Ubuntu 5.10 - Video afspeel trubbels

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bonjour,

Ben overgestapt van Fedora Core4 naar Ubuntu 5.10. Ik moet zeggen "Ubuntu kicks ass" maar er is 1 ding dat me mateloos stoort:

Het afspelen van filmpjes is een drama. In elk geval bij mij. Ik linux al sinds RedHat 3.03 en op Fedora was het een kwestie van xine, totem of mplayer downloaden, compilen en draaien maar. Even de codecs in /usr/lib/win32 zetten en alles werkte.

Not so in Ubuntu...

Totem Gstreamer zit er standaard bij. Die ondersteund echter niet de win32 codecs. Ik krijg ze echter met geen mogelijkheid aan de praat.
Totem uninstallen gaat niet want Synaptic zeurt dan altijd dat "Ubuntu Desktop" dan ook verwijderd moet worden dus dat doen we dan maar niet...
Ik heb Totem-Gstreamer al vervangen door Totem-Xine en dat werkt al iets beter. Maar het blijft behelpen. Bij veel filmpjes hangt ie of crasht ie.

Ik gebruik exact de zeflde win32 codecs die onder Fedora nooit shit gaven.

De Totem-plugin is niet te vinden in Synaptic en daarmee krijg ik em dus niet weg. Hij werkt toch voor geen meter. Zeikt constant over missing Codecs en Firefox crasht altijd als ik een pagina met een embedded filmpje afsluit.

Vervolgens Mplayer geinstalleerd incl. Mozilla plugin. Die plugin zit er nu wel in maar voor elk filmpje blijft Firefox Totem gebruiken met alle shit van dien.
Ik krijg de preference voor een andere video-plugin binnen firefox nergens ingesteld.

VLC is niet veel beter. Wel geluid (dus de codecs doen wel *iets*) maar nooit beeld.
De "Multimedia Systems Selector" biedt geen soelaas.

Kortom, ik heb na 3 weken nog steeds geen filmpjes behalve Mplayer maar die kan audio van niet afspelen terwijl het beeld het wel doet.
Daarnaast kan ik in Mplayer het beeld niet verdubbelen. Het venster wordt wel twee keer zo groot maar het filmpje zelf niet. Ik zit dus vaak naar een frigg'n postzegel te kijken.
Schakelen tussen "half size" en "normal size" lukt weer wel.

Kortom, na drie weken heb ik eigenlijk nog steeds niets. Ik heb me de pestpokke gegoogled en op de Ubuntu fora rondgekeken en veel tips ten uitvoer gebracht. Sommige helpen me 1 stapje vooruit maar vaker 2 stappen achteruit.

Hoe moeilijk kan het zijn. Ik snap er geen hol meer van. Er blijken heel veel mensen te zijn met dit probleem en men geeft goedbedoelde adviezen maar 99% van de tijd helpt het niet.

Nu moet ik wel zeggen dat dit m'n eerste Debian achtige distro is. Ik heb heel veel ervaring (ca. 9 jaar waarvan 5 jaar als professioneel tux-knuffelaar) met Redhat-achtigen maar ik ga hier glad op m'n bek. Ik weet vaak niet waar ik het zoeken moet.

Ik vind Ubuntu helemaal geweldig. Ik ben "om", maar dit is gewoon niet grappig...

Heeft iemand de gouden tip ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem van Totem-GStreamer in Ubuntu is dat 'ie standaard op esound staat afgesteld, wat geen goede optie is. Het is me nog niet gelukt ze ervan te overtuigen die optie te wijzigen... De browser plugin is een ramp, die kun je 't beste verwijderen (sudo rm -f /usr/lib/mozilla-1.x.x/plugins/libtotem_mozilla.*)

Waarom xine/vlc niks doen weet ik niet, maar het kan zijn dat je unsupported win32 files hebt voor hun versie van de DLL loader... Waar heb je de win32 files vandaan?
Totem Gstreamer zit er standaard bij. Die ondersteund echter niet de win32 codecs.
Welles (Ubuntu world heeft ongetwijfeld packages).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

by mij werkt alles wel, na installeren van de nodige multimedia codecs. Ik gebruik totem niet, maar gewoon xine. Ik heb codecs geinstalleerd voor dvd playback (lindvdcss) MP3 playback, midi playback en de win 32 codecs.. Alle apps gebruiken ALSA en het werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
De makkelijkste oplossing heb ik tot nu toe gevonden om totem-xine te installeren, de Totem plugins voor Firefox te verwijderen en de MPlayer plugins voor Firefox te installeren. Daarnaast natuurlijk de juiste codecs. Dit werkt prima.

Het is wel zonde om totem-gstreamer te verwijderen, want eigenlijk zou GStreamer juist nu alle testuren kunnen gebruiken die het maar kan krijgen. Dus als je enigzins toch tevreden de GStreamer backend voor video kunt gebruiken zou dat mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falcon4ever
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04-2021
al eens geprobeert hier te kijken:
http://ubuntuguide.org/#codecs
http://ubuntuguide.org/#mplayer
en
http://ubuntuguide.org/

[ Voor 15% gewijzigd door falcon4ever op 03-12-2005 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Surf naar www.ubuntu.com en ga naar het WIKI tabblad. Daaronder vind je de Ubuntu 5.10 Starter Guide. Daar vind je alles wat je moet weten om de codecs en players te installen. Gewoon copy en paste van de commando's. Kleine aanpassing in Synaptic en een wereld gaat voor je open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 12:31:
Surf naar www.ubuntu.com en ga naar het WIKI tabblad. Daaronder vind je de Ubuntu 5.10 Starter Guide. Daar vind je alles wat je moet weten om de codecs en players te installen. Gewoon copy en paste van de commando's. Kleine aanpassing in Synaptic en een wereld gaat voor je open.
Hier dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar ik me mateloos aan stoorde is dat na de web upgrade van hoary naar breezy er vanalles en nog wat niet meer ging.
- Xorg was gans naar de zak. Terug netjes xorg moeten herconfiguren met nano. (modeline werkte niet meer, heb DisplaySize moeten gebruiken voor widescreen)
- SCIM deed alles ontzettend traag lopen en gewoon crashen.
- Video ging niet meer correct in full screen, alsook het venster resizen. Alles zag er super gehakkeld uit en als het eens ging, totaal out of sync of precies slow motion.

Heb zitten snoeien in packages die niet gingen, wachten op nieuwe update, 3rd party repositories etc... Uit armoede ben ik over gestapt naar OpenSuse 10 met KDE en ik heb er totaal geen spijt van :o
OpenSuse r0x
Pagina: 1