Toon posts:

Probleem TAGGED ports op 3COM 3824

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

als ik een VLAN maak met daarin een Tagged en een Untagged port (of twee tagged ports) zien de toestellen aan die poorten elkaar niet. Ik dacht eerst dat mijn netwerkkaarten geen 802.1Q ondersteunden maar blijkbaar doen ze dat wel. Het gaat om een Broadcom NetXtreme Gigabit kaart en een Intel 8255x 100 mbit kaart. Beiden hebben een instelling 802.1p (geen Q) die je kan enable en disablen. Maar de specs zeggen toch dat ze beide 802.1q aan boord hebben ook.

Iemand die advies heeft?

Dieter

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-02 14:14
gebruik je een cross-cable? of een switch?

als je een switch gebruikt moet die wel tagged-vlans ondersteunen.

Als je een crosscable gebruikt moet je beide nics tagged zetten en dezelfde vlan ID's gebruiken wil je ze met elkaar laten communiceren.

Dat laatste moet overigens ook als je een switch gebruikt, alleen kan je dan op de switch instellen of de aangesloten machines getagged of untagged zijn.

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
Volgens mij moet je helemaal geen tagged poorten gebruiken, tenzij het apparaat wat je er op aansluit dat zelf ondersteund, als 't maar 1 switch is moet je gewoon die poorten untagged in een vlan gooien..

Je gaat pas met tagged poorten werken als je dat vlan naar andere apparaten wilt gaan doorvoeren, bijvoorbeeld een 2e switch.., die prik je dan aan een tagged poort en daar stel je dan ook weer een tagged poort + de vlan instellingen in..

Verwijderd

Je hebt wel de correcte tooling nodig, als je geen dot1q kunt configureren gaan de netwerk kaarten niet spontaan tags uitdelen.

Je probleem zal derhalve ook niets met de genoemde switch te maken hebben maar meer met de aagsloten machine. Als je drivers 802.1q ondersteunen op de genoemde harware hoor je dit ook te kunnen configureren.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2005 13:31 ]

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-02 14:14
Wunk schreef op zondag 04 december 2005 @ 22:35:
Volgens mij moet je helemaal geen tagged poorten gebruiken, tenzij het apparaat wat je er op aansluit dat zelf ondersteund, als 't maar 1 switch is moet je gewoon die poorten untagged in een vlan gooien..

Je gaat pas met tagged poorten werken als je dat vlan naar andere apparaten wilt gaan doorvoeren, bijvoorbeeld een 2e switch.., die prik je dan aan een tagged poort en daar stel je dan ook weer een tagged poort + de vlan instellingen in..
Waarom zou je in 1 vlan met tagged poorten gaan werken? kan je me dat uitleggen?;)

het idee van poorten taggen is dat je een machine in 2 of meer vlans kan zetten.
Andere machines op dezelfde switch kunnen dan niet bij de dataverkeer en dat is handig.

Zowiezo wil je eigenlijk niet twee verschillende subnets in 1 vlan (wat je dus doet als je getaggedte poorten in 1 vlan zet) want als je niet twee subnets gebruikt voor je tagged poorten, waarom zou je je poorten dan taggen?

[ Voor 1% gewijzigd door JMW761 op 08-12-2005 20:22 . Reden: data naar dataverkeer ]

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
JMW schreef op donderdag 08 december 2005 @ 20:21:
[...]

Waarom zou je in 1 vlan met tagged poorten gaan werken? kan je me dat uitleggen?;)

het idee van poorten taggen is dat je een machine in 2 of meer vlans kan zetten.
Andere machines op dezelfde switch kunnen dan niet bij de dataverkeer en dat is handig.

Zowiezo wil je eigenlijk niet twee verschillende subnets in 1 vlan (wat je dus doet als je getaggedte poorten in 1 vlan zet) want als je niet twee subnets gebruikt voor je tagged poorten, waarom zou je je poorten dan taggen?
Wij gebruiken de tagging om tussen managed switches de vlans door te voeren, dus je maakt 2 tagged poorten aan op beide switches voor alleen de vlans die je naar de betreffende switch wilt doorgooien (sternetwerk constructie om switches op switches aan te sluiten), op onze coreswitch komen alle ip ranges en subnetten binnen over 1 vlan (een aantal /24 en /23 ranges), daar worden de ranges opgedeeld in verschillende vlans met een eigen tag, die tags gooien we door naar de managed switches in onze cabinets, om daar vervolgens untagged poorten op te configureren waar de servers aan hangen, wij gebruiken 't dus om klanten en servers vast te zetten in hun eigen ranges..

Tagging op servers zelf ben ik nog niet mee bezig geweest :-)

Verwijderd

Op servers kun je mits ze het ondersteunen ook taggen net zoals switches, zo kun je een server in elk vlan een eigen ip adres geven en zo ee service binnen meerdere vlans beschikbaar hebben terwijl deze vlans elkaar niet kunnen zien. (tenzij je op je server routeerd natuurlijk).

De gebruikte drivers bieden de ondersteuning zo te lezen niet.
Pagina: 1