Toon posts:

[win98] invalid system disk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn probleem:
Er staat hier een pc die voornamelijk word gebruikt voor remote (dus mensen van buitenaf kunnen inloggen op die pc en kunnen dan even snel bestanden van het netwerk bekijken).

De pc heeft 2x windows erop staan winXPpro en win98Se, er word altijd gebruik gemaakt van XP.
Maar ik moest gister even in de windows 98 kijken alleen toen kwam de fout...

nadat ik in de multiboot voor Windows 98 Se koos kwam deze foutmelding.
Invalid system disc
Replace disc, and them press any key

Nu zul je denken dat ik een not-bootable floppy in de floppy drive heb zitten en dat het probleem is maar dat is het niet want, de pc heeft geen floppy drive 8)7

Ik heb zelf al de search gebruikt en gegoogled maar daar werd het niet echt duidelijker door of de oplossingen hielpen niet die daar beschreven werden.

Er zijn een paar hoofdpunten die er in voor kwamen:
- HD stuk (is niet zo want kan gewoon via de xp alle files bekijken en openen).
- HD is niet goed aangesloten, power/ide kabel (kan niet want ik kan de files dus bekijken en openen
- Opstartbestanden zijn verwijderd of corrupt door bootsector virus (zou goed mogelijk kunnen zijn/ denk hier zelf ook aan)
- Boot sequence is veranderd. (zou kunnen maar pc boot van goeie schijf en verder niks aan de hand).

Wat heb ik zelf gedaan:
- er is dus geen floppydrive dus ik dacht er zelf aan om een bootable usb stick te maken en daarmee sys c: uit te voeren. Alleen het moederbord ondersteund geen usb in de bios dus heb ik een bootable cd gemaakt met de bestanden erop van win98se en de files uit de map c:/Windows/command van een ander windows 98 machine.
- Als ik sys c: of sys.com intyp gebeurt er gewoon niks er word dan gezegd unknowd of bad command name
- Nu ben ik via de windows xp naar de schijf gegaan waar 98 opstaat en heb ik samen met mijn stagebegeleider geprobeerd om sys.com er opnieuw te plaatsen maar we kregen een foutmelding dat (geloof ik, ik weet niet niet helemaal zeker meer) dus het kon niet uitgevoerd worden
edit: de foutmelding was 16 bits ms dos subsystem
- Ik heb ook fdisk /mbr ingetypt in dos maar daar kwam ook niks uit.. (we weten niet goed wat we moeten kiezen) en als ik de schijf kies die moet booten dan blijft die het gewoon nog niet doen. Dus ik denk dat het gewoon verkeerde of corrupte opstart files zijn op de win 98 partitie.
- Er kwam ook in een topic naar voren dat iemand de msdos.sys op zijn systeem leeg had en zelf de msdos.sys van een ander win 98 systeem had gekopieerd en geplakt had op zijn eigen systeem. Dat daarna het probleem ook weg was maar dat heeft mij ook niet geholpen.

Als iemand tips heeft.. graag reageren O-) _/-\o_
De files op de schijf kunnen dus nog wel gebackuped worden maar dan moeten de programmas allemaal weer geinstalleerd worden en ingesteld (dat is het probleem eigenlijk). Het is hier een software development bedrijf en veel software dat ze gemaakt hebben staan hier ook op om tests uit te voeren dus het zou een @#$# werk zijn om alle instellingen weer te doen. Dus het liefst word een format c: vermeden :P

alvast bedankt

Verwijderd

Is Win98 na XP geinstalleerd? Kan zijn dat je systeem daardoor corrupt is geworden.
Dat is in ieder geval mijn ervaring met dergelijke geintjes.

Verder snap ik het "dringend" in de titel niet echt, strookt ook niet met de pilicy hier... :)

Verwijderd

Inderdaad, dringend hoeft er niet bij te staan in de titel, zie ook Algemene gedragsregels (Netiquette) #not-done

Verwijderd

Topicstarter
nee dit draaide al gewoon naast elkaar voordat ik hier stage kwam lopen zonder problemen.
xp is ook later geinstalleerd dus ik snap het echt niet

en haal dat dringend maar weg als dat zo'n probleem is.. :+ :+ 8)7

Verwijderd

Topicstarter
echt niemand? :)

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Als ik sys c: of sys.com intyp gebeurt er gewoon niks er word dan gezegd unknowd of bad command name
En als je het bestandjes "sys.com" nou eens op je bootable cdrom zet, dan kan je wel "sys c:" uitvoeren.

Maar let op, de bootable cdrom moet een win98bootable stuk hebben dus niet standaard windowsxp opstartsectors. Want sys.com en fdisk /mbr kopieren een gedeelte van de opstart sectoren van de cdrom/floppy naar de harddeschijf om een nieuw boot record te creëren.

Als het goed is heb je de standaard windows98 cdrom. Dus gebruik die en start dan op met cdrom ondersteuning. En kopieer dan van een andere cdrom sys.com naar de harddisk (Of gebruik extract om het bestandje uit de cabinet files te halen).
Doe er dan de win98 cdrom er weer in, ga naar je cdrom driveletter d: en type dan c:sys c: in...

[ Voor 10% gewijzigd door djexplo op 05-12-2005 14:31 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij heb ik het eerste al gedeeltelijk gedaan.

want er was nog een virtuele win 98 pc backup en die heb ik laten draaien. Daarvan heb ik de hele map command uit de map windows van de C schijf gehaald (dit is volgens mij de dos map met ook sys.com erin)

de files uit die map dus sys.com/extract/xcopy heb ik op de bootable cd geplaatst.
Dus de files zijn aanwezig maar ze worden alleen niet herkend ofzo (of ik begrijp het niet helemaal, kan natuurlijk ook :P)

Ik zal nu dus gewoon met de windows 98 cd starten en dan kiezen voor cd-rom ondersteuning.
alleen waarom zou ik dan bijv. niet de sys.com etc bestanden kunnen kopieren naar de map command op de schijf in windows? want je zegt andere cd-rom
(niet verkeerd bedoeld hoor maar wil het gewoon ff weten :D )

daarna rebooten
dos in
d:\
c:sys c:

ik ga het nu proberen maar nog bedankt voor je reactie
Pagina: 1