[Excel 2003] Voorloopnullen en enkel letters wissen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-04 14:02
Hey,
Ik heb een lange lijst van personeelsnummers. Die zien er zo uit
08549D
969858
0075875
86876F
...
Als een personeelsnummer begint met één of meerdere nullen, dan moeten die weg, ook als een personeelsnummer eindigt op een letter, moet deze weg. Het probleem is dat ze niet allemaal evenveel nullen hebben en niet allemaal eindigen op een letter.

Het resultaat zou er dan zo uitzien:
8549
969858
75875
86876
...

Kan iemand me helpen? Ik weet dat ik de functies "left", "mid" en "right" moet gebruiken, maar hoe bouw ik een voorwaarde in voor de nullen en eindletters?

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

• JorisS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:49
Je hoeft alleen de letters te verwijderen. Ik zou dat puur met een aantal zoek en vervang opdrachten doen. Waarschijnlijk gebruik je maar een paar letters (hoogstens 26 ;)), die kun je er dan één voor één uitvissen.

De voorloopnullen er vanaf halen gaat dan volgens mij verder vanzelf, omdat Excel het zwikkie als getallen herkent.

Succes

Homey Pro Early 2019 | HA on Synology | SMA Tripower | Zinvolt | Tibber | CV+Ecolution | ID.5 2023 | Leaf 2018

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:12

Sherlock

No Shit

Idd, en als Excel het niet als getallen herkent: -> celeigenschappen -> getal ;)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-03 09:03
Die nullen zijn inderdaad makkelijk weg te halen. En als een personeelsnummer alleen met 1 letter kan eindigen wordt het ook wel heel makkelijk. Je hoeft excel dan alleen naar text te laten zoeken.

Zonder al te veel weg te geven, als er in je personeelsnummer een karakter staat, ziet excel die hele string als tekst. Is dat niet het geval, dan ziet excel het als getal. Als je dat weet, hoef je alleen nog het laatste karakter weg te halen met een left functie....

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Je kan ook in VBA een eigen functie maken die dat doet:
Visual Basic:
1
2
3
Function Strip(x)
    Strip = Val(x)
End Function

Bij mij (Excel 2000) moeten eigengemaakte functies in een Module staan.

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-04 14:02
Bedankt voor de tips! Het is in orde!

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Pagina: 1