[XP] PC start traag op, harddisk is lang bezig*

Pagina: 1
Acties:

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
Pas een upgrade gedaan van 512 naar 1GB ram en 6600 videokaart geplaatst. Sindsdien start windows gewoon op maar als de desktop in beeld is, blijft de hdd nog zo'n 30 sec. enorm reutelen. Hiervoor deed hij dat niet.

Wat heb ik gedaan:
Swapfile van 1 naar 2 GB (vast op sysyetnschijf)
Smartdoctor uitgeschakelt (tool voor videokaart)
Diverse startups uitgeschakelt (via startup-monitor)
Gekeken naar processor belasting met ctrl-alt-del, niks bijzonders

Elke week draait MS-antispyware en altijd NOD32-virus gebeuren

Na het opstarten heb ik er geen last meer van en verder doet mijn pc nooit vreemd, dus heel erg is het niet, maar.............. Ben toch wel nieuwschierig wat hij nu aan het doen is.

zijn daar tooltjes voor?

www.casarodriguillo.com

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-03 16:25

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

http://www.sysinternals.com/Utilities/Diskmon.html

Eigenlijk moet sysinternals in elke faq stan ;)

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Pinin

Pinin

Topicstarter
oei, ik snap hier geen drol van het log geeft aan iets van 4700 schrijf acties tot startup.

en dan... :?

www.casarodriguillo.com

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Waarom zo'n grote swap?

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Waarom niet?
Win adviseert in mijn geval 1598MB

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

tomleeuw schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 11:38:
[...]

Waarom niet?
Win adviseert in mijn geval 1598MB
Voorschift is 1,5x je mem als swapfile. Dus in jou geval 1.5GB swap. Met 1GB mem kan je je swap ook uitzetten.. Ikzelf heb ik hem wel uitgezet..

Verwijderd

Off-topic:

Uitzetten van de Swap is niet slim. Zelfs bij 4GB moet je de swap gewoon aan laten staan. Windows wil werken met een Swap file.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 11:54:
Voorschift is 1,5x je mem als swapfile.
:? Bij systeem met 128MB heb je maar een swapfile nodig van 192MB ? En bij 4GB een swapfile van 6GB ?
Het is juist eeder andersom, hoe meer geheugen je heb in je systeem des te kleiner de swapfile mag zijn. Met een totaal geheugen(ram+swap) van zo 1~1,5GB draaien de meeste systemen het lekkerst.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2005 11:59 ]

• Pinin

Pinin

Topicstarter
ook geprobeert met/zonder/kleiner swap maakt geen drol uit.

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

Verwijder eens de oude drivers van je vorige videokaart met drivecleaner ;)

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 12:00:
Verwijder eens de oude drivers van je vorige videokaart met drivecleaner ;)
voordat ik ga drivercleanen, ff een vraag: Ik had een fx5200 (asus/nvidia) en heb nu een 6600 (asus/nvidia)

het lijkt meer op dat deze tool niet voor nvidia kaarten bedoelt is, maar meer voor ati. En wat adviseer je evt. om te selecteren, want ik zie geen Nvidia Grapics ofzo in het rijtje

www.casarodriguillo.com

• Ye Greate'96
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
Ik heb 1 Gb geheugen en een swap file van 768 Mb, works like a charm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-03 16:25

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 11:59:
[...]

:? Bij systeem met 128MB heb je maar een swapfile nodig van 192MB ? En bij 4GB een swapfile van 6GB ?
Het is juist eeder andersom, hoe meer geheugen je heb in je systeem des te kleiner de swapfile mag zijn. Met een totaal geheugen(ram+swap) van zo 1~1,5GB draaien de meeste systemen het lekkerst.
Dat is de meest optimale config, als je meer nodig hebt moet je het vooral niet laten.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Check even je SMART,, als dat erop zit, je kunt het bekijken met Speedfan. (google)

Dan klik je op smart, en de balkjes onder moeten VOL staan, en de cijfertjes weet ik niks van af.. anders moet je ff defragmenteren, O.D.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
De drivers van de 6600 vid.kaart kunnen een oorzaak zijn. Waarom? Simpelweg omdat deze drivers groter zijn en er meer geladen moet worden.

Tevens kan het bijplaatsen van geheugen zorgen dat hij doorblijft ratetelen, om zo meer belangrijke(veelgebruikte) data in het geheugen te zetten. Zodat er daarna sneller gewerkt kan worden.

Het heeft dus niks met je hardeschijf zelf te maken!

[ Voor 8% gewijzigd door ToFast op 03-12-2005 12:46 ]

• Pinin

Pinin

Topicstarter
FiXeR.nl schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 12:42:
Check even je SMART,, als dat erop zit, je kunt het bekijken met Speedfan. (google)

Dan klik je op smart, en de balkjes onder moeten VOL staan, en de cijfertjes weet ik niks van af.. anders moet je ff defragmenteren, O.D.
Hdd is in orde, ook met smartmon is alles healty, het komt echt na het vv van geheugen en videokaart, defrag gebeurt ook elke week. Bovendien heb ik het alleen met opstarten.
ToFast schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 12:46:
De drivers van de 6600 vid.kaart kunnen een oorzaak zijn. Waarom? Simpelweg omdat deze drivers groter zijn en er meer geladen moet worden.

Tevens kan het bijplaatsen van geheugen zorgen dat hij doorblijft ratetelen, om zo meer belangrijke(veelgebruikte) data in het geheugen te zetten. Zodat er daarna sneller gewerkt kan worden.
!
Ik denk ook meer aan zoiets, vandaar dat ik zocht naar een tool om te zien wat hij aan het doen is, het tooltje Diskmonitor van poster TUKK begrijp ik niet, ik zie allemaal bitjes en schrijfacties en adressen maar 5000 schrijfacties ontcijferen gaat voor mij te ver.

[ Voor 43% gewijzigd door Pinin op 03-12-2005 13:24 ]

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

Ik heb eigenlijk precies hetzelfde probleem.
Bij mij is de harde schijf nog 60 seconden actief nádat de zandloper is verdwenen. Bij het afsluiten is ie ook lang bezig met wegschrijven.
Met Bootvis zie ik dat alleen Explorer bezig is.
Ik heb niet die memorydump/restorefunktie aanstaan. (Waar zit die ook alweer?)

@TomLeeuw: probeer het eens met het tooltje File Monitor (van dezelfde site).

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-03 11:38

TheBorg

Resistance is futile.

Task Manager -> Processes -> View -> Select Columns
Selecteer: I/O Read Bytes, I/O Write Bytes, I/O Other Bytes

Systeem opnieuw opstarten en kijken wat er zo staat te ratelen.

Verwijderd

1,5 keer ram aan swap is echt zo'n richtlijn uit 1996 en omstreken. Tegenwoordig hoef je je daar echt niet meer aan te houden. Zet je swap gewoon ergens op 256 of 512 of zo. En als je merkt dat ie ooit miept over het vergrootten er van, dan kun je overwegen het nog wat meer te maken.

Zelf doe ik echt alles met m'n pc, en ik heb met 384 of zelfs 256 swap nooit zo'n melding. Zelfs met een magere 128 mb swap zelden. Ik denk niet dat dit de oorzaak van je geratel is.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Pas ik je topic titel nog even aan zodat wat duidelijker is wat je ermee bedoelt.

Daarnaast - die richtlijn van 1.5 keer je geheugen heeft niet zo zeer een 'limiet' aan maximaal geheugen, en blijft gewoon een goed handvast om je pagefile mee te sizen :)

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-01 00:01
Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 11:56:
Off-topic:

Uitzetten van de Swap is niet slim. Zelfs bij 4GB moet je de swap gewoon aan laten staan. Windows wil werken met een Swap file.
ik dacht dat XP maar met 2GB max om kon gaan

[ Voor 11% gewijzigd door densoN op 04-12-2005 10:30 ]

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Voor de topicstarter:
XP blijft hangen als het een driver probeert te laden terwijl dat niet wil lukken. Bijvoorbeeld voor hardware die verwijderd is. Misschien herinner je je nog wat oude drivers die je vergeten bent weg te halen.
densoN schreef op zondag 04 december 2005 @ 10:29:
ik dacht dat XP maar met 2GB max om kon gaan
XP 32-bit kan volgens mij 4GB aan. Je kan trouwens prima je swapfile uitzetten hoor, ik heb er nog nooit problemen mee gehad (met 2GB ram). Je swap wordt nu in je gewone geheugen gezet volgens mij. Ook leuk, want daardoor gaan allerlei dingetjes wat sneller. Je krijgt alleen problemen als een programma meer geheugen wil dan voorradig is (photoshop met grote plaatjes bijv).

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Het is MS antispyware, ik heb wat gehannest met een tip van poster theborg en het bleek vooral door dit programma te komen , er is pas een update geweest.

Ik zag net dit topic [rml][ XP] Problemen na update Microsoft antispyware[/rml]

[ Voor 3% gewijzigd door Pinin op 04-12-2005 14:32 ]

www.casarodriguillo.com

Pagina: 1