[C#] automatische selectie combobox

Pagina: 1
Acties:

• CaptBiele
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021

CaptBiele

No Worries!

Topicstarter
Ik wil een simpele control gaan schrijven die er zo uitziet. Het heeft alleen een textbox en een combobox.

De combobox is gekoppeld aan een dataTable die er zo uitziet:
code:
1
2
3
4
5
Code   Alfa3   Naam
------------------------------------------
010    NLD     Nederland
020    BEL     Belgie
....

Nu heeft de combobox als DisplayMember de "Naam", en als ValueMember de "Code".
Nu kan de gebruiker een land uit de combobox selecteren, en krijg ik de gewenste code eruit. Echter, om de gebruiksvriendelijkheid te verhogen, wil ik ook een textbox aanbieden waarin de gebruiker de "Alfa3" in kan vullen.

Dus als de gebruiker in de textbox 'NLD' invult en tabt, moet de bijbehorende waarde in de combobox getoond worden, in dit geval 'Nederland'.
Ik wil dus graag weten hoe en waar ik de textbox aan moet koppelen, zodat de combobox de juiste waarde overneemt.

(ik zou als alternatieve oplossing ook key/pair values kunnen opstellen voor de textbox, zodat ik hier weet welke naam bij welke alfa3 hoort... dan kan ik combobox.FindString( ) aanroepen.
Maar ik weet ook zeker dat er een mooiere oplossing is!)

Verwijderd

Bij het event dat geraised wordt als je uit de textbox gaat (weet niet precies welke dat is), moet je in je datasource de waarde van alfa opzoeken, de value opzoeken en die als selected zetten in je dropdown.

• CaptBiele

CaptBiele

No Worries!

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 12:47:
Bij het event dat geraised wordt als je uit de textbox gaat (weet niet precies welke dat is), moet je in je datasource de waarde van alfa opzoeken, de value opzoeken en die als selected zetten in je dropdown.
Dat is nu precies wat ik dus niet weet :)
Ik zou niet weten hoe ik een dataSource kan zoeken (behalve dan een extra sp maken, maar dat lijkt me ook niet de bedoeling)

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2025
C#:
1
DropDownList.SelectedValue = TextBox.Text

Maar is een DropDownList waarin je meerdere karakters kunt typen geen mooiere oplossing? Ik weet niet of je met Windows Forms of Web Forms werkt, maar voor Windows staat hier bijvoorbeeld een optie.

• CaptBiele

CaptBiele

No Worries!

Topicstarter
cowgirl schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 13:04:
C#:
1
DropDownList.SelectedValue = TextBox.Text

Maar is een DropDownList waarin je meerdere karakters kunt typen geen mooiere oplossing? Ik weet niet of je met Windows Forms of Web Forms werkt, maar voor Windows staat hier bijvoorbeeld een optie.
Tnx voor je link, maar dat is het niet helemaal. Het probleem is denk ik dat ik 3 dataColumns wil gebruiken. Of ik daarvoor dan een extra textbox gebruik is niet zo heel belangrijk, maar de gebruiker moet ook de alfa3 kunnen invullen.

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2025
Ah, ik zie dat ik niet goed gelezen heb. Ik dacht dat Alfa3 je value-member was.
In de datatable kan je een primary key aanmaken. Vervolgens kan je met de functie 'findrow' de juiste rij uit je datatable zoeken met de waarde uit de tekstbox en met de gevonden code uit die rij de selectedvalue zetten van je dropdownbox.
C#:
1
2
3
DataTable.PrimaryKey = new DataColumn[] {DataTable.Columns["alfa3"]};
DataRow dr=DataTable.Rows.Find(TextBox.Text);
DropDownList.SelectedValue = dr["code"];

[ Voor 23% gewijzigd door cowgirl op 02-12-2005 13:31 ]

• CaptBiele

CaptBiele

No Worries!

Topicstarter
cowgirl schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 13:27:
Ah, ik zie dat ik niet goed gelezen heb. Ik dacht dat Alfa3 je value-member was.
In de datatable kan je een primary key aanmaken. Vervolgens kan je met de functie 'findrow' de juiste rij uit je datatable zoeken met de waarde uit de tekstbox en met de gevonden code uit die rij de selectedvalue zetten van je dropdownbox.
Dat is precies wat ik zocht! Ik ben je zeer dankbaar _/-\o_

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

ik hoop dat je weet dat een combobox ook nog andere weergavemodes heeft?
Eens goed de members van een ComboBox object bekijken.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Pagina: 1