Toon posts:

{XP} Systeem start niet op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
-Board: ECS K7S5A 1.0
-AMD Athlon XP 1700+
-512 MB RAM
-ATAPI CD-RW 48X16 [CD-ROM drive]
-Diskettestation
-Maxtor 5T030H3 [Hard drive] (30.73 GB) -- drive 0, s/n T3R2HQHC, rev TAH71DP0, SMART Status: Healthy
-Maxtor 6Y080P0 [Hard drive] (81.96 GB) -- drive 1, s/n Y3HJ25YE, rev YAR41BW0, SMART Status: Healthy
-Intel 21041-Based PCI Ethernet Adapter
-NVIDIA GeForce2 MX/MX 400 [Display adapter]
-Philips ToUcam Pro Camera; Video
-Standaardtoetsenbord (101/102 toetsen) of Microsoft Natural PS/2-toetsenbord [Keyboard]
-Win Xp Pro NL

Ik heb sinds kort het volgende probleem:
PC start soms niet op, monitor gaat niet aan en ik krijg dus niet eens de BIOS te zien .
Het systeem start ook op de achtregrond niet door, ik zie dat de HDD led constant brandt, maar geen geratel van HDD activiteit, wat je normaal hoort bij opstarten.
Tevens hoor ik de CD ROM drive constant met intervals van seconden zoeken ( lade is leeg uiteraard).

De enige optie die ik ontdekt heb om het syteem weer op te starten is door een paar sec. de netspanning van de kast te halen( 'de stekker eruit')!
Als ik daarna weer opstart is de BIOS er weer en start windows ook were op.
Alleen is het gekke daarna dat ie de geluidskaart daarna als 'nieuwe hardware'vindt(?)
Je zou zeggen dat die het probleem zou zijn dan, maar dat lijkt me zo onlogisch..?

Ik zou het op prijs stellen als mensen mee willen denken wat de oorzaak is.
Ik denk zelf aan de Voeding, zit ik goed?
Zoja, dan haal ik een nieuwe en controleer of het verholpen is.
Alvast dank voor de hulp!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2005 22:11 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:45
Defecte condensatoren op moederbord?

K7S5A van mn broertje is ook aan het overlijden hieraan, maar een upgrade stond toch al op de planning.....

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:48

breinonline

Are you afraid to be known?

Is je PC geaard aangesloten? Zo nee, probeer eens of dat het probleem verhelpt.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
Defecte condensatoren op moederbord?
Ik heb dit eerder gehoord inderdaad van een handelaar in pc's die ik ken..
ai...
en hoe traceer ik of dit de oorzaak is? volgens mij is dat lastig he?
Is je PC geaard aangesloten? Zo nee, probeer eens of dat het probleem verhelpt.
Al jaren heb ik mijn pc niet geaard en werkt vlekkeloos. Deze oorzaak lijkt mij daarom niet relevant..(?)

Wat ik nog wel vergeten ben te melden is dat het probleem van niet opstarten altijd zich alleen maar voor doet sochtends. Dus al ie de hele nacht uit heeft gestaan. Als ik gedurende de dag de pc uitzet en daarna weer aan( ook met tussenpozen van uren) is er niks aan de hand.
Wat je hieruit zou kunnen concluderen is dat het met de factor Temperatuur te maken kan hebben? Het is de laatste tijd ook nog eens kouder , ook in mijn huiskamer snachts, dan voorheen...
En dit icm met het verhaal van de condensatoren..(..?!)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2005 10:12 ]

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:48

breinonline

Are you afraid to be known?

Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 10:11:
[...]
Al jaren heb ik mijn pc niet geaard en werkt vlekkeloos. Deze oorzaak lijkt mij daarom niet relevant..(?)
Dus wel! Al veel vaker problemen opgelost doordat de mensen ineens een geaard stopcontact gingen gebruiken. Probeer het eens, het kost je hoogstens even het uitrollen van een verlengsnoer. Ik zeg niet dat het helpt, maar het zou kunnen. In de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter staat het ook, van een geaard stopcontact (zie problemen koude start, wat jij dus ook hebt!)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
okeeej! dank!
Ik ga het zeker proberen...

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is opgelost door een nieuwe voeding( zonder aarding)
Ps start weer elke keer op, al dagen lang.

Het vreemde is alleen wel dat bij starten via normale powerknop ( meestal bij koude start ) de pc niet start , alleen powerlampje gaat aan,verder gebeurt er niets. Als ik op reset druk start ie op...
Vreemd...?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:45
Had je inmiddels gevonden hoe je de condensatoren controleerd?

Als ze goed zijn zijn de condensatoren rondom je CPU socket gewoon plat aan de bovenkant en zie je een strakke bovenkant met een paar dunne inkepingen. Als ze bol staan of zelfs opengebarsten dan is t duidelijk....

Verwijderd

Topicstarter
Ze staan niet bol, tevens is het opgelost met een nieuwe voeding, zoals gemeld.
Pagina: 1