisters/nt4irq.jpg

Dit is wat Win98se doet. Zoals je ziet zit nu alles anders, en werkt stabiel. Ik kan tegelijkertij het netwerk, de SCSI, geluid, USB en Videokaart(Avi afspelen of signaal van Video Recorder bekijken)

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/nisters/win98irq.jpg

Effe zien of ik het nog weet.
AGP=Matrox kaart
PCI-1=VooDoo2
PCI-2=netwerk kaart
PCI-3=SCSI kaart
PCI-4=SBLive
PCI-5=leeg(Zit I/O kaartje van SBLive in, is geen PCI kaart)
PCI-6=leeg en niet beshikbaar want..
ISA=Dynalink intern P&P modem.

Nou, misschien krijgt iemand hier nog ideetjes van :Y)

Verwijderd

uhh oeps bijna vergeten,
Compoort 2 onboard staat uit,
in BIOS en Windows geen IRQ's toegewezen, alles op automatisch, enabled.. standaard etc.

B-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 January 2001 @ 11:54:
Hallo,

omdat ik wat problemen met mijn pc heb vroeg ik me af of er geen problemen kunnen onstaan door IRQ's. Dis wat sysinfo van Win98 zegt:

IRQ 5 Intel(R) 82801BA/BAM USB Universal Host Controller - 2442
IRQ 5 Texas Instruments OHCI Compliant IEEE 1394 Host-controller
IRQ 9 Creative SB Live! Value
IRQ 9 Intel(R) 82801BA/BAM USB Universal Host Controller - 2444
IRQ 9 Conexant PCI Modem Enumerator
IRQ 9 SCI IRQ used by ACPI bus
IRQ 10 Intel(R) 82801BA/BAM SMBus Controller - 2443
IRQ 10 ACPI IRQ Houder voor PCI IRQ-besturing
IRQ 11 NVIDIA GeForce2 MX
IRQ 11 ACPI IRQ Houder voor PCI IRQ-besturing
IRQ 14 Primary Ultra ATA controller
IRQ 14 Intel(R) 82801BA Ultra ATA Storage Controller - 244B
IRQ 15 Secondary Ultra ATA controller
IRQ 15 Intel(R) 82801BA Ultra ATA Storage Controller - 244B
Ik zag dat je ook een Intel 82801BA/BAM ICH2-AC'97 AudioController geluidskaart heb, ik zit al enkele weken met het probleem dat ik hiervoor geen drivers kan vinden, hopelijk zou jij me hiermee verder kunnen helpen. (kevers84@hotmail.com is mn e-mail adres voor als je ze doorwil mailen of iets dergelijks

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 11 March 2003 @ 11:57:
Ik zag dat je ook een Intel 82801BA/BAM ICH2-AC'97 AudioController geluidskaart heb, ik zit al enkele weken met het probleem dat ik hiervoor geen drivers kan vinden, hopelijk zou jij me hiermee verder kunnen helpen. (kevers84@hotmail.com is mn e-mail adres voor als je ze doorwil mailen of iets dergelijks
Deze topic is meer dan 2 jaar oud :X

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mjah, dicht dus :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.