Toon posts:

[V&A] Prijsopdrijving van de Xbox 360

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In navolging van de prijsopdrijvende taferelen in de VS, die ontstonden wegens het tekort aan XBoxen 360, gebeurt dit schijnbaar ook in Nederland.

Kijk naar deze aanbieding: http://tweakers.net/aanbod/advertentie/25862

Daar wordt een XBox 360 voor 100,00 meer verkocht dan de oorspronkelijke winkelprijs.

Mijns inziens heeft deze persoon de XBox 360 helemaal niet gekocht voor zichzelf, maar meer om er winst mee te kunnen maken. Nu is er met winst maken niet veel aan de hand, maar het principe achter dit gebeuren vind ik persoonlijk meer het niveau van "e-bay" (vergelijkbaar met de zwarte kaartenhandel een beetje).

Wellicht dat dit topic meer een inhoudelijke discussie gaat vormen over "of T.net meedoet met zulke prijsopdrijvende-praktijken", of dat de V&A inderdaad vooral de bedoeling is van 2e hands verkoop e.d.

De hoofdoorzaak voor zulke aanbieding ligt natuurlijk bij MS zelf (een tekort creeren), maar toch; imo is V&A niet een juiste plek voor dergelijk winstbejag. En mogelijk zullen er (in de komende tijd) vaker vaker dergelijke aanboden gedaan worden . . . dus eventjes gedachten hierover wissselen ?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2005 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 21:18

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Thanks en Verwijderd.:)

[ Voor 14% gewijzigd door Longbeard op 02-12-2005 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:15

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb de advertentie bekeken en technisch gezien is er niks mis mee. Dit soort advertenties waar de vraagprijs hoger is dan de nieuwwaarde komen wel vaker voorbij. Dat de verkoper een prijs vraagt die boven de actuele nieuwprijs ligt is zijn eigen besluit. Net zo zeer een eigen besluit voor een potientiele koper om het vraagbedrag neer te leggen. Ofwel: als koper zal je zelf zo verstandig moeten zijn om in te zien dat de vraagprijs te hoog is en dat je een dergelijk artikel ook wel ergens anders voor de normale prijs kan krijgen. Gevolg is dat verkoper ofwel met zijn product blijft zitten, of dat hij met z'n prijs omlaag moet.

[ Voor 255% gewijzigd door Longbeard op 02-12-2005 10:59 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp dat je het wel een beetje met me eens was Longbeard :)

En wat dat betreft zie ik er dus nog een staan --> http://tweakers.net/aanbod/advertentie/25845
Deze is nog iets erger, deze bied hem al aan voor 400 voordat ie em uberhaupt in handen had :o

Het ziet er naar uit dat je een druk dagje gaat hebben, met het in de gaten houden van deze dingen :P

Overigens: Als ik de reply's onder deze aanbieding lees, dan zijn er meer mensen die niet zo gelukkig zijn met dit soort praktijken. Een (interne) discussie hierover is schijnbaar wel gewenst.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2005 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:47

greatgonzo

schit-te-rend!

marktwerking is toch veel aanbod: lage prijs, weinig aanbod: hoge prijs.

Als mensen percé NU een box willen hebben en daar 100 euro extra voor neer willen tellen, moeten ze dat toch zelf weten? Ik zou gewoon een maandje wachten, maar blijkbaar zijn er toch mensen die niet zo lang kunnen wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard

Longbeard

Na intern overleg hebben we besloten dit soort advertenties toch toe te staan. Er is blijkbaar vraag naar de Xbox 360 en uiteindelijk komt het er op neer wat een gek er voor geeft. Zie verhaal microkid :)

[ Voor 47% gewijzigd door Longbeard op 02-12-2005 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:47

greatgonzo

schit-te-rend!

btw kan het op marktplaats nog gekker:

650 euro voor premium+COD2

opbrengst naar Afganistan, yea right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Longbeard schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 10:56:
Na intern overleg hebben we besloten dit soort advertenties toch toe te staan. Er is blijkbaar vraag naar de Xbox 360 en uiteindelijk komt het er op neer wat een gek er voor geeft. Zie verhaal microkid :)
Naja, so be it . . .

Ik zat meer met de "morele kant van het verhaal" . . . en idd MS heeft deze situatie in feite gecreerd, misschien zelfs wel moedwillig (ik denk dat ze er best meer hadden kunnen maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-09 22:37
Verwijder overigens even de 2 userreacties op http://tweakers.net/aanbod/userstats/56667 , omdat deze specifieke user het er niet mee eens is, hoeft er nog geen -4 gegeven te worden door fbondt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
.Peter schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 13:26:
Verwijder overigens even de 2 userreacties op http://tweakers.net/aanbod/userstats/56667 , omdat deze specifieke user het er niet mee eens is, hoeft er nog geen -4 gegeven te worden door fbondt.
en geef fbondt dan metteen een waarschuwing voor het ongevraagd posten van naw gegevens (zonder w, maar toch). Ondanks dat ik het ook niet eens ben met dit soort praktijken, is het nu eenmaal een gevolg van onze keuze voor marktwerking en is het imho geen reden voor een dergelijk reactie. Mensen die hier moeite mee hebben gaan maar lekker in rusland of zo communist zitten spelen

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard

Longbeard

On-it :)

User-surveys verwijderd.

[ Voor 65% gewijzigd door Longbeard op 02-12-2005 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 15:07
Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 10:51:
Ik begrijp dat je het wel een beetje met me eens was Longbeard :)

En wat dat betreft zie ik er dus nog een staan --> http://tweakers.net/aanbod/advertentie/25845
Deze is nog iets erger, deze bied hem al aan voor 400 voordat ie em uberhaupt in handen had :o

Het ziet er naar uit dat je een druk dagje gaat hebben, met het in de gaten houden van deze dingen :P

Overigens: Als ik de reply's onder deze aanbieding lees, dan zijn er meer mensen die niet zo gelukkig zijn met dit soort praktijken. Een (interne) discussie hierover is schijnbaar wel gewenst.
Reactie op deze nog even.
Is volgens mij geen particulier, www.proxbox.com lijdt naar website van wat lijkt op een bedrijf en is er ook veel te vinden op 2ehands.nl met die website als aanbieder http://computer.2dehands.nl/listuser/213756.

/edit:
http://www.tweakers.net/aanbod/advertentie/25901
Gebruiker is net lid, vermoed dat hij alleen komt om die xbox te verkopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Capa op 02-12-2005 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard

Longbeard

Capa schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 13:47:
[...]

Reactie op deze nog even.
Is volgens mij geen particulier, www.proxbox.com lijdt naar website van wat lijkt op een bedrijf en is er ook veel te vinden op 2ehands.nl met die website als aanbieder http://computer.2dehands.nl/listuser/213756.

/edit:
http://www.tweakers.net/aanbod/advertentie/25901
Gebruiker is net lid, vermoed dat hij alleen komt om die xbox te verkopen.
In dit geval is de adverteerder commercieel en verwijderen we de advertentie. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Longbeard op 02-12-2005 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog maar eventjes eenn helpend handje uitsteken: http://tweakers.net/aanbod/advertentie/25901

Wederom een XBox 360 aanbieding, en ook bij deze aanbieding wordt nogal flink van leer getrokken door een aantal users (check sommige reply's die nu gelukkig op -1 of lager staan :o).

offtopic:
(Overigens: De prijzen voor zo'n spelapparaat stijgen behoorlijk :P)

offtopic:
Offtopic nummer 2:
Sorry; ik zie dat er al een ander topicje over was . . .

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2005 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb inmiddels weer een usersurvey verwijderd.

Dit soort advertenties moet in mijn ogen kunnen, want als het een ander zeldzaam en/of veelgewild stuk hardware zou zijn geweest, dan was het normaal dat de prijs zo hoog is. Dat iemand honderd euro meer vraagt dan de winkelprijs is zijn keuze, en de keuze van de koper als die het gevraagde bedrag wilt betalen.

Natuurlijk vallen daar users over, maar dat soort advertenties zijn dan ook erg sporadisch op Tweakers.net. Op veilingsites zoals eBay is dat niet meer dan de normaalste zaak van de dag, maar zodra op Tweakers.net een dergelijke advertentie wordt gezet, dan zijn de rapen gaar. Die groep mensen die menen te verkondigen dat het 'achterlijk' is om zoveel geld te vragen, moeten zich eens in mijn ogen indenken dat dit weer een volgende stap is van Vraag & Aanbod. Een stap die veel users niet durven te nemen.

Volgens de definities waarop V&A rust, mag je alleen overtollige hardware aanbieden. De Xbox 360 lijkt mij verre van overtollige hardware, maar eerder gebruikt om de eigen economie te exploiteren. Niet slecht though, maar door een kleine groep mensen als not-done beschouwd. Zij kunnen zich niet indenken dat er een heleboel mensen inspringen op de schaarste van het Premium-pakket en dat de kopers niet een maand willen wachten tot de winkel weer voorzien is van een lading Premiums.

De recht van de verkoper om daar iets meer geld voor te vragen; het recht van de user om te klagen. Zwart-wit gezien: voor wat hoort wat :P, ook voor de lezer die niet weet wat er gaande is. Modereters kunnen in [rml]XBOX 360 op vraag en aanbod [ gemerged][/rml] terecht voor hun portie puntjes-uit-delen.
Pagina: 1