Toon posts:

DSLR kopen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben wat aan het uitkijken naar de aanschaf van een digitale fotocamera.

Mijn fotografieverleden:
Ik heb een Minolta X300 (alles manueel), aangezien ik het beperkend en duur vind om steeds rolletjes te laten afmaken wil ik digitaal gaan.

Ik heb een hele tijd gespaard om een mooie camera te kopen, ik heb me ook al goed geïnformeerd en mijn oog is gevallen op de Nikon D50, een DSLR, waarom?

-ik ben gewoon te fotograferen met een SLR
-ik krijg de kriebels van compacts
-een SLR geeft me het gevoel dat ik geen beperkingen heb
-ik vind het geluid van de sluiter zo zalig klinken :p

Dit topic gaat over de problemen hieromtrent:

-ik ben nog jong (ben nog geen 18), ik heb dus niet overdreven veel geld om iedere maand een nieuwe lens te kopen, zou het een probleem zijn als ik nu bijvoorbeeld eens in een jaar een lens zou kopen? (anders moet ik naar een prosumer kijken en dat geeft me niet dat comfortabele, authentieke gevoel..)
-mijn ouders vinden dat er in mij geen fotograaf schuilt, hoewel ik het echt graag doe en me er uren mee kan bezighouden, daarom zijn ze er tegen dat ik m'n geld uitgeef aan zoiets... ik vind zelf dat ik wel aardige foto's neem en dat ik het kan leren als ik er maar gepassioneerd door ben.

Nu zullen jullie zeggen: koop een mooie prosumer en de kous is af... Tja, dat kan ik inderdaad doen, maar een prosumer geeft me eigenlijk geen leuk gevoel, ik kan het moeilijk uitleggen, het is alsof ik met speelgoed aan het fotograferen ben, zo een gevoel van 'ik neem wel foto's maar daar stopt het ook'

Mijn ambitie is zeker niet om professioneel fotograaf te worden, daarvoor heb ik geen talent genoeg... maar is het nuttig om je zuurverdiende vakantiewerk-centjes uit te geven aan een SLR als je toch niet iedere maand een nieuwe lens koopt en als er 'geen fotograaf in je schuilt'?

Dus de vragen:
-Vinden jullie het vanzelfsprekend dat ik voor een DSLR zou gaan?
-Hoe overtuig ik m'n ouders het best...

Dit is misschien een raar topic en kan ook niet alles precies uitleggen, maar alle tips zijn welkom!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-01 14:32
Ik heb een klein jaar een DSLR gehad (daarna gestolen :(), en het heeft zeer zeker meerwaarde. Ik heb hem (300D) gekocht met de kitlens en de goedkoopste Sigma zoom-lens (70-300) van 90 euro (set-aanbieding, los denk ik 130?). Hiermee heb ik heel goed uit de voeten gekund, je hebt een erg groot bereik (18-300mm) en zeker als je geen prof bent zie je het verschil niet zo heel erg.

Op een gegeven moment loop je tegen beperkingen aan qua belichting, en dan kan je eens kijken naar ofwel een 50/1.8 (80 euro uit m'n hoofd? Heel goedkoop iig) of iets anders. Ook tweedehands kan goed zijn: bij lenzen loop je niet veel risico, als je maar een beetje oplet.

Als je het ervoor over hebt: gewoon doen en klein beginnen, uitbreiden kan altijd later nog. (Oh ja, en een verzekering afsluiten B)).

En niet gek opkijken als je toch tegen beperkingen oploopt; dat doe je ook als je met een camera van 5000 euro over straat loopt, alleen kom je er een paar maandjes later achter...

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 13:23:
-Vinden jullie het vanzelfsprekend dat ik voor een DSLR zou gaan?
Na je verhaal te hebben gelezen: ja. Simpel. Ik geloof niet dat jij met een compact/prosumer erg gelukkig gaat zijn.
-Hoe overtuig ik m'n ouders het best...
Eh, dat is een ander verhaal. Ik ken je ouders niet en kan dus niet uitleggen hoe je ze moet bewerken :9 Maar over het algemeen is het zo dat als je er zelf over een langere periode enthousiast over bent, je ouders daar best wel gevoelig voor zijn. Verwacht ze niet binnen een week 'om' te krijgen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je ouders zijn vast wel te overtuigen als je ze even voorrekent hoeveel het ontwikkelen van film kost. Moet je natuurlijk niet drie rolletjes per jaar volmaken, dat schiet niet op.

Verder; je hoeft niet elke maand een nieuwe lens te kopen :P Da's geen verplichting ofzo. Je kunt waarschijnlijk vrij simpel een tweedehands body voor een redelijke prijs krijgen. Glas is redelijk waardevast (dus kun je net zo goed nieuw kopen), maar bodies willen wel in prijs zakken op de tweedehandsmarkt.

Da's het tweede punt: glas. Glas is duur. Je hebt een minolta. Nou weet ik niet wat daar voor lenzen op gaan, maar is 't wellicht niet handiger om een konica minolta dslr te kopen? (D'r van uitgaande dat die lenzen nog hetzelfde systeem gebruiken, anders boeit 't niet).

Een prosumer zou ik niet nemen. Goede prosumers zijn even duur als een DSLR, maar een stuk minder handig en kwalitatief minder vanwege de kleinere sensor. Met een DSLR kun je op ISO1600 platen schieten met minder ruis dan een prosumer op ISO400.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 03-12-2005 14:22 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
tja, minolta is ondertussen veranderd van systeem... dus het merk maakt weinig uit

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Nou, als ik je zo hoor blijf je altijd spijt hebben als je een compact koopt. Het gevoel "Had ik maar...." Iedere maand een lens? Volgens mij merk je zelf wel waneer je een nieuwe lens wil, bijv. omdat je het heel leuk vind om ik noem maar wat extreme Macro's wil maken, dan kan je sparen voor zo'n lens. of juist één die lichtgevoeliger is.

en dat over je ouders, gebeurt het vaak dat je iets impulsiefs koopt wat je later niet meer gebruikt? (eerlijk zijn :) ) Misschien willen ze je daar voor beschermen.

Als ik tegenwoordig hoor hoeveel jongere iets krijgen door bij hun ouders te zaniken (pa ik moet een xbox360)

Jij hebt er voor gespaard en het lijkt me ook goed om bewust deze keuze te maken om zo de waarde van geld te leren.

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

Bramme, allereerst: ik fotografeer al bijna 10 jaar met een SLR (al dan niet digitaal), en ik gebruik nog steeds de lenzen die ik 10 jaar terug heb gekocht. Op een gegeven moment heb je de lenzen die je het liefst gebruikt en koop je niet zo gauw meer een nieuwe.
Je moet ook niet direct een koffer vol lenzen kopen, maar gaandeweg er achter komen wat voor soort fotografie je voorkeur heeft en daar je lenskeuzes op afstemmen. Als je veel landschappen wilt doen, heb je niks aan een macro lens, maar wanneer je veel sportfoto's wil maken, heb je weer niks aan een groothoek. Dus koop een body, koop 1 lens erbij die een beetje bereik heeft en bekijk eerst eens wat je echt leuk vindt. Iedere maand een lens en dan maar 1 of 2 echt gebruiken, geef dan beter dat geld aan mij :).
Ten tweede: je kunt goedkope lenzen kopen, maar de kwaliteit is daar dan meestal ook naar. Dit is echter een afweging die je zelf moet maken.

Wat je ouders betreft: als het jouw eigen verdiende geld is, dan moeten ze blij zijn dat je het niet uitgeeft aan drugs en hoeren, om maar wat te noemen. Je hebt een hobby en die kost geld. Simpel.
Je ouders zouden je juist moeten stimuleren om op een bepaalde wijze de wereld om je heen te willen ontdekken. Want dat doe je eigenlijk met een camera. Misschien moet je ze dat eens vertellen. Een digitale SLR kost misschien wel wat meer, maar het is een eenmalige uitgave waarvan je makkelijk een jaar of 5 plezier van kunt hebben. Zo snel slijten ze niet. Mijn analoge SLR doet het nog steeds prima, ook na 10 jaar.

Overigens, fotografie is iets wat je gaandeweg kunt leren en wat je moet ontwikkelen. Vooral door veel foto's te maken en er zelf met een kritisch oog naar kijken. Ze op een bepaalde manier bewerken en je eigen stijl er aan geven. Er zijn heel veel hulpmiddelen voorhanden die je daarbij kunnen helpen, van forums, boeken, hobbyclubs etc. etc. Dus zeg niet van jezelf dat je geen goede fotograaf bent en dat je geen talent hebt en dat je zeker niet professioneel wil zijn, want voor je het weet ben je het wél! Sterker nog, ik ben ook maar als hobby en voor de leuk met fotografie begonnen, maar heb ondertussen al aardig wat partijtjes etc. mogen doen omdat die mensen liever mij als fotograaf hadden dan die in het dorp een winkel had.

En dan nog: met een compact, prosumer of DSLR maak je allemaal even goede foto's. het hangt van degene achter de camera af of de foto lukt. Maar ik ben het eens met je stelling dat je met een SLR meer in handen hebt... (daarom heb ik ook alleen (D)SLR's).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2005 21:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
tja, ik heb inderaad ook ondervonden dat het voor de foto's zelf weinig uitmaakt, maar op dit forum heb ik de vergelijking gevonden die perfect mijn gevoel weergeeft: met een vw golf kun je perfect naar de bakker om brood te halen, en je zult even lekker brood hebben als je met een porsche naar de bakker gaat, alleen zal die porsche een heel ander (ik zeg niet beter) gevoel geven dan die golf

ik krijg dus een beklemmend gevoel bij een compact, dus is het idd beter om een SLR te kopen.

ik krijg zo'n beetje het gevoel dat ik gek word, ongeveer overal waar ik kom begin ik de plaats te onderzoeken of fotografeermogelijkheden, zelfs al heb ik geen camera bij...

ik denk dus echt dat ik een leuke DSLR ga kopen, anders ga ik er spijt van krijgen

bedankt voor de adviezen (meer tips mogen natuurlijk)

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-01 22:04
Als je niet zoveel geld hebt dan zou ik gewoon een mooie, analoge (tweedehands) set kopen.

Later, kun je altijd nog digitaal gaan en de lenzen, het duurste onderdeel, heb je dan tenminste al.

Voor het prijsverschil (tweedehands) analoog en dslr kun je heel wat filmpje ontwikkelen en evt. in laten scannen.

Hoeveel rolletjes schiet je op dit moment eigenlijk vol per jaar?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Denk nooit dat je met lenzen zo klaar bent.

Ik kocht ook een 350D met 18-55 kitlens en 75-300 IS USM

Nou na 1 week werd de 18-55 vervangen door een Sigma 18-50 2.8 EX. 3 weken later een 24-70 2.8 EX na een maand erachter komen dat de onboard flitsen niet je van het is en een 580EX erbij, en 6 maanden later de 75-300 IS USM ingeruild en een 70-200 2.8 EX IF HSM gekocht en als ik meer tele nodig heb komt er vanzelf weer een 1.4x EX teleconv. bij.

Dan nog sensor swabs, sensorbrush, filters, tassen,

Ben nu eindelijk tevreden.... Voorlopig :D

Dure hobby
Heb het ding nu verzekerd voor 4000 euro :X

PS. als je wat haalt, Konijnenberg is the way to go, wat een TOPzaak _/-\o_ perfecte hulp, lekker bakkie koffie en ze nemen de tijd voor je, als je aan de beurt bent, nadat je een slagersbonnetje getrokken hebt 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Fairy op 03-12-2005 23:41 ]

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 31-01 14:50
-RenE- schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 23:13:
Als je niet zoveel geld hebt dan zou ik gewoon een mooie, analoge (tweedehands) set kopen.

Later, kun je altijd nog digitaal gaan en de lenzen, het duurste onderdeel, heb je dan tenminste al.

Voor het prijsverschil (tweedehands) analoog en dslr kun je heel wat filmpje ontwikkelen en evt. in laten scannen.

Hoeveel rolletjes schiet je op dit moment eigenlijk vol per jaar?
Als je amateur een nu analoge SLR koopt en je daarbij goede lenzen koopt ben je ook een hoop geld kwijt. De lenzen zijn hierbij vooral duur aangezien alles FF moet zijn. Ga je direct voor APS-C dSLR, dan kun je kwalitatief goede lenzen kopen voor relatief wat minder geld denk ik. Of zit ik er nou compleet naast?

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Wat betreft je ouders:

De meeste jongens van jouw leeftijd geven al hun geld uit aan spelcomputers en bijbehorende games, en aan uitgaan.
Ga met ze erover in gesprek dat jij liever je tijd benut door te kijken naar de wereld om je heen en vast te leggen wat je boeit.
Je geld besteden aan een creatieve hobby ipv aan geestdodende games, lijkt mij een sterk argument om een dslr aan te mogen schaffen.

Wat betreft je keuze voor een dslr.

Je keuze is voornamelijk ingegeven door een afkeer voor compacts en 'prosumers'. Dit vind ik erg begrijpelijk, mijn eerste digitale camera was een Canon D30, een occasion. Mijn keuze viel destijds op het nieuwste van het nieuwste; een Nikon Coolpix 5700. Toen ik echter bij Konijnenberg was, stond daar een D30 voor iets meer dan de nieuwprijs van de Nikon. (Zonder lens, dat wel :P). Na die camera even vast gehouden te hebben, heb ik nooit meer omgekeken naar de compactcamera's, ik heb er alleen één voor situaties waarin ik mijn slr niet bij me wil hebben.

Er zijn veel mensen die adviseren om als eerste lens niet een simpele kitlens te nemen (zijn meestal niet zo goed) maar om een goedkope prime (vast brandpuntsafstand, dus geen zoom) te halen. Hier ben ik het niet mee eens. Je kunt het beste een zoomlens hebben die behoorlijk wat bereik heeft en niet te duur is. (Bijvoorbeeld de sigma 18-125) Deze zijn kwalitatief niet zo super, maar ze bieden je heel veel speel en oefenruimte. Na een paar maanden, of een jaar, fotograferen kun je makkelijk via de Exif info van je foto's zien, op welk brandpunstafstanden je het meest fotografeert. Dan kun je beslissen om voor die range een goede zoomlens aan te schaffen, waar je dus behoorlijk voor zult moeten sparen.

Primes zijn vaak erg goed, maar simpelweg niet praktisch in het dagelijks gebruik. Het idee dat je je creativiteit flink uitbuit door jezelf te beperken tot 1 brandpuntsafstand vind ik echt te zot voor woorden, juist als je nog heel erg aan het zoeken bent, moet je jezelf niet beperken in je vrijheden. Maar wellicht dat er ook mensen zijn die zich beperken tot één isowaarde, of één sluitertijd of diafragma. :P
Veel mensen kijken vooral naar het verleden, en zien dan dat Cartier-Bresson vooral met een 40mm lens schoot. Maar ze realiseren zich niet dat er in die tijd nog geen (goede) zoom-lenzen waren. Daarnaast heeft de ccd/cmos nou eenmaal de nare behoefte om geregeld schoon gemaakt te worden, als er vaak van lens verwisseld wordt.

Mijn tip is dus om ten eerste je ouders te laten merken dat het je ernst is; jij kiest voor deze hobby, en niet om achter de tv te hangen. Het is jouw geld, en het is jouw passie.

Ten tweede moet je goed kijken naar wat je wilt; welk merk? en vooral; hoeveel wil je uitgeven?
Elk merk heeft zijn voor en nadelen, op body-gebied maar ook op beeldkwaliteit.
Probeer camera's uit in de winkel, en neem ook je ouders mee, betrek ze in je hobby, dit kan hen ook enthousiast maken.

Ten derde: sluit een verzekering af voor je camera set, en neem dit mee in je begroting. Het is niet heel erg goedkoop (tussen de 80 en 200 euro op jaarbasis ongeveer) maar het kan een hoop ellende schelen.

Ten vierde: (en hier zal lang niet iedereen het mee eens zijn...) Leer schieten in RAW, dit is het digitale equivalent van een negatief. Het kost tijd en moeite om een voor jou juist programma te vinden om RAW-bestanden mee te verwerken, en het kost ook tijd en moeite om elke foto die je maakt te moeten bewerken, maar: je leert te kijken naar wát je nou eigenljk geschoten hebt, en je leert om het beeld áf te maken. Voor veel mensen houd het fotograferen op bij het indrukken van de ontspantoets, en het bekijken van de gemaakte foto, terwijl je dan eigenlijk nog maar op de helft bent.

Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen, en hoop dat je snel een eigen digitale reflex in handen hebt :).

Verwijderd

Well Kwintessens, ik geloof dat onze relazen aardig op elkaar aansluiten. Zeker met het laatste ben ik het met je eens, schieten in RAW opent een extra dimensie in fotograferen en je leert echt kijken naar je foto's omdat je ze _moet_ nabewerken wil je de beste resultaten krijgen.
Je gaat er geloof ik niet voor, maar bij Canon hebben ze bij de camera's een cdrom met ZoombrowserEX zitten waarmee je heel makkelijk RAW kunt verwerken. Hoe dit bij andere merken is weet ik dus niet, maar ongetwijfeld hebben die ook zo hun tools?

Je kunt je ook op analoog orienteren, en daar wat geld insteken, maar dan is het handiger om ook bij analoog te blijven als je occasion gaat kopen, omdat je anders geld weggooit. Ik gebruik nu nog mijn analoge lenzen, maar eigenlijk voldoen die niet omdat ze niet compatibel zouden zijn met mijn camera. Ik maak er prachtige foto's mee overigens, maar volgens de vele reviews zouden mijn lenzen niet op mijn camera kunnen... Dat risico loop je ook bij een upgrade naar digitaal, en dan kun je beter voor een DSLR gaan....

Als je niet meteen de hoofdprijs voor een body wilt betalen, ga dan op zoek naar een 300D of een ouder model Minolta of Nikon, eventueel occasion. Ik heb overigens laatst op eBay nog een Canon 10D met een Canon 17-85 en een Sigma 70-210 APO EX te koop zien staan voor het belachelijk lage bedrag van 600 dollar. Omdat ie te oud was volgens de eigenaar die een 1Ds gekocht had met een set L-glas lenzen. Voor lenzen kun je beter wat meer geld uitgeven, vanaf 6MP is elke body wel goed eigenlijk, dus daar loop je niet zo heel veel risico mee. Zorg wel dat je em kunt testen, dan zie je het beste of alles nog goed werkt.
Pagina: 1