*** Warning: Your computer CPU Fan fail or speed to low ..**

Pagina: 1
Acties:
  • 2.968 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dingens
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-12-2022
Hallo,

Ik heb reeds een aankopen gedaan

1) AC Silencer 64 TCL S754/S939
2)AMD Athlon 54 3500++Socket-939+ Cooler
3)Gheugen Dimm 512 MB PC 3200 DDR Nanya
4)Asus A8M=E DDR 400 PCI-E*2 LAN SATA RD

Zodra ik mijn pc aanzet verschijnt het volgende op m'n scherm: WARNING: Your computer CPU FAN fail or speed too low. You can also disable this warning message in setup.

Ik druk dan fijn op F1 om veder te gaan, eenmaal windows xp 64 bit edition geinstaleerd te hebben nvidia drivers voor m'n MSI GeForce NX 6600GT=TD128MB PCI-E Lite heb ik gta san adreas geinstaleerd nu gebeurd er het volgende: M'n pc reboot! Er verschijnt op het scherm "Entering sleeping mode" en dan reboot de pc.

Ik heb er 550 w aan voeding inzitten. Heb me bios upgedate.
'

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Heb je wel gekeken of je cpu fan inderdaad te langzaam draait?
Misschien zit het stekkertje los?

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ehhhh, wat denk je om even je cpu fan te controleren :? of kijken of de aansluiting wel op die van de cpu zit (er zitten meestal 3 headers voor fans op je mobo).

C:\>_

Verwijderd

Bekend probleem.

Ik heb dezelfde koeler. Het makkelijkste is om de cooler aan te sluiten op een chassis fanheader.

De fan op de HSA wordt namelijk temperatuur gestuurd en heeft gewoon 12V nodig.

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-01 17:04
Ik heb ook deze fan, er zit als het goed is een groen bolletje met draadjes eraan tussen de vinnen van de heatsink.
Volgens gebruiksaanwijzing:
-knip bolletje eraf.
-verbind de draadjes.
-Sluit aan op 12v. [stekkertje, niet de draadjes]

Dan draait je koeler standaard op 2k rpm ofzoiets, dan is als het goed is het gezeur over.
Misschien is er trouwens in de bios ook een instelling om dit uit te zetten?
Bij opstarten delete drukken, en kijken of er ergens iets staat over 'CPU fan control' of iets dergelijks.

edit:
toevoegen van meer informatie

[ Voor 26% gewijzigd door DrEvil1986 op 03-12-2005 14:12 ]

• Speedsmile
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-01 08:24
DrEvil1986 schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 14:09:
Ik heb ook deze fan, er zit als het goed is een groen bolletje met draadjes eraan tussen de vinnen van de heatsink.
Volgens gebruiksaanwijzing:
-knip bolletje eraf.
-verbind de draadjes.
-Sluit aan op 12v. [stekkertje, niet de draadjes]

Dan draait je koeler standaard op 2k rpm ofzoiets, dan is als het goed is het gezeur over.
Misschien is er trouwens in de bios ook een instelling om dit uit te zetten?
Bij opstarten delete drukken, en kijken of er ergens iets staat over 'CPU fan control' of iets dergelijks.

edit:
toevoegen van meer informatie
|:( |:( |:( |:( |:( |:(
Ho, ho da's wel een erg resolute oplossing voor iets wat je gewoon in de bios kunt veranderen. Ik heb hetzelfde moederbord (A8N-E) met een compleet passieve koeler en in de bios moet je gewoon ff de waarschuwing uitschakelen, jouw cpu koeler is namelijk temperatuur gecontroleerd dus zolang de temp van de CPU niet te hoog wordt zal de fan erg langzaam draaien om het geluid te beperken, het moederbord denkt echter dat er een defect is (lage fanspeed) en zal de bootprocedure stopzetten om het systeem de beschermen.

Dus gewoon tijdens het opstarten even op delete drukken (tijdens het groene Asus plaatje) en in de bios naar de juiste instelling zoeken. Controleer overigens wel of de fan ook echt draait nadat het systeem een tijdje aan heeft gestaan desnoods met een programma als speedfan... ;)

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

• Game-Freak
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 10:58
Het klopt wel wat DrEvil1986 zegt, maar ik zou het idd eerst eens uitzetten in je BIOS.

Vind je dat je CPU dan toch nog te warm word, dan kun je hetgene wat DrEvil1986 uitgelegd heeft proberen.

iRacing Profiel

• dingens
Ik heb het in de bios uitgeschaked, het probleem is er nog steeds, ook met de cpu fan die meegeleverd is door de fabrikant. Als ik bij "Power" in de bios kijk dan geeft ie "0 rpm" aan, terwijl de koeler wel draaid.

Als iemand behoefte aan fotos heeft, laat het me dan weten, dit om het verhaal duidelijker te maken.

• Speedsmile
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-01 08:24
Das wel erg gek, weet je zeker dat je de goede instelling hebt, (ik zal zo meteen even zelf kijken), en de wijzigingen ook hebt opgeslagen?.

Dat de bios 0 rpm aangeeft komt waarschijnlijk omdat er geen signaal draad die het toerental doorgeeft aan de fan zit (gok ik), je zou dus maar twee draadjes aan de fan hebben moeten zitten klopt dat?

[Edit] Heb even gekeken, de optie zit idd bij power-->hardware monitor-->CPU fan speed warning
Dat moet op disabled staan.

Echter aangezien je zegt dat het met de orginele koeler ook zo is vind ik het wel eigenaardig dan zou de bios toch echt een toerental aan moeten geven. Ik mag aannemen dat je voor 100% zeker de koeler op de juiste fan aansluiting hebt zitten? (CPU fan)

[ Voor 36% gewijzigd door Speedsmile op 05-12-2005 14:52 ]

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

Verwijderd

Cool and quit heet dit ;)

Moet je de fan speed veranderen in je bios van wanneer die moet gaan piepen :)

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
je hebt de thermische beveiliging van je CPU, maar die knalt er gewoon uit als de CPU te warm wordt...

"entering sleep mode" klinkt alsof een code verkeerd wordt geinterpreteerd... heb je toevallig een toetsenbord met sleep/power off/resume knoppen? Of heb je perongeluk een driver voor zo'n toetsenbord geinstalleerd, dat een andere toet ervoor aan wordt gezien...

Als je het zeker wilt weten, kan je even een normale fan aan je mobo hangen (vergeet niet dat je je CPU koeler ook van prik moet blijven voorzien!!!)
Zet je APCI (voedings= iets met advanced power management) driver eens uit... je kan ook APCI uitzetten in de bios... kijken of het uimaakt...
(overigens gaat je compu dan niet automatisch meer uit na het afsluiten van windows... je moet de powerknop 5 seconden ingedrukt houden bij de tekst "u kunt uw computer nu uitzetten" en hij gaat uit...)

U vraagt, wij antwoorden.

• dingens
Afbeeldingslocatie: http://img54.imageshack.us/img54/3024/mobo8cq.jpg

dit loopt niet zoals het hoort toch?

ik draai zelf xp 64 en als ik apic uitzet dan wil xp niet booten

als apic aan staat en hardware monitor ook dan krijg ik de foutmelding(zie topic), als hardware monitor uitstaat dan krijg ik geen foutmelding.

Alhoewel in dit geval vind ik dat m'n systeem erg langzaam draaid.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:13
denk dat het 'entering sleep mode' slaat op z'n tft die in power safe slaat

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• dingens
ja klopt. Maar ik zit nu nog steeds met dat koeling probleem. Iemand hier ervaringen mee?

• jenk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:03
Wat een rare -12 volt en -5 volt waardes heb je volgens speedfan.
Is je voeding wel in orde? :?

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
jenk schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 23:20:
Voeding geeft op +5 ook erg weinig en op +12 nog veel minder, heb je een el cheapo voeding erin?

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-01 10:31
Heeft speedfan de voltages wel juist uitgelezen?
Anders eens proberen met Motherboard monitor.
Kijk ook eens in de bios naar die spanningen.

Verwijderd

hmz als je tijd over hebt kun je beslissen om windows xp erop te zetten en te kijken of je dan nog steeds deze melding krijgt,een andere of geen meer. of inderdaad nog eens even wat gaan rotzooien in je bios. cool and quiet uit ofandere waardes opgeven bij de temp.control

Verwijderd

hij moet de waarde voor de lage grenswaarde van de cpufanspeed in zijn bios qfan settings veranderen, zodat zijn lage rpm gewoon wordt toegestaan.

bekend probleem bij alle "efficient" low speed cooling fans.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 18:54:
hij moet de waarde voor de lage grenswaarde van de cpufanspeed in zijn bios qfan settings veranderen, zodat zijn lage rpm gewoon wordt toegestaan.

bekend probleem bij alle "efficient" low speed cooling fans.
ik heb dit probleem ook met een asus p5ld2 bord met een Arctic Freezer 7 Pro cooler.

Fan speed : 300-2500rpm

Hij draait rond de 800rpm dus hij zegt dat hij te langzaam draaid.
Maar goed hoe moet ik dat terug in de bios zetten bij qfan settings ???
Mischien een pic iemand want ik zie het niet staan :(

Verwijderd

Heb net weer zitten kijken maar kom niet bij de settings waar je de low rpms kan laten toestaan ???
Zou iemand me even kunnen helpen ?

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
jenk schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 23:20:
Deze waarden zijn ook niet meer van belang, deze worden allang niet meer gebruikt. De +5/12 waarden zijn aan de lage kant maar zitten nog binnen de marge.

• dingens
oke, maar dat probleem heb ik na al deze tijd nogsteeds!
Pagina: 1