Toon posts:

ATA RAID op Asus K8V SE Deluxe

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een tijdje geleden heb ik een ander moederbord en een andere processor aangeschaft. Hier alvast wat relevante specificaties:
Moederbord: Asus K8V SE Deluxe
Processor: AMD64 3400+
Gegeugen: 1536 MB KVR400X64C3A
Harde schijf: 2x Western Digital WD1200BB

Nu wil ik gebruikmaken van de onboard RAID oplossing die het Asus moederbord aanbied. Alleen vraag ik me af wat de goede manier van aansluiten is. Ik citeer:
"The motherboard includes a high performance IDE RAID controller integrated in the VIA VT8237 southbridge chipset. It supports RAID level 0 and RAID 1 with two independent Serial ATA channels."
Het moederbord heeft twee RAID oplossingen, dit was er één van, maar is deze nou voor SATA schijven of voor ATA schijven?

De andere RAID oplossing op het moederbord, ik citeer:
"The PDC20378 chipset supports UltraDMA 133/100/66 hard disk drives. For optimal performace, install identical drives of the same model and capacity when creating a disk array.
[...]
3. Connect the HDD cables. These connection options are available for creating a RAID 0 or RAID 1 array:
a. Connect two Parallel ATA HDDs to primary RAID connector and one Serial ATA HDD to either one of the two Serial ATA connectors using seperate parallel ATA or serial ATA cables.
b.Connect one serial ATA HDD to each Serial ATA connector, using seperate Serial ATA cables"

Deze optie ontgaat me ook een beetje. Willen ze nou dat ik twee harde schijven via één IDE kabel aansluit op de RAID aansluiting op het moederbord? Dat lijkt me toch sterk aangezien er op een IDE kanaal maar één apparaat tegelijk aangesproken kan worden?

Momenteel heb ik de schijven op de tweede optie aangesloten. De beide harde schijven zitten via één IDE kabel aangesloten op de RAID aansluiting. De prestaties laten alleen wel iets te wensen over, in ATTO haal ik met deze configuratie slechts 50 MB/sec. terwijl ik met een goedkoop (€15,-) RAID kaartje in precies dezelfde configuratie 70 MB/sec. haalde. Ik vermoed dat het verlies in prestatie te wijten is aan het aansluiten van twee schijven op één IDE kabel.

Wat is de beste manier om een RAID 0 configuratie op een Asus K8V SE Deluxe met ATA schijven te maken?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die ATA Raid op zo'n moederbord heeft? Of iemand die nog een idee heeft?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:39
Tja aparte kabels is vaak beter. Zorg er ook voor dat je goede kwaliteitskabels gebruik, bij dit soort belasting kunnen die de doorvoersnelheid aanzienlijk verbeteren (ATA133-kabels dus). Verder zijn Serial ATA en normaal ATA (PATA) totaal anders en hebben ze niets met elkaar te maken. Die omschrijving is echt zeer onduidelijk die ze geven. Je zou ook kunnen proberen met twee ATA133-kabels beide schijven aan een apart kanaal te hangen, maar ik weet niet hoe dat werkt, heb alleen ervaring met SATA RAID. SATA werkt wel met dat principe en volgens mij is het ook wel mogelijk, tenzij maar één van die kanalen RAID ondersteund, maar dat betwijfel ik.
Had je BTW op dat goedkope kaartje dan beide schijven op een losse kabel?

[ Voor 3% gewijzigd door The__Virus op 04-12-2005 14:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
De gebruikte kabel is een goede, dat weet ik zo zeker omdat dezelfde kabel op de vorige RAID configuratie ook goed werkte.
Hier is de link naar de handleiding van het moedebord:
klik, de uiteg staat op bladzijde 124.

Op het goedkope kaartje had iedere schijf zijn eigen kabel.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2005 15:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog goede ideeën? Ik had een mailtje gestuurd naar Asus Nederland maar die hadden ook geen idee en verzochten me het mailtje door te sturen naar Taiwan wat ik dus gedaan heb.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:39
Heb je het nou al geprobeerd met twee kabels? Het hoeft hem namelijk niet zozeer in de kabel te zitten...

Verwijderd

Topicstarter
The__Virus schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 15:27:
Heb je het nou al geprobeerd met twee kabels? Het hoeft hem namelijk niet zozeer in de kabel te zitten...
Twee kabels waarop? Op één aansluiting?!
Voor de duidelijkheid, op het moederbord zitten in totaal drie IDE aansluitingen;
Primary
Secondary
Pri_RAID

Ik heb al geprobeert om één schijf op de primary aan te sluiten en de andere op de PRI_RAID maar dan pakt de RAID setup alleen de schijf welke op de PRI_RAID aangesloten zit. In het BIOS wordt de schijf aangesloten op de Primary wel gevonden maar dan kan ik 'm niet in RAID hangen.
Ditzelfde heb ik ook geprobeert met de Secondary aansluiting.
Bovendien, als dit de manier zou zijn, zou dat wel in de handleiding vermeld staan (alhoewel het vertrouwen in de handleiding inmiddels tot een dieptepunt is gedaald).

Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat het echt de bedoeling is beide schijven via één kabel aan te sluiten op de PRI_RAID aansluiting, maar ik kan me zo moeilijk voorstellen dat Asus daar niet bij heeft nagedacht.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2005 16:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou, nog één schopje dan. Omdat ze 't zelfs in Taiwan niet lijken te weten :)

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:32
ATA RAID is alleen mogelijk met de Promise controller. Het staat inderdaad wat onduidelijk aangegeven, maar alleen SATA-RAID is mogelijk vanuit de chipset(dus niet ATA-RAID).
Het snelheids verlies kan inderdaad komen door de master/slave situatie, wellicht dat je het kunt oplossen door 2 PATA->SATA converters aan te schaffen zodat je je HD"s op de SATA controller kan aansluiten.

Nvidia is de enige die op de gewone IDE-controller ook RAID ondersteunt.
Pagina: 1