voodoo202 schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 11:11:
Het probleem van steeds rebooten kom ik ook steeds vaker tegen bij mensen. Ik denk dan meer aan een virus of een fout in de systeembestanden van windows.
Vaak helpt het om een oude situatie terug te zetten. Maar dan moet je die wel aan laten maken.
Dat je niet kunt opstarten van een andere medium ligt denk ik meer aan de cd of diskette die je gebruikt.
In dit geval is een virus meer waarschijnlijk. Als opstarten niet lukt vanaf 3 verschillende media (twee bootdisks en een (originele, mag ik hopen ?) XP CD) lijkt me het al wat minder waarschijnlijk dat het aan die media ligt.
Een fout van de systeembestanden is niet erg waarschijnlijk, aangezien bij het booten van een CD of diskette de systeembestanden nog helemaal niet aangesproken worden. Echter, ik ga er hierbij wel vanuit dat je booten van andere devices hard aangegeven hebt in de BIOS en je originele (of in ieder geval werkbare) media gebruikt. Als die laatste twee criteria het geval zijn, vermoed ik dat je jezelf de gelukkig eigenaar van een bootsectorvirus mag noemen.
Trouwens, ik zie dat je het hebt over het bootmenu waarin je naar de floppy verwijst.. voldoe je wel aan het bovengenoemd criteria dat je in de bootvolgorde in je BIOS CD en FDD voor de HDD aangeeft ? Het klinkt hier eigenlijk wel alsof je je BIOS eens goed moet nalopen.
- Check je BIOS
- Geef FDD en CD aan als bootdevices voor de HDD
- Controleer of zowel FDD als CD wel goed weergegeven worden in je BIOS
- Zet alle andere overbodige rotzooi (USB, etc) uit
- Probeer te booten vanaf FDD en/of CD
Laat eens weten wat er dan gebeurt.