TEST SLI geheugen onderste kaart word dus niet gebruikt !

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:17

justifire

Shut up and squat !!

Topicstarter
Misschien dat een enkeling dit al wist, maar tot nu toe had nog niemand mij echt duidelijk antwoord kunnen geven op de vraag of het geheugen van de 2de kaart wel of niet word gebruikt.

Zat met het volgende:
1 7800GTX die 500/1400 loopt
1 7800GTX die 490/1310 loopt

Ik SLI opstelling gemaakt met langzaamste kaart als hoofdkaart (bovenste) en kwam op 490/1310
Ja dat is dus de snelheid van de langzaamste kaart.
Vrij logisch omdat beide kaarten immers synchroom moeten lopen.
Maar wat nou als het geheugen van de onderste kaart uitgeschakeld word, moet het geheugen dan ook synchroom lopen?
Vraag was dus, wat gebeurt er met het geheugen.
Na veel verschillende onduidelijke antwoorden links en rechts gekregen te hebben toch maar de proef op de som genomen.
Waarom niet meteen zou je zeggen? Omdat er ook nog waterkoeling door mijn kast loopt en demonteren/monteren is niet iets wat erg makkelijk is, maar dat terzijde.

Dus de kaarten omgedraaid en de snellere kaart boven en verdomd, 490/1400 in SLI

Conclusie, de cores moeten synchroom draaien, het geheugen echter niet.
Dus ik kan iedereen met SLI aanraden om de kaarten eens om te draaien en te kijken of het uitmaakt.

Deze test bewijst dus ook dat het geheugen op de 2de kaart totaal uitgeschakeld word, immers zou het geheugen nooit zo snel kunnen draaien zonder artifacts.

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:25
Het enige wat de test bewijst is dat het programma waarmee je de videokaart uitleest de coresnelheid van de langzaamste kaart weergeeft en de geheugensnelheid van de bovenste kaart. Een benchmark zou pas bewijzen of er verschil in de 2 opstellingen zit...

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:17

justifire

Shut up and squat !!

Topicstarter
phYzar schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 13:57:
Het enige wat de test bewijst is dat het programma waarmee je de videokaart uitleest de coresnelheid van de langzaamste kaart weergeeft en de geheugensnelheid van de bovenste kaart. Een benchmark zou pas bewijzen of er verschil in de 2 opstellingen zit...
Before 12786 3dMarks2005
After 12879 3dMarks2005
Verschil 93 Marks, niet veel maar toch wel degenlijk verschil (gemiddelde van 3 runs elk)

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-03 19:17
Waarom maken de videokaart fabrikanten dan geen SLI-slavekaarten met alleen een core en geen geheugen? Zou minstens honderd euro schelen aan geheugen en SLI een hoop promoten...
Heb je geen progsels die snelheden van beide kaarten meten?

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Superinteressant topic!

Zit al tijden met die vraag... kan het alleen nergens vinden (bron?) , alleen van horen zeggen dat maar de helft van het totale geheugen wordt gebruikt (2x256 == 256).

Is het technisch mogelijk met 2x256 = 512mb te draaien? etc etc... kan het nergens vinden... eindelijk iemand die met dezelfde vragen zit! :)

/me Bookmarked

[ Voor 4% gewijzigd door Bartjuh op 02-12-2005 15:37 ]

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:25
Wanneer 2 videokaarten samen 1 frame moeten berekenen en allebei de helft op zich nemen lijkt me het logisch dat ze allebei wel dezelfde textures nodig hebben om deze berekening te maken. Wanneer ze niet elkaars geheugen kunnen lezen (kunnen ze dat?) moet dus alles dubbel opgeslagen worden dus hoewel je wel de dubbele hoeveelheid geheugen hebt wordt deze effectief niet 2x zo groot. Dat het geheugen van de 2e kaart totaal niet wordt gebruikt lijkt me zeer onwaarschijnlijk, aangezien de gpu zonder ram niet echt (totaal niet) optimaal zal werken.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

phYzar schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 15:41:
Wanneer 2 videokaarten samen 1 frame moeten berekenen en allebei de helft op zich nemen lijkt me het logisch dat ze allebei wel dezelfde textures nodig hebben om deze berekening te maken. Wanneer ze niet elkaars geheugen kunnen lezen (kunnen ze dat?) moet dus alles dubbel opgeslagen worden dus hoewel je wel de dubbele hoeveelheid geheugen hebt wordt deze effectief niet 2x zo groot. Dat het geheugen van de 2e kaart totaal niet wordt gebruikt lijkt me zeer onwaarschijnlijk, aangezien de gpu zonder ram niet echt (totaal niet) optimaal zal werken.
Precies, het lijkt me ook onwaarschijnlijk.... maar niemand heeft echt harde feiten enzo.
Ik wil een onderzoek van een hardwaresite ofzo hebben, tomshardware ofzo ;) Waarom heeft niemand dat nog onderzocht? nVidia zal het stil proberen te houden, dat is niet echt positieve reclame voor slu natuurlijk als dat niet kan....

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
justifire schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 14:11:
[...]
Before 12786 3dMarks2005
After 12879 3dMarks2005
Verschil 93 Marks, niet veel maar toch wel degenlijk verschil (gemiddelde van 3 runs elk)
Interessant verhaal, maar een verhoging van 93 punten (0,73%) zit natuurlijk ruim binnen de marge.
Dergelijke afwijkingen kunnen gemakkelijk worden gereproduceerd door tweemaal dezelfde test te draaien op exact hetzelfde systeem.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

r00n schreef op zondag 04 december 2005 @ 17:38:
[...]

Interessant verhaal, maar een verhoging van 93 punten (0,73%) zit natuurlijk ruim binnen de marge.
Dergelijke afwijkingen kunnen gemakkelijk worden gereproduceerd door tweemaal dezelfde test te draaien op exact hetzelfde systeem.
Inderdaad, dat was ik ook al aan het denken, je hebt bijna nooit dezelfde score na een reboot. Volgens mij moet allebij het geheugen wel gebruikt zijn omdat anders de core niet optimaal gebruikt kan worden, zoals phYzar al zei.

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-07 13:50

krouwen

Hardware Enthusiast

Goed dat je dit test. Helemaal omdat niemand (en ook op de nvidia site) het niet wist.
Handig voor mensen die dus 2 kaarten hebben en één kaart de meeste koeling krijgt en de grootste geheugen clock kan bereiken.

btw, ik vindt het echt zonde gewoon dat het geheugen niet gebruikt wordt. Dat moet toch echt niet zo moeilijk zijn (dual channel bv).

[ Voor 25% gewijzigd door krouwen op 04-12-2005 18:11 ]

Verwijderd

Dit kan je toch gewoon testen door het geheugen van 1 kaart enorm te onderklokken, en dan beide kaarten afwisselend in elk slot stoppen en testen. Vervolgens hetzelfde doen maar het geheugen van de andere kaart enorm onderklokken.
Uit de resultaten zal je dan wel de juiste conclusies kunnen trekken.

Verwijderd

Mooie test maar je conclusie is verkeerd. Beide kaarten hebben absoluut geheugen nodig. Zie Phyzars post voor de uitleg.
Pagina: 1