{excel} verwijzen naar cel, verplaatsbaar

Pagina: 1
Acties:

• skilpad
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-08 01:23
Hoi

Voor mijn huidige opleiding als kok, wil ik graag een recepten database maken met hierin ook een databese voor de grondstoffen

ik wil dus bijvoorbeeld op blad1 een grondstof bv. bloem en hierbij ook de prijs in een andere cel.
deze cel wil ik verwijzen naar mijn recept op blad2 waar ik ook de calculatie van de grondstoffen in heb staan.

als ik nou in blad1 er aardbei er bij schrijf wil ik graag dat deze grondstoffen alfabetisch gesorteerd wordt.

ald bijv. bloem eerst in a1 staat en de prijs hiervan in b1, daar zet ik aardbei bij deze wordt alfabetisch gesorteerd naar a1 en de prijs in a2

nou wil ik dat dan de bloem in blad2 de prijs verwijst naar b2 waar nu de prijs van bloem staat.

Is dit mogelijk, zoja hoe? of anders hoe kan ik dit oplossen?

• Gulf_5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-10-2024

Gulf_5

Lucht-v/w-aardig

ik vind dit allemaal een beetje vaagjes...

het is je bedoeling dat je:
  • een sheet hebt met grondstoffen met prijs per bepaalde hoeveelheid
  • een sheet met een recept, waar je de grondstoffen met hun benodigde hoeveelheid hebt staan
  • en via formules wil je dat er bij het recept dan automatisch wordt berekend hoeveel het dan kost om dat recept te maken
of begrijp ik het verkeerd ?

alfabetisch sorteren is gewoon met de sorteer functie...

trouwens... allemaal behoorlijk basis Excel imo, 8)7

*nofi
als je net bent begonnen met excel is het misschien een idee om bij de bieb een boekje Excel voor dummies te scoren ? daar kun je bovenstaande informatie en formules makkelijk uit vissen.

mocht je zonder boekje door willen puzzelen:
dit zijn de functies die jij nodig gaat hebben denk ik zo:
VERT.ZOEKEN of VLOOKUP
HORIZ.ZOEKEN of HLOOKUP
SOM of SUM
SOM.ALS of SUMIF
ALS of IF
meer heb je denk ik niet nodig
*(zelf een beetje zoeken in de help van Excel helpt ook, en van alleen maar voorgekauwd worden @ hier leer je niet zoveel...)

[ Voor 20% gewijzigd door Gulf_5 op 02-12-2005 13:04 ]

iets met foto's...

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:49

Dido

heforshe

Kijk in de helpfunctie eens naar Verticaal.Zoeken (VLOOKUP). Daarmee zoek j eeen bijbehorende waarde uit een lijst, en het klinkt alsof je dat wilt hebben.

Als je er trouwens echt een database van wilt maken is Access misschien een idee?

Wat betekent mijn avatar?

• skilpad
Dit bedoel ik niet zo

Wanneer ik op blad1 in cel B2 wat heb staan

Dit wordt gelinkt naar blad2 B2 ( dit blijft zo want dit is de receptuur en calculatie)

Wanneer ik op blad1 een nieuw ingredient toevoeg welke op plaats B2 (dus de oude wordt bijvoorbeeld B3) komt te staan vanwege alfabetische volgorde, wil ik dat op blad2 B2 in dit geval automatisc linkt naar blad1 B3

Is dit mogelijk??
ik hoop dat een van jullie me verder kan helpen want ik heb geen zin om een complete alfabetische lijst met ingredienten op te zetten want dan ben ik daaaaaaagen bezig.

Van acces idd database programma heb ik absoluut geen koek gegeten dus vandaar

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:49

Dido

heforshe

Ik snap echt niet waarom je dat met vlookup niet kunt doen?

Blad 1:
Bloem 12,00

Blad 2:
Bloem 12,00 (In kolom a staat Bloem, in kolom B staat =VLOOKUP(Blad1!A1:B999, A1, 1) o.i.d.)

Als je nu blad 1 wijzigt naar
Aardbei 15,00
Bloem 12,00

verandert er niets aan blad 2.
Klinkt als wat je uitlegt?

Wat betekent mijn avatar?

• Gulf_5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-10-2024

Gulf_5

Lucht-v/w-aardig

Stel Sheet 1:
Kolom A: Grondstoffen
Kolom B: Prijzen

Stel Sheet 2:
Kolom A: Recept
Kolom B: Grondstoffen
Kolom C: Prijzen (opgezocht door middel van VLOOKUP, of VERT.ZOEKEN)

De gebruikte formules in C1 en verder =
=VLOOKUP(B1,$A$1:$B$100,2,FALSE)
=VLOOKUP(B2,$A$1:$B$100,2,FALSE)
=VLOOKUP(B3,$A$1:$B$100,2,FALSE)
=VLOOKUP(B4,$A$1:$B$100,2,FALSE)
etc etc etc
Hoe je de brontabel ook sorteert, hij zal altijd binnen het celbereik in kolom A (sheet 1) gaan zoeken naar de waarde die je in kolom B (sheet 2) hebt aangegeven.

Dus zeker wel VLOOKUP (of VERT.ZOEKEN zo je wilt)

iets met foto's...

• skilpad
idd deze functie heb ik nog nooit toe gepast, ben er wel benieuwd naar.
ik heb een nederlandse versie dus vert.zoeken maar ik snap er helemaal niets van, ook niet met invoern, in snap de hele opzet niet

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:24
offtopic:
/me heb je een mailtje gestuurt met een voorbeeldje.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

skilpad schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 23:42:
idd deze functie heb ik nog nooit toe gepast, ben er wel benieuwd naar.
ik heb een nederlandse versie dus vert.zoeken maar ik snap er helemaal niets van, ook niet met invoern, in snap de hele opzet niet
Voorbeelden te over, alleen al hier op GOT komt verticaal zoeken regelmatig langsgefietst.

Maar als je de hele opzet niet snapt, dan houdt het op natuurlijk, :) en als vraag is het ook niet zo duidelijk. Probeer helder te krijgen wat je niet snapt, dan snappen wij misschien ook wat jij niet snapt. Help, ik snap het niet wordt wel erg lastig, en is ook niet helemaal de bedoeling. ;)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1