Toon posts:

2.5" HD wil niet als externe schijf werken..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem:

Heb de harde schijf van mijn laptop enige tijd geleden vervangen voor een groter exemplaar. De schijf die ik daarna over had, heb ik als externe schijf gebruikt. Dit gedaan door een 2.5" case ervoor gekocht te hebben.

Dit werkte toen goed. Schijfje tijdje niet gebruikt, en toen ik dit vorige week weer wel wilde doen, kon ik er niet meer opkomen. Hij gaat aan als ik hem op de usb poort aansluit, en begint dan 1sec hard te draaien, valt dan weer weg, gaat weer 1sec draaien, enz.

Ik ging er dus maar van uit dat het schijfje overleden was. Toch even voor de zekerheid teruggestopt in mijn laptop, waar het BIOS hem meteen herkende. Ook niet het steeds toeren maken en weer wegvallen zoals in de externe case. De xp cd er in gedaan, en deze begon vrolijk de installatiebestanden erop te gooien.

Toen dacht ik... die case is niet in orde. Vandaag een nieuwe gehaald, maar ook hierin precies hetzelfde verhaal als in de vorige case... Ik snap niet wat er nu misgaat. Het ligt niet aan de pc waar de case op aan wordt gesloten, hij doet dit ook op mijn laptop en op een andere computer. De stroomadapter heb ik ook aangesloten, maar dit maakt geen verschil.

Iemand enig idee waar dit aan ligt?

De harde schijf waar het om gaat is een Seagate van 30gig uit mijn Acer 1355LC laptop.

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 09:04
Gebruik je die extra stroomadapter altijd? Anders zou ik denken dat het daar bij ligt (vanwege te weinig stroomvoorziening usb poort). Gebruik je nog andere usb apparaten? usb hub?

• B-Buster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:53
Misschien jumperinstellingen veranderen?

[ Voor 90% gewijzigd door B-Buster op 02-12-2005 11:28 ]

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

Verwijderd

Topicstarter
De adapter (is eigelijk geen echte adapter maar 2e usb kabel) heb ik er afwisselend wel en niet aan gekoppeld, dit maakt niets uit.

Ik gebruikte de USB poorten die bovenop mijn systeemkast zitten (Coolermaster Wavemater kast). Heb het ook even direct op de usb poorten van het mobo geprobeerd, maar dit geeft hetzelfde effect.

Wat heb ik verder aan usb apparaten... een stuurtje, verder niets. Aan de voeding zal het ook niet liggen. Dat is een Tagan 480W...

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 09:04
Ik zou toch indien mogelijk een extra stroomadapter proberen. Zo weet je dat de stroomvoorziening het probleem niet is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb helaas geen adapter met zo'n aansluiting.

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 14:43
probeer em eens op een andere pc?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem in mijn laptop geprobeerd, daar werkt het ook niet goed. Heb nu wat met de jumper zitten testen (geen idee waar ik m op moet zetten), nu kreeg ik wel ineens een popup "nieuwe hardware gevonden".. IDE to ATA ofzoiets.. daarna werd ie stil maar kon ik m nog altijd niet vinden in deze computer, apparaatbeheer, met partition magic ook niet.

En heel vreemd, want ik heb hem nogmaals in mijn laptop gedaan vanmorgen, en er een volledige XP installatie op gedaan... werkte zonder 1 probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand een idee verder?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:39
Ja, die adapter. Denk dat de USB-poort het niet trekt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk niet dat het daaraan ligt. Stroom krijgt ie zeker wel genoeg, m'n voeding kan dat makkelijk aan, en verder heb ik geen andere apparaten aan mn USB hangen.

Daarnaast is t vreemd dat als ik hem aan m'n laptop hang, met alletwee de usb kabels aangesloten, dan herkent ie een externe schijf. Gaat vervolgens hardware zoeken, en geeft daarna de melding dat er een probleem is en dat het mogelijk niet goed werkt. Harde schijf in de case draait daarna op idle snelheid, had dit keer geen last van het even hard draaien en weer stoppen.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 04 december 2005 @ 16:52:
Ik denk niet dat het daaraan ligt. Stroom krijgt ie zeker wel genoeg, m'n voeding kan dat makkelijk aan, en verder heb ik geen andere apparaten aan mn USB hangen.
USB kan maximaal 500mA leveren, onafhankelijk van voeding dus als je hd meer dan dat vraagt gaat het mis.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Verwijderd

USB kan als ik het goed heb maar 500 miliaamp. op een aansluiting leveren, (ook al heb je een 900 watt voeding) kan net te weinig zijn...

(great minds think alike >:) )

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2005 16:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok dat is duidelijk. Maargoed hoe kan het dan dat hij voorheen wel werkte? Ik heb m tijdje gebruikt voor school, heeft daar in totaal wel aan 20pc's gehangen en altijd aan 1 enkel usb kabeltje. Nooit problemen mee gehad.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:39
Tja misschien als de schijf wat ouder wordt, hij ook meer gaat gebruiken ofzo, door bijv. meer weerstand na inslijten enz. Er zijn zoveel van dat soort onverklaarbare dingen, daar zul je niet zo 1,2,3 een antwoord op krijgen...

Verwijderd

Topicstarter
Ben er inmiddels mee naar iemand geweest die er een geschikte adapter voor had. Ook met adapter op netstroom aangesloten en data usbkabel in de pc, precies hetzelfde. Hij start normaal op, windows 'herkent' een nieuwe harde schijf, zoekt naar hardware, geeft daarna de melding dat er ee nprobleem is en de schijf is nergens meer terug te vinden.

Die periodes van hard gaan draaien en weer stoppen zijn inmiddels wel afgelopen. Hij blijft dan rustig idle draaien. Maar dit was sinds een dag ook met de 2 usb kabels eraan.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2005 21:11 ]

• Cansu
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-01 08:42

Cansu

Cirus the Virus

Dat laatste symptoom heb ik ook gehad. Dus dat windows zegt iets gevonden te hebben en dat ie dan zegt dat er een probleem is.
Ik heb toen de casing in de diepvries gelegd en waarempel deed de hd het weer totdat de casing weer op temperatuur kwam. Bij mij was dus echt de chip in de casing defect.

Viva la Netherlands!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Mijn case is nieuw, hij doet dit bij deze case en bij m'n vorige. Zou dus raar zijn als het aan de cases zou liggen.

Verwijderd

ik heb het zelfde probleem met een 2,5 "harddisk die spint ook niet op.(hitachi) maar de ibm travelstar wel! dus het ligt waarschijnlijk niet aan de behuizing maar aan de harddisk zelf. ik heb zelf nog geen oplossing gevonden voor dit(oh ja: een adapter helpt iig niet, dat had ik al geprobeert)

Verwijderd

Topicstarter
Het opspinnen is het aangaan van de HD en blijven draaien toch? soort stationair draaien? Dat doet mijn Seagate wel.
Pagina: 1