Toon posts:

Voordelen van 64 bits linux?

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik sinds een paar weken de amd64 versie van ubuntu op mijn nieuwe athlon64 desktop. Werkt als een speer, op zich. Ik heb de i386 versie niet geprobeerd op deze machine dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal qua prestaties, maar op andere gebieden ben ik al wel nadelen tegengekomen. Ik vind het bjiv minder leuk dat ik geen flash, en geen win32 codecs in mplayer heb. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ik nog wel meer dingen ga tegenkomen die niet in 64 bits maar wel in 32 bits werken.

Wat zijn naast deze nadelen nou de echte voordelen van 64 bits draaien voor mij, of zijn die er niet echt en kan ik misschien beter gewoon 32 bits installeren?

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:47
Je hebt iets betere performance bij CPU-intensieve taken. Verder is er meer virtueel geheugen beschikbaar aan processen (dé reden voor de 64-bits migratie natuurlijk) maar de kans is klein dat je daar iets van merkt bij desktopapplicaties die niet debiel veel (virtueel) geheugen alloceren.

Ik weet trouwens niet hoe Ubuntu dat doet, maar onder Gentoo heb ik van Mplayer en Firefox gewoon de 32-bits versies geïnstalleerd, precies om de Win32-codecs en Flashplug-in te kunnen gebruiken. ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Soultaker op 03-12-2005 03:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou dan ook graag weten hoe Ubuntu dat doet ;) want het is mij niet gelukt. Als ik de 386 versie van mplayer installeer dan crasht ie op wmv bestanden. De amd64 versie speelt ze niet eens af. Ik heb de deb die ik op mijn debian systeem heb gecompiled (voor 386) nog proberen te installeren maar die doet het niet. Ik heb ook geprobeerd om mplayer opnieuw vanaf source te compilen in 32 bit, volgens de faq, maar ik krijg dan een configure foutmelding: Error: Cannot find header either inttypes.h or bitypes.h. Terwijl beide bestanden gewoon in /usr/include staan...

Verwijderd

Dan mag je deze 32bit-chroot-howto van debian eens doorlezen, zo heb ik het ook opgelost:
https://alioth.debian.org...1/debian-amd64-howto.html
Ik draai alles in 64bit userland/kernel, behalve:
* mplayer met w32codecs (quicktime, WMV, ...)
* flashplugin voor firefox
* sun java5 plugin voor firefox (die bleek ook niet goed te werken in 64bit)
* azureus (want die crashte ook op mijn 64bit java jdk)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2005 10:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het een hoop gedoe voor die paar procentjes snelheidswinst, zeker als je bedenkt dat de programma's die niet onder 64 bit werken juist een flink deel van de hoofdtaken van mijn pc vormen. Firefox mplayer en azureus zijn zowat de meestgebruikte programma's hier (tenminste op mijn andere pc waar dat allemaal wel gewoon werkt) en ik zie in die howto ook openoffice langs komen, nou heb ik die al wel geinstalleerd, lijkt het te doen, maar heb er nog nauwelijks mee gewerkt, is ook die instabiel met 64bit ofzo?

Ik zit er atm heel erg sterk aan te denken om maar gewoon helemaal 32bit te gaan, voor mij persoonlijk lijkt 64 bit in ieder geval nauwelijks tot geen voordelen te hebben en is het vooral iets om je nerdvriendjes mee te imponeren.
(of zoals iemand in een ander topic zei: "ja flash werkt niet maar dat is eigenlijk een voordeel want dan ben ik tenminste van die flash banners af"...tja... :{)

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Ik heb hier hetzelfde probleem. Heb eigenlijk nog geen zin gehad om de hele boel weer te gaan verbouwen. Behalve flash gaat alles prima hier, en ik gebruik het niet zoveel. En als ik perse een flash site wil dan heb ik nog ergens Windows op een laptopje. :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Ik ben terug op 32bit sinds een week.

Ik draai vanaf vorig jaar september al 64bit Debian maar vorige week heb ik de knoop doorgehakt. Ik werd er niet goed van af en toe ;)

- Wil je een simpel albummetje voor op internet in elkaar knutselen? Toevallig ken ik daar JAlbum voor want dat is java en dus altijd te gebruiken! :D Niet dus :( Alleen maar binaries van te vinden en geen 64 bit binaries voor linux :( Jammer dus.
- Geen flash in je browsers
- Geen goeie .wmv ondersteuning
- Gekloot met realplayer ook en zo.
- Nvidia drivers installen met 32bit compabiliteit en zo, als het niet werkt zit je weer eeuwen te kloten.
- Quake 3 installeren bijv. op 64 bit.. pff.. gaat ie zitten zeuren en zo. Ik heb de sourcecode van een Point Release moeten aanpassen om hem te laten installeren (geen platformcheck meer).
- NTFS partities benaderen en schrijven gaat niet, Captive heeft geen 64 bits versie en vnauit die chroot werkt ook niet want Captive NTFS depends ook op je kernel en ziet dat je 64 bits draait :/

En de chroot verder, mja, die had ik ook maar aangezien ik het niet helemaal voor elkaar kreeg om programma's middels een shortcut te laten opstarten uit die chroot vanuit mijn KDE of zo werd ik er moe van om elke keer een console te openen, mijn chroot in te gaan en dan eindelijk die .pps eens draaien die ik via de mail had gehad met OO.org 32 bit!!

M.a.w. nu zit ik weer heerlijk die berichtje te tikken op mijn 32bits Debian install.
Linux Debian SID 32 bit met KDE 3.5.. wat een verademing.. heerlijke distro zo. !

edit: En ik merk helemaal niks van het verschil in snelheid!!!

[ Voor 5% gewijzigd door DeMoN op 03-12-2005 13:14 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Ik weet niet wat jij allemaal verkeerd doet DeMoN, maar openoffice, flash, firefox, mplayer en realplayer werken bij mij perfect vanuit een 32bit chroot.
Quake3, Doom3, Quake4, Java, eclipse, de nvidia drivers en NTFS lezen (niet schrijven natuurlijk) werkt ook perfect op 64bit.
Die chroot is gewoon kwestie van de stapjes te volgen in de howto, werkte direct.
Programmas draaien vanuit de chroot doe je dmv "dchroot", dan hoef je het niet handmatig te doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2005 13:35 ]

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Wtf chroot? Klinkt mij nou niet echt als een lekkere manier van werken.

Je kunt toch gewoon de 32bit applicaties gebruiken onder amd64. Het enige wat je nodig hebt is de 32bit versies van de benodigde shared libraries (want de 64bit versies zijn niet compatibel met de 32bit versies).

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Topicstarter
Nah, ik vind het eigenlijk toch zonde om performance weg te gooien dus ben ik toch maar aan het kloten gegaan. Ik heb een 32 bits chroot gemaakt volgens die debian page, maar dan voor ubuntu. mplayer-386 geinstalleerd in die chroot maar ook die crasht op wmv bestanden. Zelf compileren binnen de chroot lukt ook niet, hij stopt in de make uiteindelijk met "make: *** tremor: No such file or directory. Stop." en daar zit ik nogal vast...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2005 14:59 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

64-bit is op dit moment thuis nog een beetje nutteloos. Welke consument heeft meer dan 4GB geheugen? Geen een.

Ik heb echter een dualcore 64-bit Opteron in de colo hangen die als MySQL server dient. _Daar_ merk je dat je op een fokking rappe doos zit :) Voor thuis zou ik 't zelf nog laten voor wat 't is, tenzij 't goedkoper is.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

irondog schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 13:46:
Wtf chroot? Klinkt mij nou niet echt als een lekkere manier van werken.

Je kunt toch gewoon de 32bit applicaties gebruiken onder amd64. Het enige wat je nodig hebt is de 32bit versies van de benodigde shared libraries (want de 64bit versies zijn niet compatibel met de 32bit versies).
Ja en daar gaat het dus mis, want mplayer is afhankelijk van een heleboel libs, dus als jij mplayer 32bit wil installeren gaan al je andere applicaties die ook die libs gebruiken hier niet mee akkoord.
En net daarom gebruikt men een chroot, zodat je de 32bit/64bit mooi gescheiden kan houden.
Werkt supersimpel.
Zoals ik al zei, gewoon 5 stapjes volgen in die howto, en het werkt (Debian Unstable hier).

Verwijderd

Topicstarter
Heb het hier op ubuntu breezy ook werkend gekregen, uiteindelijk. Ik had alweer de i386 versie geinstalleerd toen ik er achter kwam wat ik fout deed met compilen dus gauw weer terug naar amd64 en nu heb ik mplayer volledig transparant in een chroot draaien en alle win32 codecs werken. :)

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Binnenkort ook maar even proberen dan :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op kantoor draai ik Gentoo op een athlon64 3400 en dat werkt als een dolle. Problemen met Flash/Java/etc. heb ik niet, want voor Java heb ik de 32-bit Sun JRE geinstalleerd en voor browsen gebruik ik de mozilla-firefox-bin ebuild die 32 bits is en dus gewoon zaken als Flash trekt. De rest is native 64 bit.

Verwijderd

Ik kan het gebruik van die chroot ten zeerste aanraden, in combinatie met "dchroot".
Zo draai je alles netjes in 64bit, behalve dan die enkele programmas die problemen geven, die draai je in de chroot (zo blijven alle libs mooi gescheiden van elkaar).
Hopelijk worden die laatste boosdoeners in de nabije toekomst ook nog geport naar de 64bit wereld! :)

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
is met Gentoo niet nodig, die heeft zgn multilib waarbij er aparte lib64 en lib32 dirs zijn :)

Verwijderd

Dat heeft debian ook.
Voor sommige programmas werkt het ook op die manier, maar als ik mij goed herinner is het voor sommige dingen nodig dat je het in een chroot doet.
Sowieso maakt het dat gemakkelijker om 32bit/64bit strikt gescheiden te houden, en apart te onderhouden/upgraden.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik zie niet in wat die 64-bit pakketten voor desktoptoepassingen opleveren op het moment. Een hybride systeem is qua gebruiksgemak toch nihil - als ik de posts hierboven mag geloven?

Voor een server, ok, maar voor een desktop... Ik maak pas de switch als elk package dat ik gebruik een 64-bit versie heeft.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
CyBeR schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 15:13:
64-bit is op dit moment thuis nog een beetje nutteloos. Welke consument heeft meer dan 4GB geheugen? Geen een.
Dus? Elke pentium heeft al een 36 bits fysiek geheugenbereik, de AMD64 tilt dat naar 48 bits. De reden dan niemand het noemt is omdat het niet boeit. Het is het virtuele geheugenbereik, wat van 32 bits naar 64 bits is gegaan. Dat boeit wel, bijvoorbeeld voor memory-mapped files. Een video inmappen kan nu bijvoorbeeld.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 13:29:
Ik weet niet wat jij allemaal verkeerd doet DeMoN, maar openoffice, flash, firefox, mplayer en realplayer werken bij mij perfect vanuit een 32bit chroot.
Quake3, Doom3, Quake4, Java, eclipse, de nvidia drivers en NTFS lezen (niet schrijven natuurlijk) werkt ook perfect op 64bit.
Die chroot is gewoon kwestie van de stapjes te volgen in de howto, werkte direct.
Programmas draaien vanuit de chroot doe je dmv "dchroot", dan hoef je het niet handmatig te doen.
Ja dat had ik ook gewoon allemaal draaien. Maar na een vol jaar dit zo gebruikt te hebben en wekelijks te checken of Macromedia al eens een flash player had gereleased voor 64 bit zakte de hoop me een beetje in de schoenen en werd het zwaar frustrerend.

Ik merk echt dat het een grote verademing is nu ik weer terug ben op 32 bit. En echt, je merk geen _kont_ van het snelheidsverschil ;)

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Ik persoonlijk merk niks van ongemak aan een 64bit distro?
Bij mij werkt alles net zo perfect als een 32bit debian.
Dus als je de vrije keuze hebt tussen 32bit en 64bit, ga ik toch wel voor 64, daarvoor heb je toch immers een Athlon64? :)

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Voor het verschil in snelheid hoef je het niet te doen. Gevoelsmatig merkte ik er in ieder geval geen zak van.

Wat voor mij vooral het voordeel van 32bit over 64bit is, is dat zo goed als alles out-of-the-box werkt. Geen gekloot met weet ik wat.

Daar tegenover is het natuurlijk wel zo dat als er niet meer mensen 64bit gaan gebruiken, de ontwikkeling ook achter blijft op 32bit.

Verwijderd

Ik heb ook een tijdje 64bit gehad. Maar de moeite die ik moest doen om alles aan de gang te krijgen vond ik het niet waard. Ik ben overgestapt op 32bits en merk niets van een eventueel snelheidsverschil. Dat ik wel een 64bits proc hebt boeit me dan ook niet veel.

ik stap wel over als alles wat ik gebruik werkt :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2005 11:33 ]

Verwijderd

Ik vind het zo gek dat de meeste mensen hier praten over het feit dat ze "zo ontzettend veel moeite" moeten doen om alles werkend te krijgen?
Voor mij was het gewoon kwestie van installeren, de chroot-howto volgen (een vijftal stapjes) en alles werkt perfect.
Is er op korte tijd dan zoveel vooruitgang geboekt, of doet de rest gewoon iets mis?

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op maandag 05 december 2005 @ 12:55:
Ik vind het zo gek dat de meeste mensen hier praten over het feit dat ze "zo ontzettend veel moeite" moeten doen om alles werkend te krijgen?
Voor mij was het gewoon kwestie van installeren, de chroot-howto volgen (een vijftal stapjes) en alles werkt perfect.
Is er op korte tijd dan zoveel vooruitgang geboekt, of doet de rest gewoon iets mis?
• Installeer eens: http://jalbum.net/download3.jsp

• Installeer eens OpenOffice met een simpele APT-GET?

• Installeer eens de 64 bits nvidia drivers voor linux van een jaar geleden? (daar heb ik behoorlijk mee moeten kloten)

• Installeer eens Captive NTFS (r/w support)

• Installeer eens cedega?

Dat gaat allemaal niet zo makkelijk.
dchroot gebruikte ik ook en heb bijna alles aan de praat gekregen. Echter ben je wel veel meer moeite aan het doen elke keer. Met 32 bits werkt alles standaard :)

[ Voor 3% gewijzigd door DeMoN op 05-12-2005 13:15 ]

Verwijderd

Openoffice installeerde bij mij met apt-get zonder problemen in de chroot, de nieuwste 64bit linux nvidia drivers doen het ook zonder moeilijkheden (alle nieuwste games werken vlot). Allebei zonder enige moeite doen. Het enige extra wat ik deed was eerst het commando "dchroot" runnen.
Cedega kan ik niet installeren want dat is betaal-software, en "Captive NTFS" gebruikt ik niet, want ik heb enkel lees functionaliteit nodig.
Er zullen altijd wel specifieke software programma's zijn die wat moeilijkheden geven, maar dat ligt dan aan de ontwikkelaar ervan.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2005 13:21 ]

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op maandag 05 december 2005 @ 13:20:
Openoffice installeerde bij mij met apt-get zonder problemen in de chroot, de nieuwste 64bit linux nvidia drivers doen het ook zonder moeilijkheden (alle nieuwste games werken vlot). Allebei zonder enige moeite doen. Het enige extra wat ik deed was eerst het commando "dchroot" runnen.
Cedega kan ik niet installeren want dat is betaal-software, en "Captive NTFS" gebruikt ik niet, want ik heb enkel lees functionaliteit nodig.
Er zullen altijd wel specifieke software programma's zijn die wat moeilijkheden geven, maar dat ligt dan aan de ontwikkelaar ervan.
Precies, en daar gebruik ik er nou net redelijk veel van en vandaar dat ik 64 niet erg comfortabel vond werken :)

Zo, zijn we er toch nog uitgekomen :P

Verwijderd

Topicstarter
Met openoffice2 heb ik dus geen enkel probleem gehad. Het installeerde gewoon via apt-get en werkt ook, 64 bits dus.

Ik heb btw via google een test gevonden waar benchmarks van een p4, een amd64 onder i386 en onder amd64 vergeleken worden. Daaruit blijkt dat bijv compileren nauwelijks sneller gaat, soms is 32 zelfs sneller dan 64 bits maar bij bijv ogg encoding is het verschil tussen 32 en 64 significant - 64 bits is tientallen procenten sneller...

http://www.thejemreport.com/mambo/content/view/74/42/

• Hmzaniac
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08-2023

Hmzaniac

Evil Admin

software raid 5 (mogelijk andere raid niveau's) op sata drives (met in ieder geval vrijwel alle via controllers) is broken in debian en ubuntu 64-bits.

Dat is voor mij genoeg reden.

Ik heb een WOS-post!

• Xe0n
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-01 13:54

Xe0n

^ Me

Hmzaniac schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 20:55:
software raid 5 (mogelijk andere raid niveau's) op sata drives (met in ieder geval vrijwel alle via controllers) is broken in debian en ubuntu 64-bits.

Dat is voor mij genoeg reden.
hoe kom je daarnou weer bij

...

• Hmzaniac
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08-2023

Hmzaniac

Evil Admin

Xe0n schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 22:16:
[...]

hoe kom je daarnou weer bij
Heel simpel:

Neem een moederbord met via SATA controllers.
Probeer ubuntu64 5.10 te installeren op een software raid5 configuratie.
Zie het systeem panicken op het moment dat er meer dan een beetje verkeer over de sata controller gaat.
Installeer na 5 uur gefrustreerd bezig te zijn de 32bits ubuntu.
Heb een werkend systeem in 1x.

Als je dan dezelfde situatie ook met een ander moederbord met een andere via sata controller tegenkomt, en op ubuntuforums.org meer van dit soort situatie's meemaakt, dan hoeft het van mij niet meer :)

Ik heb een WOS-post!

Pagina: 1