Toon posts:

Solidworks gebruikers ?

Pagina: 1
Acties:
  • 319 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer 2D in Solidworks de volgende sketch te maken.

http://www.xs4all.nl/~jamathi/plaatje.jpg

(Deze is met autocad gedaan, het midden punt van de afronding (cirkel) R 20 is niet bekend.)

Ik wil de autocad tekening niet importeren, omdat ik solidworks probeer te leren.

In Autocad heb ik hier voor fillet gebruikt, met fillet in solidworks lukt dit me niet.
Ligt dat aan mij, of aan solidworks ?
Hoe maak je eventueel zo een vorm in solidworks dan wel ?

(als de sketch af is, dan wil ik een extrude doen.)

Als iemand mischien een forum weet waar deze vraag beter of zijn plaats is, dan hoor ik dat ook graag.

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:14
Dit is enorm basic hoor.

1: Je maakt een hoekige vorm --> extrude --> fillet.
2: Je maakt de fillets in je sketch --> extrude.

Aan jou de keus. Lukt het niet, lees dan even de handleiding op druk op F1.

Voor de gaten geldt hetzelfde, je kan ze in de sketch maken, of later toevoegen. De gaten vind ik echte features, die zou ik dus achteraf doen. Maak er 1, en kies vervolgens voor een circulair pattern.

[ Voor 41% gewijzigd door Mercarra op 02-12-2005 15:06 ]

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik kan dus niet een 2D sketch maken in solidworks, zoals ik dat in autocad heb gedaan ?
In autocad kan je in 2D, het fillet commando ook tussen twee cirkels gebruiken.

In autocad kan ik deze vorm dan gewoon extruden tot een solid.

2) lukt me dus niet

De 2D fillet functie van solidworks kan dit dus niet ? (Daar gaat het mij om)
Ik moet het dus in 3D doen ?

Ik heb de helpfunctie gebruikt, maar ik krijg als ik fillet 2D gebruik, de foumelding dat de lijnen elkaar niet snijden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2005 15:24 ]

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:14
Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 15:17:
(...)
Ik heb de helpfunctie gebruikt, maar ik krijg als ik fillet 2D gebruik, de foumelding dat de lijnen elkaar niet snijden.
Begin eens met een simpel vierkantje te tekenen. En dan een hoek afronden.

edit: Ik was wat onaardig, sorry.

[ Voor 46% gewijzigd door Mercarra op 02-12-2005 15:46 ]

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Verwijderd

Topicstarter
Een fillet tussen twee lijnen werkt zeer eenvoudig, dat heb ik in solidworks al gedaan, is geen probleem.

Een fillet tussen twee cirkels lukt me in Solidworks niet.

Ik vraag me dus af of het wel kan. Want als ik het probeer dan krijg ik dus de foutmelding dat de lijnen elkaar niet snijden.

Het volgende plaatje is met atocad 2000 gemaakt. Mischien krijg ik nu wel een serieus antwoord ?
http://www.xs4all.nl/~jamathi/new_page_4.htm

• TomT
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Je moet niet in 2D werken als je het toch wil extruderen. Maak een nieuwe Part aan, kies 1 van de aanzichten (b.v. Front) en maak dan je plaatje in Sketch. Daarna kun je extruderen. Hoe je dit moet doen kun je via de Getting Started Manual of Online Tutorial leren (allebei als het goed is onder Help).

Succes

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-03 11:25

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

Wat je doet is het volgende:
Je tekent de 3 grote cirkels, vervolgens pak je de Trim-Tool (het schaartje), en daarmee knip je alle 'overbodige' lijnen weg, zodat je alleen nog maar de omtrek overhoudt. Vervolgens kun je die hoeken wèl een fillet geven
Afbeeldingslocatie: http://extrapuur.nl/sketchfillet.jpg

om het je nog makkelijker te maken:
  1. Je tekent 1 cirkel met een straal van 25 in de origin
  2. Vervolgens teken je er nog 2 van 25
  3. De meest rechter geef je een "horizontal" relation met de eerste
  4. Dan doe je de linker met de rechter een tangent relation
  5. Rechter + bovenste en linker + bovenste ook een tangent relation
  6. KLAAR! nu kun je alvast de kleinere cirkels plaatsen of je kunt dat doen na het trimmen + filleten

[ Voor 57% gewijzigd door Mr_Kite op 02-12-2005 16:09 ]

• TomT
  • Niet online
Of doe zoals Mr_Kite aangeeft. Extrudeer dan de omtrek van de drie cirkels en selecteer de drie snijlijnen van de cilinders en fillet die dan...

• TomT
  • Niet online
Dus het filleren van de solid en nog niet de schets. Is iets makkelijker.

• Mr_Kite

Mr_Kite

Ja het boeit inderdaad niet zoveel of je de fillet in je sketch doet of achteraf. Vaak is het wat praktischer achteraf, maar in sommige gevallen doet hij dan moeilijk en kun je het beter al in de sketch fixen

@ TomT anders edit je je post even :?
Het is dus helemaal niet gezegd dat het fileten van je solid per definitie beter is

[ Voor 24% gewijzigd door Mr_Kite op 02-12-2005 16:12 ]

• TomT
  • Niet online
1 keer de grote cirkel en kleine cirkel en dan het Circular Sketch Step and Repeat commando (vroegere logo van Hoogovens=5 blokjes). Knippen, Extruderen en dan de snijlijnen fileren. Het middelste gat kun je gelijk of naderhand er nog in boren.

• TomT
  • Niet online
Hoe "edit" ik m'n post Mr_Kite?

• Mr_Kite

Mr_Kite

wat dacht je van de edit knop

* Mr_Kite begrijpt niet dat TomT de TS voor een noob uitmaakt om vervolgens het topic vol te plempen met 10x hetzelfde antwoord

[ Voor 12% gewijzigd door Mr_Kite op 02-12-2005 16:22 ]

• TomT
  • Niet online
Sorry. Kan de Edit-knop alleen maar zien als ik ingelogd ben i.p.v. bij een losse reply. Wist ik niet.

Je bent niet direct een noob, maar ik wordt af en toe redelijk gefrusteerd als mensen vragen stellen voordat ze dingen zelf hebben uitgeprobeerd. En dan laten ze ook niks meer van zich horen als ze goede aanwijzingen hebben gekregen. Zelfs als het op 10 manieren wordt uitgelegd. Daarbij hoeft de ene manier niet beter te zijn dan een andere. Binnen Solidworks kunnen sommige dingen nu eenmaal op tig manieren.

[ Voor 15% gewijzigd door TomT op 02-12-2005 16:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor deze antwoorden, ik ga de verschillende mogenlijkheden eens uitproberen. :)
Kan ik zien welke ik het meest makkelijk vind.

Het zal voor mij dus even wennen zijn, dat ik bepaalde dingen beter in 3D kan doen.
In autocad kun je ook niet zo veel met een solid, als hij er eenmaal staat, dus dan probeer je in 2D al zo veel mogenlijk te detaileren.

Dat is in Solidworks ook mijn grootste probleem, ik moet gewoon een andere werkwijze aanleren.

Wat ik trouwens wel helemaal te gek vond, is hoe je een 2D tekening maakt uit je 3D model.
Ik heb dat in autocad (o.a solview) ook gedaan, en daar is dat allemaal veel meer werk.

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:04

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Persoonlijk ben ik er een voorstander van om zoveel mogelijk in de sketch te tekenen, zodat je zo min mogelijk features nodig hebt. Vooral bij grote onderdelen, omdat dan wijzigingen veel makkelijker zijn aan te brengen. Geef ook elke feature een naam, dat zoekt later veel makkelijker terug.

Ik heb eerst met Solid Works leren tekenen, maar na een stage ben ik helemaal om naar Inventor (van Autodesk). Dat is vind ik een stuk gebruiksvriendelijker.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan alleen vertellen, dat inventor eigenlijk de vervanger van Mechanical destop is.
(Dit volgens een medewerker van autodesk)

Autocad is 3D is in ieder geval ook niet gebruiksvriendelijk.

Met Inventor ga ik ook nog stoeien.

Zijn er hier toevallig ook Catia, pro engineer, Micro station gebruikers, die een mening hebben, over de gebruiksvriendelijkheid van die porgramma's?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2005 18:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geprobeerd wat Mr_Kite zei, 3 cirkels tangent aan elkaar.

Het is gelukt. Ik begin het programma een beetje door te krijgen.
Je moet relaties aanleggen om een gesloten contour te krijgen, zodat je het kan extruderen.
Als je een rechthoek tekent met de snap fuctie, dan gaat dat vrijwel automatisch, met cirkels is het even iets meer opletten.

Ik begrijp nu ook waarom hij de tip gaf om de cirkels te tekenen, en gelijk een relatie aan te maken. (punt 1 t/m 6)

De gaten heb ik er achteraf in gemaakt. Extrude cut.

Bedankt allemaal, het muntje is gevallen. :)

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Mooi, dan heet ik je nu welkom in de wondere wereld van alles netjes gedefined te krijgen met de juiste relaties, zonder op een gegeven moment in een immer reperterende overdefining te komen ;)

Dus bij deze de tip om regelmatig je bestanden op te slaan, met een vervolgnummer en dus niet telkens je part simpelweg met dezelfde naam saven.

[ Voor 28% gewijzigd door sdomburg op 06-12-2005 23:36 ]

Pagina: 1