Toon posts:

Problemen met A7N8X-XE en Athlon 2600+

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeiedag, een paar jaar geleden heb ik een computer gekocht, met een A7N8X mobo en Athlon XP 2600+ op 2.1 Ghz. 4 Maanden geleden is mn mobo kapotgegaan door lekkende condensatoren, en ik heb vandaag mijn nieuwe pas geinstalleerd (lang verhaal, veel gekloot met Gistron, maar dat doet er niet toe)

Nu heb ik 1 erg groot probleem geconstateerd. De BIOS van dit moederbord herkent mijn CPU als een Amd Athlon XP, verder geen modelnummer, en klokt deze automatisch op 1250 Mhz in plaats van de 2.1 Ghz die ik gewend was. Ik heb de laatste revisie van de BIOS gedownload, en een flash uitgevoerd, maar dit heeft niet geholpen, in de setup, en Windows wordt de CPU aangegeven zijnde 1250 Mhz. Ik heb de speed omhoog proberen te zetten in de Bios (zou kunnen varieren tussen 100 en 300 Mhz voor de FSB, maar als ik de BIOS op manual zet, en de waarde van 100 naar 166 (dit was de oorspronkelijke multiplier op mn A7N8X) kan ik m gewoon niet veranderen.
Heeft iemand hier dit probleem ook gehad en op kunnen lossen? Alvast bedankt. De PC werkt verder gewoon goed. Alleen die lage kloksnelheid staat me niet aan. Ik heb geen 4 maanden zitten wachten om nu met een slakkensnelheid verder te gaan...

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Misschien klinkt het stom, maar sommige bordjes zetten de bios weer op standaard-settings als je jumper op je moederbord nog steeds op reset staat. (je weet wel, de jumper die je gebruikt om je bios te resetten zit meestal dicht bij je batterij)

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-05 11:56

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Misschien ergens nog een jumper instellen voor de FSB, weet niet of dat er nog op zit.
BIOS update, kijke even op de ASUS site wleke de laatste is en vanaf waneer jou proc wordt ondersteund. Zolang hij op start kun je de BIOS flashen dus dat mazzeltje heb je.

Atari 4 ff'r 😊

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties alvast. Ik zit nu in de Quick ref te kijken, er zitten op de FSB pinnen idd geen jumpers, maar ik kan m dus alleen op 400 333 266 en 200 instellen. Best vaag, want op mn vorige board was het 166. Er staat niks over de FSB in de handleiding... echt stom.

• bonus

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Dan zou het dus 333 moeten zijn ( 2x166 =+/-333 :) )
200 -> 100 Duron's e.d.
266 -> 133 Athlon's oude type
333 -> 166 Althons / XP nieuwer type en Sempron
400 -> 200 Mhz (voor de laatste types XP)

Hopelijk ben je er nu uit.

[ Voor 65% gewijzigd door bonus op 01-12-2005 23:49 ]

Atari 4 ff'r 😊

Verwijderd

Topicstarter
En nogmaals bedankt :) ik heb m nu op 333 gezet via de niet leesbare (vreemde talen) Quickref.
Herkent m nu als 2600+ Bedankt jullie tweakers, zonder jullie was ik er niet achter gekomen waarschijnlijk. Maar wat een stom bord. Dat ik de FSB met een jumper in moet stellen.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:04
Verwijderd schreef op donderdag 01 december 2005 @ 23:55:
Maar wat een stom bord. Dat ik de FSB met een jumper in moet stellen.
Dat was vroegah niet anders :+

[ Voor 32% gewijzigd door Jimster op 02-12-2005 00:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wel met dat oudere bord (a7N8x) die ik had, die pikte het automatisch, en zo niet deed ik het via BIOS, verder heb ik nooit echt met moederborden gespeeld :) ben meer programmeur dan hardware-guru :)
(tis dus toch waar wat ze zeggen, alleen schrik ik niet terug voor inbouwen van spul)

• bonus

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Mooi, nou suc6 ermee...
Deze kan dicht lijkt me...

Jimster ;)

[ Voor 21% gewijzigd door bonus op 02-12-2005 08:49 ]

Atari 4 ff'r 😊

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-05 17:15
Jimster schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 00:26:
[...]

Dat was vroegah niet anders :+
Die goeie ouwe tijd O+
Toen je eerst op internet in de donkere hoeken van het archief de manual op moest zoeken of te weten welke jumper combinaties je moest gebruiken O+

:P

Maar tegenwoordig gebeurd het nog steeds hoor met de wat meer low budget moederborden, soms kan je zelfs de jumpers zo instellen dat het bios de snelheid bepaald ;)

[ Voor 21% gewijzigd door MewBie op 02-12-2005 11:37 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Verwijderd

Je moet de FSB ook met de + en de - toets veranderen ;)
En natuurlijk krijg je hem niet op 66Mhz hoger, denk je dat je geheugen en je videokaart dat leuk vinden ofzo. Die lopen al op doe goede snelheid en die krijgen in èèn keer ook 66Mhz meer te verwerken.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2005 23:00 ]

Verwijderd

Heb hetzelfde bordje gekocht en hetzelfde probleem gehad.

Gewoon de pinnetjes op de mobo op 166 zetten zoals hierboven ;)
Pagina: 1