[illustrator-word] geen strakke plaatjes

Pagina: 1
Acties:

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-04 00:37
ik weet niet of dit helemaal het juiste forum is, maar ik gok het erop.

ik ben bezig met een verslag te maken in MS Word en maak daarvoor in Illustrator CS plaatjes. Het zijn vooral lijntekeningen, schema's etc. Het lukt alleen niet om een strakke tekening in Word te plaatsen. De lijnen zijn als ik ze print vanuit Word niet helemaal strak, woorden die in de tekening staan zijn ook niet lekker leesbaar.
ik heb vanalles geprobeerd, Save for MS Office, Save for web als JPG,PNG,GIF. dit lost het niet allemaal op. De tekening in Illustrator heeft dezelfde grootte als in Word.
wat kan ik doen om de tekening strak in Word te krijgen?

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:24
Als WMF opslaan geprobeerd? :)

Motor onderhoud bijhouden

• clements
ja WMF had ik ook al geprobeerd, maar ik was niet helemaal tevreden met het resultaat. Het lijkt wel dat het er wat 'kaler' uit komt te zien en dat bijvoorbeeld de lijndikten en lettertypen aangepast worden.

• Willem
En copy-pasten naar (bijvoorbeeld) Photoshop en daarvandaan opslaan als 300 dpi JPG op ware grootte, en die in Word plaatsen? Kan me bijna niet voorstellen dat dat geen goede resultaten geeft :)

• Mad_Cow
  • Laatst online: 14-03 13:39
opslaan als eps zou denk ik het beste moeten gaan

• Willem
Eh lijkt me niet ;)

Via Google

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-03 11:25

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

WMF is icm illustrator ruk... Ik kan het mis hebben, maar volgens mij kan WMF alleen polylines aan en geen bezier; het ziet er iig altijd hoekig uit nadat het in WMF heeft gestaan.

Wat ik dènk dat het probleem is, is je formaat. Je kunt nog zo lief exporteren met 'Save for MS Office' (die functie vind ik overigens bijzonder lachwekkend), maar als het formaat klein is, dan gaat hij het niet ineens van 1 naar 10cm scalen. Ook kan het zijn dat hij bij MS Office denkt "72 dpi", wat illy vreemd genoeg wel vaker denkt.

Dus probeer het volgende: scale alles (ook je strokes+effects natuurlijk!) 4x zo groot (72x4 ~ 300), of doe save for web en dan 400%.

Het kan overigens ook zijn dat je veel witruimte/border in je plaatjes hebt, als je dat weg wilt hebben, moet je een vierkant tekenen over het gebied dat je wilt hebben en dan object > crop area > make.

• clements
hee bedankt voor de reacties. via photoshop gaat niet lukken omdat ik die hier niet heb.
ik ga proberen om m 4x zo groot op te slaan.

gedaan. het resultaat is al wel een stuk beter, niet helemaal perfect maar dat moet dan maar :P.
bedankt allemaal.

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-04 22:00
Word kan gewoon met .eps omgaan hoor...

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Pagina: 1