[ASUS A8N-E] Fanspeed goes berserk

Pagina: 1
Acties:

• quelake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-01 14:39

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Ik heb een zeer vreemd fenomeen ontdekt....de waarden voor mn cpu fan die mijn diagnostische software uitleest gaan af en toe door het dak, zo hoog. Ik gebruikte eerst gewoon asus probe, maar toen ik zag dat deze vaak tot de 24000 rpm schoot, heb ik ook speedfan geprobeerd. Die geeft dezelfde waarden. Heeft er iemand ervaring met dit fenomeen? Zijn er meer mensen die dit wel eens meemaken? Hoe serieus zal het zijn? Hieronder is een screenshot. De waarde schiet af en toe weer terug in het normale, maar dat verschilt nogal zoals jullie zien. Ik heb het idee dat het allemaal begonnen is toen het wat kouder werd, aangezien de computer dan volledig boot met een stilstaande cpu fan. Als de temp dan wat gaat oplopen, gaat de fan ook opspinnen. Daarna krijg ik meestal deze bogus waarden :P

Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/quedesigns/images/fanspeed.jpg

Graag jullie mening/ advies!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Dat is gewoon een uitleesfoutje, een fan die 24000rpm draait maakt een hoeveelheid herrie waar een 747 niet tegenop kan en overleven doen ze het ook niet.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• quelake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-01 14:39

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Ja, dat begrijp ik. Maar waar zal die fout vandaan komen? Moet ik me zorgen maken, of is het iets dat heel vaak voorkomt?

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Kan je het ook uitlezen in je BIOS? Probeer dat ook eens.

Waarschijnlijk gewoon een brakke sensor, niet echt iets om je druk over te maken denk ik.

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Kawaii schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 10:37:
Waarschijnlijk gewoon een brakke sensor
Mss zit je stekkertje van je fan niet helemaal lekker in je mobo geprikt ofzo. Ik heb ook een A8N-E en bij mij geeft Asus probe altijd alles goed aan.

Als je niks hoort, blaast hij ook geen 24000 :P Mss ff je bios flashen en je chipset updaten?

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-05 11:58

Dark

who tweaked the light?

je kan gewoon niet die 2 progjes tegelijk gebruiken, dan gaat het fout...

asusprobe en speedfan hebben beide toegang tot de SMbus nodig, om de waarden uit te lezen. hier gaat het op mis.

[ Voor 45% gewijzigd door Dark op 03-12-2005 00:04 ]

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-05 20:48
Als je niks anders hoort dan normaal dan is er toch niets aan de hand? Of ben ik nou simpel?

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 15:18
doe je kast eens open en kijk/voel/tel eens hoeveel rondjes die draait per minuut ? :P

• Striker2k2
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 19:03
laat me raden, Qfan staat aan in je bios?
Ik heb bij net aanzetten ook zulke vreemde waardes, van 0 rpm ineens naar 40000
pas als de pc beetje warm is blijft hij constant rond de 1000

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
andyy schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 10:48:
doe je kast eens open en kijk/voel/tel eens hoeveel rondjes die draait per minuut ? :P
|:( 600 rpm = 10 per seconde, dat zul al niet kunnen zien, laat staan voelen -> nee in je vinger |:(
Hij zal waarschijnlijk 1200+ (ik denk 1300?) draaien, dus 20 keer per seconde, stop daar je vinger maar eens tussen, of probeer het te volgens met je ogen... :Z

Verwijderd

als ie niet opstijgt is het een uitleesfout, ik denk dat er dus weinig ergs aan de hand is.
Pagina: 1