Video streamen/multicasten over internet met VLC, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 306 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Arcane Apex
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-01-2025
Ik las onlangs een tutorial waarin werd uitgelegd hoe je video kon streamen/multicasten over een LAN met VLC(open source video player(VideoLAN)).
Nou is het waarschijnlijk ook mogelijk om de video te streamen/multicasten over het internet via VLC.
Alleen gaat dit net iets anders dan streamen/multicasten over een LAN...het probleem is dat ik hier niets over kan vinden in de documentatie van VLC op de homepage van het VLC project.
Maar sommige mensen schijnen te weten hoe dit moet.
Via een LAN kan je gewoon het multicast-adres 224.0.0.0 gebruiken om naartoe te streamen en van daaruit splijt de stream zich naar de demanding clients.
Echter is 224.0.0.0 alleen toegankelijk vanaf pc's op je LAN...hoe werkt dit dan als je wilt multicasten naar het internet?
Moet je dan een protocol, IP en poortnummer opgeven in zeg maar zoiets als dit?
http://jeIPnr/224.0.0.0:1234
Ik weet bijna zeker dat het bovenstaande voorbeeld fout is, maar het is dus nog niet duidelijk hoe je dit in VLC moet doen...zowel aan de server-side als client-side.

Ook heb ik nog 3 andere vragen.
Namelijk hoe loop je een streamende file? Er staat iets in de documentatie van VLC over een --loop flag, maar er staat dan weer niet waar je die moet zetten...heb verschillende mogelijkheden geprobeerd...geen enkele werkte.
Is het mogelijk om multiple streams simultaan te streamen via verschillende poorten zonder dat je meerdere instances van VLC moet starten?
En hoe bied je video on demand via VLC? Dus geen passieve stream waarin mensen midden in een video/tv-show terecht komen als ze de stream starten, maar zodat de stream vanaf het begin begint en vanaf daar verder streamt...en niet zoals bij conventionele streaming tv.

Informatie is een beetje schaars qua dit maar er schijnen mensen te zijn die weten hoe dit allemaal makkelijk kan via de interface van VLC.
Weet iemand hier toevallig hoe dit moet? Het enige dat tot nu toe gelukt is is video streamen over LAN en multicasten over LAN, maar niet via internet en ook niet in de video on demand style en zonder dat de stream loopt.(van het engelse looping)

ps: Ik vraag me trouwens ook af welke server-software de mensen gebruiken die hun streams hosten via winamp(internet tv).
Echter gaat het mij hier toch om in deze thread om dit te kunnen doen via VLC, omdat het zo snel en makkelijk werkt...iig op een LAN.

pps: Moeten alle clients die de stream van VLC willen bekijken trouwens percee VLC zijn, kunnen mensen niet een andere client gebruiken om de stream te bekijken, zoals Winamp of MediaPlayerClassic?

[ Voor 14% gewijzigd door Arcane Apex op 03-12-2005 08:03 ]

• Joghert
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-11-2025
Multicast over internet is al weer lastiger, omdat alle tussenliggende providers en switches dat moeten doorlaten.(dat doen ze dus meestal niet)
Video on demand is wel iets anders als broadcasting, dus ik denk dat je daar beter een ander protocol/programma voor kunt gebruiken. Mischien iets met http en streaming.(heb hier verder helaas ook geen ideen voor) Loopen idem.

Je noemde ook al iets met meerdere streams te hosten.
Als je dan toch al zo serieus bezig gaat kun je beter kijken naar vls(VideoLanServer) in plaats van vlc(VideoLanClient) die is daar iets meer op gericht.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
voor multicasten over internet kun je bijvoorbeeld aansluiten op de mbone (of een andere multicastpijp), en hopen dat alle providers ook meedoen aan dat grapje. Hier op de UT kunnen we iig mbone-meuk ontvangen, en dus van allerlei universiteiten videobeelden ontvangen (live colleges volgen van de andere kant van de wereld, maar ook HD-TV uitzendingen).

• Arcane Apex
@Joghert

Op de website van videoLAN wordt echter aangeraden om VLC te gebruiken ipv VLS, omdat vooralsnog VLC uitgebreider is en VLS nog in ontwikkeling is.
Tevens is VLS niet GUI-based, wat dus een hoop script-werk zal betekenen.
In tegenstelling tot VLS heeft VLC een user interface, wat het een stuk makkelijker maakt om dit soort dingen te doen, alleen is het dan de vraag hoe dat via de user interface van VLC moet.

• Arcane Apex
HunterPro schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 06:57:
voor multicasten over internet kun je bijvoorbeeld aansluiten op de mbone (of een andere multicastpijp), en hopen dat alle providers ook meedoen aan dat grapje. Hier op de UT kunnen we iig mbone-meuk ontvangen, en dus van allerlei universiteiten videobeelden ontvangen (live colleges volgen van de andere kant van de wereld, maar ook HD-TV uitzendingen).
Ik denk dan dat multicasten er niet in gaat zitten.
Eerder het type streaming dat men bijvoorbeeld ziet in Winamp(internet tv).
Alleen is het me tot nu toe niet gelukt om te streamen met VLC buiten mijn eigen LAN om, dus over internet.

• ripperke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-10-2025

ripperke

w00t!

Arcane schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 07:09:
Alleen is het me tot nu toe niet gelukt om te streamen met VLC buiten mijn eigen LAN om, dus over internet.
dit is wat ik gebruik @ dedi server om een "feed" die ik naar de server stuur door te streamen
code:
1
./vlc mms://ip_server_at_home:8080/ --sout '#standard{access=http,mux=ogg,url=server_ip:8080}'

in videolan client openen met http://server_ip:8080

If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO/WASSUP

Pagina: 1