inter-site servernetwerk opbouwen

Pagina: 1
Acties:

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 20:37
Hoi,

Ik moet voor me werk met mogelijke oplossingen komen om diverse sites te koppelen.

Ik heb momenteel 2 locaties + een nieuwe in aanbouw.

De twee locaties hebben het volgende:

lokatie A

2 windows 2003 ent. AD / DNS e.d.
1 Exchange server
50 clients

lokatie B
1 SBS 2000 server
30 cliënts

Momenteel zijn deze locaties via een sdsl lijn aan elkaar gekoppeld.
Gebruikers op site B gebruiken de server alleen voor te printen, internet en fileserver.

Zij krijgen/bekijken hun mail van locatie a via webmail.

Met de komst van Locatie C worden de drie locatie met elkaar verbonden via 10 mbit glas

Met dit gebeuren komt de vraag om het geheel te centraliseren.

• Zodat je van 1 plek alles kan beheren
• vanaf elke lokatie je eigen bestanden aanroepen.
• 1 account voor alle lokaties (minder problemen met wachtwoorden)

Nou heb ik vanzelfsprekend al gezocht e.d. en dan kom ik tot de volgende oplossingen.

Oplossing 1
Inter-site replicatie

Voor alle lokaties 3 servers die indentiek zijn aanelkaar
inrichten met 2k3 en dan de gebruikers mappen, incl roaming laten repliceren.
en via DFS aanspeken.

voordelen
• licentie technisch goedkoop (slb school licenties)
• toegang tot netwerk ook indien uitval uplink
• overal gelijkwaardige accounts
• indien uitval van 1 omgeving (b.v. door brand) kan men op de andere lokatie gewoon verder werken

nadelen
• Hoogdata verkeer. elk bestand wat bewerkt / gemaakt wordt levert veel data verkeer op.
hoofdzakelijk heb ik alleen standaard office verkeer(word / excel (geen access))
maar sommige maken incentdentieel nog al eens een groot word document 60mb

• indien 2 mensen op 2 verschillende lokaties tergelijkertijd met 1 bestand werken krijg je versie verschil

Oplossing 2
Citrix

1 basisserver voor de clients op 2 remote lokaties
2? citrix servers op de centrale lokatie

voordelen
• doelstellingen worden behaald.
• weinig dataverkeer indien gebruik normale applicaties
• geen versie verschillen van gebruikers die op verschillende sites zitten te werken

nadelen.
• educatieve programma`s, deze werken veel met geluid. niet zo goed voor je data verkeer :+
• Citrix licenties, slbdiensten heeft geen contract met Citrix dus deze zijn niet goedkoop te krijgen
terminal licenties, slbdiensten heeft geen contract met Microsoft omtrend terminal CALS dus deze zijn niet goedkoop te krijgen
• meer servers nodig
• indien uplink fail geen toegang tot citrix.

Zit nu met het probleem dat ik dit alleen theoretisch ken.
Ik heb geen praktijk voorbeelden hoeveel data verkeer oplossing 1 genereerd.

oplossing 2 heb ik wel ondervonden, en heb de concequenties al ondervonden.
(aannemers die vrolijk je dsl lijn doormidden heien, telefoonmonteurs die verkeert patchen )

Zou graag getallen / praktijk oplossingen willen hebben op deze situatie.

De gebruikers hebben in 9 maanden 3 gigabyte aan data geproduceerd

[ Voor 3% gewijzigd door Duinkonijn op 04-12-2005 18:16 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:38

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Situatie 2 is wel de meest beheerbare omgeving.

Kosten van licenties voor Citrix en TS kan je deels wegstrepen tegen het voordeel wat je haalt uit centralisatie omgeving/backup/beheer/files

Als je 3 sites hebt, en je wilt geen productieverlies als er ergens een lijn plat gaat dan moet je een driehoek (ring) maken en met rapid spanning tree merk je daar erg weinig van.
Kost je echter wel "nog" een extra lijn..

3GB is 9 maanden is overigens geen achterlijke hoeveelheid data dus deze data over een 10Mbit lijn trekken is ook best een oplossing.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-02 17:32
CyberJ schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 12:06:
3GB is 9 maanden is overigens geen achterlijke hoeveelheid data dus deze data over een 10Mbit lijn trekken is ook best een oplossing.
"Een GB per kwartaal aan data geproduceerd"... Is dat de ruimte die het inneemt op schijf / bij je backup of is dat het totaal dat over de switches is gegaan?

Dat laatste lijkt me ERG weinig, dus zul je de eerste wel bedoelen. Dat zegt helaas erg weinig over de 2e, dus kan het alsnog zijn dat je je netwerk constant 100mbit/s aan het rondpompen is (al is dat uiteraard weer het andere uiterste).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hou je er ff rekening mee dat die SBS server geen andere servers in zijn domein duldt? Die moet PDC zijn, en een tweede SBS ok w2k3 er bij zetten gaat niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Duinkonijn
Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 12:17:
[...]

"Een GB per kwartaal aan data geproduceerd"... Is dat de ruimte die het inneemt op schijf / bij je backup of is dat het totaal dat over de switches is gegaan?

Dat laatste lijkt me ERG weinig, dus zul je de eerste wel bedoelen. Dat zegt helaas erg weinig over de 2e, dus kan het alsnog zijn dat je je netwerk constant 100mbit/s aan het rondpompen is (al is dat uiteraard weer het andere uiterste).
dat is de ruimte die het neemt op de schijf. replicatie verkeer zal dus hoger zijn.

overigens zijn de gebruikers die hier continu zitten te werken op de schijven niet hoog. denk dat als je zegt dat er 30 gebruikers continu zitten te werken met bestanden, dat je dan wel aan je max zit.

het betreft speciaal onderwijs dus het meeste traffic zit hem in Audio / visiueele applicaties / internet die men onder de les zit te doen.

voorderest gebruiken leerlingen de server niet echt, alleen voor de ELO
The_Eagle schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 12:25:
Hou je er ff rekening mee dat die SBS server geen andere servers in zijn domein duldt? Die moet PDC zijn, en een tweede SBS ok w2k3 er bij zetten gaat niet.
Als we naar een inter-site gaan, wordt die server gelijk mee gemigreerd naar 2k3 ent.

heb het toch al niet zo op die sbs 2000.
CyberJ schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 12:06:
Situatie 2 is wel de meest beheerbare omgeving.

Kosten van licenties voor Citrix en TS kan je deels wegstrepen tegen het voordeel wat je haalt uit centralisatie omgeving/backup/beheer/files
vergeet je de educatieve applicaties niet ? die werken veel al grafisch / met geluid.
Als je 3 sites hebt, en je wilt geen productieverlies als er ergens een lijn plat gaat dan moet je een driehoek (ring) maken en met rapid spanning tree merk je daar erg weinig van.
Kost je echter wel "nog" een extra lijn..
dat is niet echt een optie.
qua geld is dat niet haalbaar.
ster is de "enige haalbare optie" denk ik. maar dat is niet aan mij te beslissen :P

[ Voor 43% gewijzigd door Duinkonijn op 02-12-2005 12:53 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:47
Als je d emogelijk hebt, wacht dan nog even op Windows 2003R2.
De DFS is hierin behoorlijk aangepast. Er wordt dan op block nivo gekeken ipv file nivo. De replicatie bandbreedte wordt daardoor enorm verminderd

• Yezz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Duinkonijn schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 11:38:

nadelen.
• educatieve programma`s, deze werken veel met geluid. niet zo goed voor je data verkeer :+
• Citrix licenties, slbdiensten heeft geen contract met Citrix dus deze zijn niet goedkoop te krijgen
• terminal licenties, slbdiensten heeft geen contract met Microsoft omtrend terminal CALS dus deze zijn niet goedkoop te krijgen
• meer servers nodig
• indien uplink fail geen toegang tot citrix.
Na mijn weten kun je de Terminal Service cals gewoon aanvragen bij slbdiensten, deze zijn geldig op de schoolpc's. Misschien even navragen?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Duinkonijn schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 11:38:

Met de komst van Locatie C worden de drie locatie met elkaar verbonden via 10 mbit glas
Hoe zit dat dan? Je bent erg bezorgd om je dataverkeer namelijk. Op een 10mbit link is 't idd makkelijk om je lijn vol te trekken. Maar ik neem aan dat 't om kosten gaat? Dus wat voor 'n dienst is dit? Is een dark fiberpaar (of meerdere dus) geen optie? Daar kun je zo je wilt 10gigE switches aanhangen (hoewel ik dan voor gbit zou gaan uit kosten- en overkilloogpunt ;)) en hoef je je om dataverkeer al helemaal geen zorgen te maken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Duinkonijn
CyBeR schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 02:53:
[...]

Hoe zit dat dan? Je bent erg bezorgd om je dataverkeer namelijk. Op een 10mbit link is 't idd makkelijk om je lijn vol te trekken. Maar ik neem aan dat 't om kosten gaat? Dus wat voor 'n dienst is dit? Is een dark fiberpaar (of meerdere dus) geen optie? Daar kun je zo je wilt 10gigE switches aanhangen (hoewel ik dan voor gbit zou gaan uit kosten- en overkilloogpunt ;)) en hoef je je om dataverkeer al helemaal geen zorgen te maken.
over de technische specs over de glasvezel heb ik nog niks binnen gehad.

enige wat ik weet is dat het 10 mbit wordt, wat na verwachting snel naar de 100 en de 1000 zal gaan.

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Yezz schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 13:10:
Na mijn weten kun je de Terminal Service cals gewoon aanvragen bij slbdiensten, deze zijn geldig op de schoolpc's. Misschien even navragen?
Op www.apsitdiensten kan ik TS licenties voor de basisschool gewoon bestellen. Moet het checken op citrix lecenties. De vraag is alleen of je dit wilt aangezien veel educatieve software niet of slecht TS / Citrix aware zijn.

Begin dus eerst met inventarisatie van de gebruikte software en zet een testdomein met citrix/TS op en dan testen. Denk dat het vies tegenvalt met geschikte applicaties voor je nieuwe omgeving.

[ Voor 6% gewijzigd door aReaRe op 04-12-2005 17:50 . Reden: toevoeging ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Duinkonijn schreef op zondag 04 december 2005 @ 12:41:
[...]

over de technische specs over de glasvezel heb ik nog niks binnen gehad.

enige wat ik weet is dat het 10 mbit wordt, wat naar verwachting snel naar de 100 en de 1000 zal gaan.
Waarom maak je je zo'n zorgen om dataverkeer dan?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Duinkonijn
CyBeR schreef op zondag 04 december 2005 @ 17:59:
[...]

Waarom maak je je zo'n zorgen om dataverkeer dan?
Omdat ik enigsinds bang ben dat ingeval dat er veel mutatities aanbestanden gepleegd worden, dat je syngronisatie op syngronisatie krijgt.

heb totaal geen ervaring met zo`n omgeving.

tuurlijk weet ik dat je syngronisatie op/om bepaalde tijden kan instellen.

heb als test 2 dc`s op verschillende lokaties met elkaar via VPN zelfstandig
kunnen laten communiceren / repliceren zonder problemen.

maar dat was zonder data verkeer qua bestanden e.d.
hoogstends dat ik een cd repliceerde van omgeving 1 naar 2

Verwijderd

Met 10 Mbit up en down kan je nogal wat dacht ik zo. Word bestandjes van 60 MB :? ?
Wat ik hier bij mij wel merk is dat er powerpoint presentaties gemaakt worden van 100 MB, maar die haal ik door een tool heen en dan zijn ze nog 4 mb ofzo. Gebruikers zien ergens een plaatje en gaan dat leuk invoegen en dan maal 50 sheets gaat dat lekker.

Waar we nu mee aan het spelen zijn is CPS van Symantec/Veritas voor repliceren van data tussen servers (net zoiets als windows DPM). Wat je dan ziet is dat data op block niveau word overgepompt en dat gaat razendsnel. Wij hebben 7 vestigingen met ong 300 werkplekken en als ik 10 mbit glas heb weet ik bijna zeker dat ik alles makkelijk centraal kan halen. Maar het ligt natuurlijk wel aan wat voor soort software pakketten je hebt enzo.

• Duinkonijn
het enige wat er eigelijk geproduceerd wordt zijn standaard windows / office items.

doc / xls / htm / txt / bmp / jpg e.d.

Verwijderd

Terminal Server / Citrix is altijd een mooie oplossing, maar hetgeen wat je jezelf af moet vragen is :
Ga ik het mezelf onnodig moeilijk maken. De meest eenvoudige oplossing is :

Locatie 1 --------------------- Locatie 2 ------------------------ Locatie 3

AD Srv --------------------- AD Srv ------------------------- AD Srv

FS --------------------- FS ------------------------ FS

--------------------- EX Srv ------------------------

De file servers in Distributed / Network file system inrichten, DC's inrichten met inter-site replication,
de clients met office lokaal en verbinden met de centrale mailserver, geen offline bestanden.

Met een terminal server oplossing zul je namelijk ook rekening moeten houden met de user-performance, de load balancing, de clientsettings, etc. Ook is het hierbij belangrijk dat je voldoende ervaring met deze systemen hebt, TS beheer vergt toch een wat andere vorm van beheer.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2005 11:01 ]

Pagina: 1