Toon posts:

[Processor] IHS verwijderen...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag medetweakers,

Ik heb gisteren mijn AMD Athlon 64 3000+ ontleed, ik heb de integrated heat sink er afgehaald. Ik heb deze ''naakt'' in het socket teruggelegd en vervolgens de originele koeler erop gemonteerd. Ik deed toen de computer aan maar ik kreeg geen beeld en daarna viel alles stil! Ik heb toen de integrated heat sink er maar weer op gedaan (op de resterende rubberisolatie) en de koeler d'r op gedaan en toen deed m'n computer het weer. Nu vraag ik mij af wat de oorzaak is dat mijn computer gewoon uitvalt als die integrated heat sink er niet op zit, ik denk zelf dat het kwam omdat er geen contact tussen de core en koeler was, omdat die heatsink natuurlijk voor wat hoogte zorgt. Ik wou ook het risico niet nemen om m'n Zalman CNPS7700-Cu erop te plemmen vanwege het ''corecrushende'' gewicht! Tijdens het ''ontleden'' van de processor heb ik wel wat aan de zijkantjes gekrast, is dit schadelijk?

Het betreft trouwens een AMD Athlon 64 3000+ op socket 754 ''Clawhammer'' 2GHz gemonteerd op een ASUS K8V Deluxe moederbord.

Bij voorbaat dank!

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:44
Ik denk dat de koeler geen contact maakt en dat dat de CPU te warm word, waarna de pc zichzelf uitschakeld...

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 14:24
misschien dat die heatsink de ruimte opvulde tussen cpufan/cpu, en dat er (door het verwijderen van deze heatsink) een kleine ruimte is ontstaan, waardoor de warmte ook niet meteen door je cpufan afgevoerd wordt, en dus je cpu een stuk warmer wordt

Verwijderd

Topicstarter
Hmm nou dan ben ik er nu wel zeker van dat het echt aan het contact lag. Ik zal dus een koeler moeten kopen dat precies op de core geplaatst wordt omdat de originele koeler voor een processor MET integrated heat sink is bestemd. Is het erg riskant om dan de 1kg wegende Zalman op de core te laten leunen? Ik heb namelijk op meerdere sites gelezen dat de A64 cores best gevoelig zijn.

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
En heb je wel koelpasta gebruikt, of moet dat niet op een naakte core?

Verwijderd

Topicstarter
Tussen de integrated heat sink en de core zat al pasta, ik heb dus de originele koeler daarop gemonteerd.

Verwijderd

Topicstarter
Het is opgelost :) ik heb toch maar het risico genomen om de Zalman erop te plemmen....en hij doet het, draaiend en wel op 26 graden idle en 31 stressed...

bedankt allemaal :)

Verwijderd

Ja.. dit was ik ook van plan maar bedacht zelf ook al van zal dat geen problemen leveren met verwijdering van die IHS plaatje.

Verwijderd

Topicstarter
Het eraf halen van de IHS is wel een lastig klusje...in iedergeval dat was het voor mij dan omdat ik niet het goeie gereedschap had, je hebt een zeer dun mesje ervoor nodig om door het rubber tussen de ihs te snijden. Het enige probleem waar ik mee zat was de originele koeler...die is er niet voor gemaakt om op een processor geplaatst te worden die geen heatsink meer heeft. Wees ook zeer maar dan ook echt ZEER voorzichtig met het plaatsen van de koeler direct op de core! En zorg bij het ontleden ervoor dat je geen pinnen buigt, dit is wel bij mij gebeurt namelijk maar gelukkig kon ik ze weer goed buigen.
Pagina: 1