Geen netwerkverbinding met een pc, wel met rest

Pagina: 1
Acties:

• Bartus81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-11-2025
Eerst maar een situatieschets.

Twee laptops en een pc maken via een switch en kabelmodem elk met een eigen (via dhcp toegewezen) adres verbinding met internet. De laptops doen dat draadloos via een accespoint aan de switch. Ik heb dus geen router, alle pc's krijgen een eigen ip-adres.
Probleem is nu dat een van de laptops dit chronisch weigert. Alle instellingen zijn hetzelfde, maar hij krijgt geen ip-adres van de dhcp-server toegewezen. Handmatig toewijzen (aan de hand van het ip van een van de andere pc's) werkt wel, maar dan heb ik met die pc natuurlijk geen toegang. Verwisselen van kabels of het gebruiken van een draadje ipv wireless heeft geen effect.

Zelf heb ik alle protocollen al eens geherinstalleerd, winsock gereset, ipv6 en netbeui geinstalleerd. Allemaal zonder effect, laptop in kwestie is een acer 2312,

iemand ideeen?

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik wil ook eens weten waar dit aan ligt, want mijn draadloze netwerkkaart kreeg ook geen ip-adres toegewezen, totdat ik Windows overnieuw installeerde, toen werkte plotseling alles wel :?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Welke dhcp server geeft nu de ipadressen ?

Aangezien je zelf geen router hebt neem ik aan die van je isp ?
Dan moet je daar zijn om het opgelost te krijgen.

Maar niet echt een nette manier om je pc's aan internet te hangen zo imho.
Zo duur is een routertje nu ook weer niet, en je brengt een duidelijke scheiding aan in je lan en wan verkeer.

Abort, Retry, Quake ???

• Monsie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-04 14:27
Maar iedreen krijgt dus een IP van de provider? In dat geval heb je misschien het maximale aantal ip-adressen van je provider gekregen

Sign here please

• Bartus81
@aZul2001
Router is idd niet zo duur, maar gebruik verder geen thuisnetwerk en als ik de mogelijkheid heb meerdere verbinding van mijn isp te krijgen vind ik het zonde een verbinding op te splitsen.

@Monsie
Heb het ook geprobeerd met een of allebei de andere pc's uit. Heeft geen effect.

In Windows opnieuw installeren heb ik niet zoveel trek, de laptop is een week oud dus dat zou toch nog een redelijk schoon systeem moeten zijn.

• Monsie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-04 14:27
Bartus81 schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 12:21:
@aZul2001
Router is idd niet zo duur, maar gebruik verder geen thuisnetwerk en als ik de mogelijkheid heb meerdere verbinding van mijn isp te krijgen vind ik het zonde een verbinding op te splitsen.
Vergis je niet, je hebt nog steeds maar 1 verbinding. Tis niet dat je nu (stel je hebt 4mbit down) 4x4mbit down hebt.
Dus een router is misschien wel een goede oplossing.

[ Voor 6% gewijzigd door Monsie op 02-12-2005 13:07 ]

Sign here please

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07-2025
1 woord router

Verwijderd

Bartus81 schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 12:21:
@aZul2001

@Monsie
Heb het ook geprobeerd met een of allebei de andere pc's uit. Heeft geen effect.

In Windows opnieuw installeren heb ik niet zoveel trek, de laptop is een week oud dus dat zou toch nog een redelijk schoon systeem moeten zijn.
Kan zijn, maar aan je DHCP lease zit ook een lease tijd vast. HEt is dus niet zo dat als je je andere PC's uitzet, dat hij dan meteen dat ip adres weer vrijgeeft voor je laptop.

Ik zou toch maar een router kopen als ik jou was, zit je ook meteen een stukje veiliger.

Verwijderd

kies gewoon voor een router die voor het netwerk een DHCP server aanzet... Hang daar je accesspoint aan en eventueel je switch... moet werken. Good luck

• Bartus81
Dat kan, maar gaat het dan wel werken? Wanneer ik nu geen ip-adres krijg van de dhcp-server, waarom dan straks wel als ik er zelf een opzet? Ik ben er overigens vrij zeker van dat de toegang niet tot twee ip-adressen beperkt is, dus zelfs als het aanschaffen van een router werkt lijkt me dit eerder symptoombestrijding dan de oplossing voor het probleem.
Als ik met ipconfig beide ander ip's release, is dan de lease ook meteen weg? Zo kan ik lijkt me meteen testen of er een beperking aan aantal ip's voor mijn isp geld.

Verwijderd

nou ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik heb gewoon 1 ip adres van mijn ISP gekregen. Die lijn laat ik binnenkomen op mijn router, die het via NAT vertaalt naar lokale ip adressen. De DHCP server op mijn router levert dan adressen uit in een lokale reeks als 10.x.x.x of 192.168.x.x. Dit is de meest standaard oplossing.

Misschien verduidelijkt het een beetje als je de ipconfig van alle pc's hier eens neerplempt. Dan hebben we een beter beeld bij hoe je netwerkje nou in elkaar zit.

Verwijderd

oh, en als je je ip releaset is volgens mij inderdaad de lease verdwenen. Dus als je die andere 2 releaset zou je dat kunnen testen ja.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
ipconfig /release op de prompt in xp/2000 en je geeft je ipadres weer terug aan je provider ja.

Maar wat zou de toegevoegde waarde van je huidige config zijn met meerdere ip's van je provider ?
En, aangezien het hun dhcp server is, heb je hun helpdesk al gebeld ?

Abort, Retry, Quake ???

• Redinox
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-04 12:22
Met een ipconfig /renew geef je niet zozeer je IP adres terug aan de provider. Je vraagt juist een nieuwe aan. Bij de meeste providers blijft een lease ongeveer 4 weken gekoppeld aan je MAC adres voor zover ik weet. Het zou ook wat minder lang kunnen zijn..ik durf het niet met zekerheid te zeggen :)

Maar iig, een renew geeft niet onmiddelijk je IP adres vrij

En de meeste providers zullen overigens ook aanraden om een router aan te schaffen voor een dergelijke thuissituatie

D3 Profile

Pagina: 1