Groetjes, FaceDown.
De 7MP-chip van de Ixus 700 schijnt (voor zo'n kleine sensor) behoorlijk goed te presteren - beter dan de 5MP in de Ixus 50 die een generatie ouder is. Door die 2MP meer + die extra kwaliteit lijkt het mij wel gerechtvaardigd om die extra 100 eur uit te geven: hij zal er flink meer detail voor terug krijgen, en daarmee fijnere prints op zulk formaat
Het blijft altijd een simpel rekensommetje wat je natuurlijk zelf ook wel kan uitrekenen 
Ik ga er even vanuit dat hij afdrukken van 75 x 57cm wil maken, anders moet je nog een stukje van de foto afsnijden (75:50 != 4:3). In ieder geval is de lange kant 75cm, oftewel 29,5".
5MP = 2592 x 1944
7MP = 3072 x 2304
Met 5MP krijg je dan een resolutie van 2592 / 29,5 = 88 dpi.
Met 7MP wordt dit 3072 / 29,5 = 104 dpi.
Het is aan jou (en je broer) om te beslissen of je een kwaliteitswinst van 16 dpi €100,- vind rechtvaardigen. Voor drukwerk en foto's word altijd een resolutie van 300 dpi aangehouden, maar op grotere formaten kan je vaak ook een lagere resolutie nemen, omdat je het dan ook van een grotere afstand bekijkt.
Daarbij natuurlijk wel het eventueel beter presteren van de IXUS700 buiten beschouwing gelaten, dat zou ik zo snel niet weten. Volgens Remy doet 'ie het iig wel beter
Ik ga er even vanuit dat hij afdrukken van 75 x 57cm wil maken, anders moet je nog een stukje van de foto afsnijden (75:50 != 4:3). In ieder geval is de lange kant 75cm, oftewel 29,5".
5MP = 2592 x 1944
7MP = 3072 x 2304
Met 5MP krijg je dan een resolutie van 2592 / 29,5 = 88 dpi.
Met 7MP wordt dit 3072 / 29,5 = 104 dpi.
Het is aan jou (en je broer) om te beslissen of je een kwaliteitswinst van 16 dpi €100,- vind rechtvaardigen. Voor drukwerk en foto's word altijd een resolutie van 300 dpi aangehouden, maar op grotere formaten kan je vaak ook een lagere resolutie nemen, omdat je het dan ook van een grotere afstand bekijkt.
Daarbij natuurlijk wel het eventueel beter presteren van de IXUS700 buiten beschouwing gelaten, dat zou ik zo snel niet weten. Volgens Remy doet 'ie het iig wel beter
Als de posters verder dan 50cm - 100cm van de muur bekeken worden, voldoet 5 MP meer dan zat. Tijdje terug heb ik met de AH actie twee posters uitgeprint op 75x50, en die zien er echt uitstekend uit aan de muur, met 4 MP.
[ Voor 3% gewijzigd door Stereotomy op 02-12-2005 14:47 ]
Alors.
Compacts werken meestal in 4:3.Zoefff schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 12:45:
Het blijft altijd een simpel rekensommetje wat je natuurlijk zelf ook wel kan uitrekenen
Voor grote afdrukken vind ik persoonlijk ca. 115dpi zo'n beetje de minimale resolutie; de duurdere Ixus komt daar dichter bij in de buurt. Als je er echter vanuit kan gaan dat niemand de prints van minder dan zeg 1,5m zal bekijken, maakt het niets meer uit.
Overigens zal de beperkende factor in dit geval niet zozeer in de resolutie van de sensor zitten, maar eerder in het objectief.
Overigens zal de beperkende factor in dit geval niet zozeer in de resolutie van de sensor zitten, maar eerder in het objectief.
Ja dat weet ik wel, maar de TS zegt graag posters af te drukken met het formaat 75 x 50, en dat is géén 4:3 maar 3:2. Daarom zei ik het er even bij, er zal dus een stuk van de foto afgesneden moeten worden om een beeldvullende print te hebben
Pagina: 1