Mogelijkheden om laptop te koeler te maken

Pagina: 1
Acties:

• illstid
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-01-2024
Hallo beste mensen,

Ik heb een P4 laptop die aardig heet word de laatste tijd. Ja ja ik weet het P4 in een laptop is niet ideaal, maar ik heb deze laptop meer dan 2 jaar geleden aangeschaft nog net voordat de centrino's een beetje goed waren. In die tijd kon ik kiezen tussen een (aboslute eerste generatie) 1,0ghz centrino met 64 MB shared memmory intelgraphics en 256 mb ram DVDspeler maar geen DVD brander voor 1800 Euro (of meer) of een P4 2,66 Ghz met 512 MB ram met MobilityRadeon 9000 64 MB dedicated memory en DVD-RW voor 1600 Euro. Ik bedoel zeg nou zelf wat heb je liever. Nu kan je natuurlijk een veel betere centrino lappie krijgen voor veel minder. Maar ik dwaal af. De reden is dat deze P4 nu de laatste tijd kuren begint te vertonen (hoe toevallig dat dit net na de gerantie periode gebeurt volgens mij zit er gewoon iets in de bios dat zegt ga stuk na gerantie periode). Ik heb al zo'n aluminium bord gekocht met twee dikke fans die onder je laptop staan te blazen. Dit help wel enigzins maar ook weer niet verbazend veel. De temp van de P4 schiet toch snel naar de 70+ graden zodra het ook maar iets moet doen (lees cdbranden of games, DVD enconden moet ik al niet meer proberen) en hij schakelt zichzelf uit bij een temp boven de 75 Graden.

Nu de gerantie periode toch is afgelopen kan ik de laptop net zo goed open maken en kijken of ik iets kan doen waardoor hij koeler gaat lopen. Want deze laptop is zeker niet altijd zo'n heethoofd geweest in het begin. Waar nu de fan bijna nonstop vol blaast, hoorde ik de fan vroeger (lees 2 a 3 maanden terug) alleen hoog aanslaan bij een spelletje of als ie iets intensiefs moest doen en Idle maakte de fan bijna geen geluid.

Dus ik vraag aan de tweakers is er een mogelijkheid om deze P4 koeler te laten lopen of is deze laptop gewoon op en moet ik aan een vervanging denken?

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-02 18:31

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Even openschroeven en de verzameling stof van de afgelopen jaren eruit halen. Of met een busje lucht(je kent t wel 8)7 ) ff in de ventilatiegaten voor de fan spuiten, zodat de brokken stof er uit kunnen.

Waarom? Omdat het kan!!

• illstid
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-01-2024
Even openschroeven en de verzameling stof van de afgelopen jaren eruit halen. Of met een busje lucht(je kent t wel ) ff in de ventilatiegaten voor de fan spuiten, zodat de brokken stof er uit kunnen.
Jup aan zoiets zat ik ook te denken, wilde tot voorkort de laptop liever niet aanranken ivp gerantie zegels, maar nu kan ik met een gerust hart alles openmaken. Ik vind die gerantie zegels zoiezo bull-shit, ik bedoel hoe kan je nu verwachten dat iemand z'n comp goed kan onderhouden als je hem niet eens mag open maken. Op een auto zitten toch ook geen gerantie zegels? O wee als je de moterkap open maakt dan heeft u geen gerantie meer.

Edit: is het trouwens niet mogelijk om een beter koeler of van in te bouwen?

[ Voor 7% gewijzigd door illstid op 02-12-2005 10:38 ]

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03-2025
Probeer jij maar eens om de motor van een Audi A2 te bekijken..

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:11

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een compressor zoeken, ff een schotje perslucht in de gaten/uitlaten/inlaten van je laptop knallen. Er komt een stofwolkje uit je laptop en je hebt de jaarlijkse onderhoud van intensief gebruikte laptops geleerd.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
in een bak sla-olie zetten 8)7

Maar gewoon ff doorspuiten inderdaad en anders openmaken en nog meer doorspuiten

• ajpohv
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-01 12:41
Bij de it's komen ze altijd aanzetten met; 'Duw uw ... maar even een uurtje of 3 in een soda badje'. Dat zeiden ze over mijn frituurpan, 't ijzer van mijn strijkijzer en bij een vriend van me zelfs over het koelblok van z'n processor.

Nah koop je maar eens een compressor :P dat helpt 10x beter dan een soda badje.

Mijn flaptop begint intusse ook al behoorlijk stof te vreten. Helaas werk ik niet in de 'clean rooms' op mijn werk....oooh arme Vaio :P

[ Voor 6% gewijzigd door ajpohv op 02-12-2005 12:51 ]

It's a beautiful day!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:20

Theo

moederbord

breng een vers laagje Artic silver koelpasta aan, kan ook wornderen doen

Nu met WP, PV, EV en PC

Pagina: 1