Toon posts:

provider upgrade 10 mbit --> 100 mbit: lag tijdens spellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ongeveer een maand geleden heeft mijn woonstichting de internetverbindingen van een aantal studentenflats, die verbonden zijn met het UvT netwerk (waaronder ikzelf dus), verhoogd van 10 mbit naar 100 mbit. Ogenschijnlijk een mooie zaak natuurlijk, maar sindsdien ondervind ik wel problemen bij het spelen van de twee spellen die ik erg graag speel (resp. CounterStrike v1.6 en Quake4), terwijl ik verder niets aan m'n configuratie veranderd heb.

De problemen bestaan uit:

1: een lag van 2 seconden waarbij eerst niets aan de hand lijkt en je jezelf dus voortbeweegt binnen het spel, maar dan opeens word ik teruggezet naar de plaats waar ik 2 seconden geleden was (komt denk ik 1x per minuut voor)
2: stotterend beeld periodes (weinig frames per seconde dus, zo'n 20-30 fps) die wel tot 10 seconden kunnen duren (en ik schat 1x per minuut voorkomen)
3: bij (meerdere) bewegende objecten sowieso een framedrop tot wel zo'n 20-30 fps (terwijl ik dus bij CSv1.6 altijd stabiel 100 frames per seconde had)

Ik heb dus sterk het vermoeden dat mijn verhoogde internetsnelheid tenkoste is gegaan van de stabiliteit van mijn verbinding (wil dit graag kunnen meten met een programma, maar ik weet niet welke!), OF dat mijn PC met de verhoogde internetsnelheid niet goed kan omgaan.

Dat laatste lijkt me raar, aangezien het volgende mijn systeem is (gekocht eind vorig jaar op basis van Tweakers Best Buy Guide, deze Februari volledig goed geinstalleerd):
proc: AMD Athlon 64 3200+
mobo: MSI K8N Neo-platinum (nForce3 250 GB met dus Gigabit LAN)
geheugen: Corsair TWINX 1024-3200C2PT PC3200 400 Mhz, 2x512 MB
videokaart: Saphire X800 XT PE
HD: Maxtor Diamond Max Plus 9 80 GB (uit m'n vorige PC) en Hitachi Deskstar 7K250 160 GB
geluidskaart: Creative Audigy Player

Ik heb zelfs een stabiele image teruggehaald van mijn systeem (toen ik deze problemen nog niet kende), maar dat hielp niets. Ook de nieuwste videodrivers mochten niet baten (en de overige drivers zijn dus niet oud van mijn systeem). Op Internet zoeken bracht me nergens net als het zoeken op GoT. Vandaar dat ik dus jullie om raad vraag:

Wat kan ik doen om dit probleem op te lossen of tenminste, wat kan ik doen om mijn probleem te lokaliseren? (programma wellicht voor meten van connectiestabiliteit?)

Alvast bedankt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2005 20:33 ]

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-04 21:19
Liggen je medestudenten niet gewoon je verbinding dicht te trekken, of heb je een aparte 100mbit aansluiting van je vereniging?

edit: ik denk namelijk niet dat het aan jouw PC ligt. Probeer t.net (oid) eens 10 minuten te pingen, en kijk of je snelle reacties hebt.

[ Voor 36% gewijzigd door FlorisB op 02-12-2005 20:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Iedere student op mn afdeling heeft zijn eigen aansluiting. Het zou dus onafhankelijk moeten zijn, dat was vroeger toen ik nog 10 mbit zeker het geval.
Zonet, toen ik volgens mij de enige internetter op m'n studentenafdeling was (meesten zijn al naar huis), had ik de problemen net zo erg.

Hoe laat ik mn PC trouwens automatisch deze website 10 minuten lang pingen?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2005 20:42 ]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-04 15:31
in de cmd ping -t www.tweakers.net intypen?

Wat ook zou kunnen is dat je netwerkkabels geen 100 Mbit's full duplex aankunnen maar wel 10 Mbit's full duplex. Verder zou je door slecte kabels packet los kunnen hebben.

[ Voor 75% gewijzigd door GH45T op 02-12-2005 20:46 ]

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-04 02:10
ik zou je rates even controleren.
als ik van verbinding verander moet ik bij mijn games altijd mn rates anders instellen, vooral bij counter-strike is dit te merken.
cl_cmdrate
cl_updaterate
rate

[ Voor 10% gewijzigd door densoN op 02-12-2005 20:51 ]

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-04 15:05
Zet je netwerkkaart eens vast op 10mbit half-duplex, kijken wat er dan gebeurd. Het kan zijn dat je systeem het niet eens kan worden met de router/switches waarmee jou pc verbonden is.

Verwijderd

Topicstarter
ok ik heb iets van 7 min. gepinged naar deze site: steady 4 ms met 1 op de 25 een 5 ms.

@ Denson Ik speel CS al 4 jaar en ken jouw probleem, maar dat is het niet (rate 20/25k (afh. van server), cmdrate 101, updaterate 70)

@ GH45T er staan op mijn netwerkkabel 3 regels: 4000 LR 7.5m, AMP P/N, 1-346750-0. Kan je daar iets uit afleiden of hij 100 Mbit full duplex aankan?

@ Icey Waar kan ik mn netwerkkaart vast instellen op 10 mbit? (ik zocht daar al naar, maar kon het niet vinden in de bios, noch bij netwerkinstellingen (ben ook geen echte tweaker, dat zal het zijn ;) )
Mijn netwerkkaart is trouwens geintegreerd op m'n MOBO he.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-04 15:05
Afbeeldingslocatie: http://arjan.i-cey.net/netwerkkaart.gif

Tabblad geavanceerd van je netwerkkaart in het apparaatbeheer. Probeer het eens/speel er eens mee.

Verwijderd

probeer inderdaad meerdere full/half 10/100 mbit instellingen en kijk of het effect heeft. Alhoewel het me sterk lijkt, aangezien je ping test richting tweakers perfect gaat.

Verwijderd

Topicstarter
ok tabblad gevonden :)
Hij stond op 'full autonegotiation', ik zal daar eens mee gaan spelen. Overigens heb ik 8 opties, ik kan voor de 4 opties nl. zowel 'autonegotiate' als 'force'.

Verwijderd

autonegotiate houdt in dat hij eerst je voorkeursinstelling probeert, en vervolgens, als dat niet lukt gaat "onderhandelen" om alsnog verbinding te krijgen. Force houdt in dat hij ALLEEN die instelling probeert, en als dat niet lukt, dan maar geen verbinding.
Pagina: 1