[Asus P3B-F] Geheugen wordt slechts ter dele herkend

Pagina: 1
Acties:

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topicstarter
Er was eens een computertje, die hier op mijn kamer stond als gamebakkie en vrolijk werkte met een Asus P3BF moederbordje en wat bij elkaar gesprokkelde reepjes ram. Daarna is het ding een tijdje buiten gebruik geweest omdat ik een Classic Athlon op de kop had getikt die de functie overnam. De plank heeft toen ergens in een doos gelegen, zonder dat Destijds had ik ook een server die helaas het leven heeft gelaten tijdens een blikseminslag. Dus de p3bf maar weer van stal gehaald en ingebouwd. Maar toen liep ik tegen het probleem aan dat hij niet echt lekker wilde werken met veel geheugen, ik had er 1GB in, maar wilde vaak maar de helft herkennen. Ik heb het ding maar tegen de muur gehangen, tot ik vanavond te maken had met een gare IDE controller op een Asus P2BF en maar eens besloot dit plankje nog een 2e kans te geven.

Voor de volledigheid zal ik beginnen met de specs van mijn systeempje.

Asus P3BF, bios 1005
Intel P!!! 500 ES
2x 64MB PC100 en 2x 32MB PC100 geheugen
ATI Rage videokaartje
LG DVDrom

(dit is een test setup, dus er hangen geen drives of andere spannende dingen aan).
Het probleem is nu echter dat niet alle geheugen altijd herkent wordt. Ik heb nu een totaal van 192MB aan geheugen op dit bordje zitten (2x 32 en 2x 64). Echter, dit bord herkent het niet altijd alszijnde 192MB. Soms vind hij 128MB, dan weer 160MB en dan weer 192MB. 't Blijft een beetje schommelen met de hoeveelheid mem die hij nu ziet.

Dus, als eerste de dimmen maar eens getest. Ik heb laatst alle 168pins SDRAM dimms eens getest om te kijken welke nog wel en niet meer goed werkten. De dimmen die ik hier heb zijn goed (getest op een Abit BE6 overigens, zelfde chipset als de P3BF). De P3BF kent ze echter niet altijd.
Het grootste probleem is is dat het ding niet echt consistent is met niet werken, de ene keer wel, de andere keer niet. Omdat hij wel altijd met 128MB of meer wilde booten toch maar besloten om even te memtesten (om heel eerlijk te zijn, dat hij niet altijd alle geheugen te zijn boeit me nu weinig gezien ik dit geval nu naar mijn broertje schop als 2e pc voor hem). Het probleem is echter dat memtest ook nog eens de meest vreemde dingen geeft. Een enkele dimm komt prima door de test. Zet ik er een 2e bij heb ik errors in het geheugen bereik van zowel de eerste als de 2e dimm. Dus je zou denken dat beide dimmen gaar zijn, maar individueel werken ze wel en op een andere plank ook (notabene ook op de P3BF die ik van Abbadon overgenomen heb een tijdje terug). Incompatibiliteit lijkt me dus uitgesloten, zeker gezien ik ruim 20 dimmen heb getest die het op een andere planken (BE6, P3BF, 7IXE, 7IXE4) wel zonder problemen werken en in sommige combos ook lijken te werken op dit geval.

Wat ik me nu afvraag, is er een manier om dit eigenwijze kreng gewoonweg te laten werken met geheugen of zie ik echt iets over het hoofd waardoor het fout lijkt te gaan.
Ik weet dat er nog een biosupdate is, die upgrade naar 1006. Maar ik vraag me af of daar het probleem kan liggen omdat ik zelf denk dat het meer ligt bij de chipset/geheugencontroller . Dit topic is dan ook niet alleen bedoelt om dit specifieke probleem op te lossen, maar ook te doorgronden waar het precies foutgaat

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:08

Thandor

SilverStreak

Terw_Dan schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 23:50:
Maar ik vraag me af of daar het probleem kan liggen omdat ik zelf denk dat het meer ligt bij de chipset/geheugencontroller.
Vermoedelijk wel. Tweede optie is dat bepaalde datalijnen (hoe je die ook noemt ;)) richting de geheugensloten beschadigd/gebroken zijn.

Ik weet niet hoe er met het bord is omgesprongen toen ze werkloos was ?.
Misschien is ze wel ESD slachtoffer geworden.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topicstarter
Thandor schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 00:12:
[...]
Vermoedelijk wel. Tweede optie is dat bepaalde datalijnen (hoe je die ook noemt ;)) richting de geheugensloten beschadigd/gebroken zijn.

Ik weet niet hoe er met het bord is omgesprongen toen ze werkloos was ?.
Misschien is ze wel ESD slachtoffer geworden.
Biosupdate ga ik morgen even proberen (nu geen tijd/zin), hoewel dat wel een vage verklaring zou zijn waarom het soms wel, soms niet werkt.

het bord heeft een tijdje in een kast gezeten, gewoon vastgeschroeft, maar met niet meer dan enkel een cpu erop. En hij heeft nu natuurlijk een tijd tegen de muur gehangen tussen zijn dode soortgenootjes.