• Alex214
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04-2024
Afgelopen juli heb ik op Tenerife (op vakantie) de Sigma 18-200mm lens gekocht omdat deze daar een stuk goedkoper was dan in Nederland. Er werd mij daar verteld dat als de lens later kapot zou gaan dat ik gewoon aanspraak zou kunnen maken op op garantie bij Sigma Nederland (in dit geval dus Sigma Benelux). Ik heb het bonnetje en de garantiepapieren nog wel.

Nu werkt sinds maandag de lens ineens niet goed meer. Focal length wordt lijkt niet goed bepaald te worden: op 18mm denkt de lens op 21mm te zitten en op 200mm denkt de lens op 179mm te zitten (uit de EXIF info gehaald). Gevolg hiervan is dat op 18mm de lens niet meer op f3.5 wilt, maar max op f4 blijft zitten (dat geeft hij in iedergeval door aan de camera).

Eerst maar even Sigma Benelux gebeld hoe het zit, maar die zeggen nu dat ik "handling kosten" moet gaan betalen omdat ik het product niet via een handelaar in de benulux verstuurd kan worden. Dit zou zogenaamd in de voorwaarden staan. Als het product volgens de garantie gerepareerd moet worden is dit "gratis", maar ik moet wel voor handling kosten (€ 45,- ex btw) betalen.

Ik kan helaas nergens deze voorwaarden vinden en op de garantie papieren staat (in het Nederlands) niet zoiets vermeld. Vraag me af of er andere tweakers zijn die een zelfde probleem hebben gehad en/of iemand weet of Sigma zulke kosten wel in rekening mag brengen.

[ Voor 4% gewijzigd door Alex214 op 02-12-2005 15:54 ]

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Lijkt mij dat je hem gewoon via een fotohandel (mediamarkt) kan laten opsturen en repareren. Weet alleen niet of je een kopie of je originele aankoopsbewijs moet meesturen.
Verzendkosten zijn dus wel voor je eigen rekening...

Laat na afloop even weten hoe het is afgehandeld!

Gadgets FTW!

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ursamajor schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 16:52:
Lijkt mij dat je hem gewoon via een fotohandel (mediamarkt) kan laten opsturen en repareren. Weet alleen niet of je een kopie of je originele aankoopsbewijs moet meesturen.
De winkelier die het objectief voor je opstuurt naar Sigma mag ook handlingkosten in rekening brengen, vergeet dat niet.

• Alex214
Ursamajor schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 16:52:

Laat na afloop even weten hoe het is afgehandeld!
De vraag is alleen of een andere winkel dat wel wilt doen voor mij. Ik zal eens rondvragen, uiteraard laat ik hier weten hoe het afloopt :)
koraks schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 22:33:
[...]

De winkelier die het objectief voor je opstuurt naar Sigma mag ook handlingkosten in rekening brengen, vergeet dat niet.
Dat een winkelier dat doet in zo'n geval kan ik me voorstellen, maar mag Sigma het doen?

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Alex214 schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 22:54:
[...]
De vraag is alleen of een andere winkel dat wel wilt doen voor mij. Ik zal eens rondvragen, uiteraard laat ik hier weten hoe het afloopt :)

[...]
Dat een winkelier dat doet in zo'n geval kan ik me voorstellen, maar mag Sigma het doen?
Natuurlijk mag Sigma dat doen, de Nederlandse importeur had tot voor kort je camera nog nooit gezien, laat staan er een cent aan verdient, logischerwijs vraagt hij een bijdrage in de kosten voor de mensen die buiten de feitelijke reparatie om aan het werk moeten worden gezet. :P

[ Voor 19% gewijzigd door FirePuma142 op 31-10-2006 23:21 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Alex214 schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 22:54:
[...]
Ik vrees van wel. Als consument ga je bij aankoop een overeenkomst aan met de verkoper van het product, niet met de fabrikant. Bijna niemand schijnt dit te weten, maar de Nederlandse wetgeving is er vrij duidelijk over.

Van de andere kant, consumentenbescherming gaat in Nederland ook vrij ver dus als je dit aanvecht, vermoed ik dat je een aardige kans maakt om die kosten kwijtgescholden te krijgen. Het enige vervelende is dat je het objectief in Tenerife hebt aangeschaft, dus vrees ik dat je eigenlijk daar de zaak zal moeten aanvechten. En uiteraard zal de verkoper dan zeggen dat het je vrijstaat om bij hem (op Tenerife) garantie te claimen.

Kort en goed: je staat er niet best voor.
FirePuma142 schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 23:00:
[...]
Natuurlijk mag Sigma dat doen, de Nederlandse importeur had tot voor kort je camera nog nooit gezien, laat staan er een cent aan verdient, logischerwijs vraagt hij een bijdrage in de kosten voor de mensen die buiten de feitelijke reparatie om aan het werk moeten worden gezet.
'Logischerwijs' heeft erg weinig met wetgeving te maken ;)
FirePuma142 schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 23:09:
[...]
In deze context is 'logischerwijs' dan ook refererend aan de beschreven tegemoetkoming in gemaakte en te maken kosten, niet aan een al dan niet bestaande juridische onderbouwing. ;)
Yup, niet goed gelezen, my bad :)

[ Voor 53% gewijzigd door koraks op 02-12-2005 23:13 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:07
Als het product volgens de garantie gerepareerd moet worden is dit "gratis",[...]
Vergeet niet dat je eigenlijk nog niets weet over of het garantiewerk is of niet.
Een aantal fabrikanten doet nogal moeilijk over producten die gekocht zijn in andere delen van de wereld, om nog maar te zwijgen over wanneer het imitatie-spul blijkt te zijn.
Ik heb te veel vage winkeltjes gezien in vakantie-landen, waardoor ikzelf een beetje huiverig ben om dergelijke dingen in vakantielanden te kopen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

koraks schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 23:00:

[...]

'Logischerwijs' heeft erg weinig met wetgeving te maken ;)
In deze context is 'logischerwijs' dan ook refererend aan de beschreven tegemoetkoming in gemaakte en te maken kosten, niet aan een al dan niet bestaande juridische onderbouwing. ;)

Verwijderd

FirePuma142 schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 23:00:
[...]
......... verwijs ik ze altijd vriendelijk doch resoluut door naar de importeur. Evenals mensen die graag uitleg willen over hun Lidl/Aldi/Media Markt-camera, daar ben ik overigens iets minder vriendelijk tegen :P
M.i. en een gemiste commerciele kans voor de toekomst, maar goed, daar gaat dit topic niet over :+

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
TD-er schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 23:07:
[...]

Vergeet niet dat je eigenlijk nog niets weet over of het garantiewerk is of niet.
Een aantal fabrikanten doet nogal moeilijk over producten die gekocht zijn in andere delen van de wereld, om nog maar te zwijgen over wanneer het imitatie-spul blijkt te zijn.
Ik heb te veel vage winkeltjes gezien in vakantie-landen, waardoor ikzelf een beetje huiverig ben om dergelijke dingen in vakantielanden te kopen.
imitatie-lenzen? 8)7

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:07
Ja met lenzen zal je het wel wat sneller merken, zou je zeggen, omdat het minder scherp is, of andere mankementen.
Maar je hoort ook wel dat de fabrikanten de assemblage en productie van de losse onderdelen zoals de behuizing uitbesteden. Dan hoef je er maar een tussenstap bij te hebben die het handig vind om even wat extra te produceren en die zelf verpatsen en je hebt producten waarvan de fabrikant de serienummers niet kan thuisbrengen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 23:11:
[...]

M.i. en een gemiste commerciele kans voor de toekomst, maar goed, daar gaat dit topic niet over :+
Geloof me, uit ervaring weet ik beter, en hoe logisch is het om je BMW I-Drive uitgelegd te krijgen door de Fiat-dealer?

[ Voor 16% gewijzigd door FirePuma142 op 31-10-2006 23:21 ]

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Garantie op defecte parts krijg je waarschijnlijk wel, handlings kosten vind ik in dit geval niet meer dan normaal.

www.casarodriguillo.com

• Alex214
Beetje late reply, maar toch nog een update:

Ik had de lens zo'n 1,5 maand geleden opgestuurd en heb hem maandag weer binnen gekregen. De zoom-tube was kapot en vervangen. Ik hoef geen "handling kosten" te betalen, dus dat is wel weer netjes van Sigma :) Dus al met al heeft Sigma een goede garantieafhandeling!

• Tees
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor zover ik weet heeft Sigma (itt bijv Canon en Nikon) een wereldwijde garantie. Dat je dus je lens in Tenerife of waar dan ook gekocht hebt zou dan dus geen verschil moeten maken.
Hmmm, net even de garantiepapieren van m'n 70-200 EX lens erbij gepakt, maar daar staat wel dat het garantiebewijs, met stemple van de dealer, overhandigd moet worden. En dat het product via de fotohandelaar aangeboden moet worden.

Blijkbaar heb je dus wel enig geluk gehad. Toch weer een plusje voor de service van Sigma :)

[ Voor 10% gewijzigd door Tees op 01-03-2006 22:10 ]

"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"

• Alex214
Tees schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 22:09:
Voor zover ik weet heeft Sigma (itt bijv Canon en Nikon) een wereldwijde garantie. Dat je dus je lens in Tenerife of waar dan ook gekocht hebt zou dan dus geen verschil moeten maken.
Hmmm, net even de garantiepapieren van m'n 70-200 EX lens erbij gepakt, maar daar staat wel dat het garantiebewijs, met stemple van de dealer, overhandigd moet worden. En dat het product via de fotohandelaar aangeboden moet worden.

Blijkbaar heb je dus wel enig geluk gehad. Toch weer een plusje voor de service van Sigma :)
Dat stond ook bij mij op het garantiebewijs, maar niet dat het product via de fotohandelaar aangeboden moest worden. Misschien dat ze daarom geen kosten in rekening hebben gebracht. Wat betreft de garantie was die volgens mij alleen binnen europa. Hoe dan ook, ik ben in iedergeval weer blij :)
Pagina: 1