Toon posts:

win xp -> dualboot -> debian

Pagina: 1
Acties:
  • 29 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
:)

Ik heb nu windows XP op m'n computer staan. En ik heb wel es wat vaak geprutst met linux op mijn xbox, en nu wil ik linux ook op mijn computer installeren. Ik heb gekozen voor Debian, omdat de distro op mijn xbox gebaseerd is op Debian. Ik heb een CD gedownload van Debian al een tijdje terug, ik weet dus niet welke versie ik heb, maar de rest van het OS kan ik via de cd over het internet downloaden.
Anyway, ik wil dus en windows xp en debian op mijn computer hebben. Nou heb ik ergens gelezen dat je gewoon de Debian cd erin kan douwen en installeren, en dat dat dan vanzelf goed komt.

Maar is het niet zo dat het een Linux Partititie moet zijn ipv een NTFS?
Of klopt het helemaal niet? En hoe kan ik dat dan wel doen?

Verwijderd

Google

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
Je moet een partitie maken die , of fat32 is of ext2?
omdat linux (over het algemeen) ntfs wle kan lezen maar niet kan schrijven

"Stilte, een gat in het geluid...."

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-02 12:04
zolang je debian op andere patities installeerd als windows gaat het goed. maar je kunt niet (zomaar) op je xp disks kijken. houd tijdens de installatie in de gaten dat hij niets van windows overschrijfd

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
debian kan als het goed is tijdens de installatie je ntfs-partitie verkleinen en de nodige linux-partities zelf aanmaken, is dus geen probleem

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• MarcoL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-11-2024

MarcoL

Onima@dpc

En dan een boot-manager (grub) ofzo gebruiken om te gaan dual-booten. Is niet echt zo lastig lijkt me.

Don't worry people, i`m a professional idiot

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt voor de snelle reacties...
Ik kom er net achter dat ik de CD van Debian niet meer kan vinden :)
Ik ga nu een nieuwe downloaden, en dan kijk ik morgen of het lukt...

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Kijk dan ook eens naar Ubuntu of Kubuntu, dit is een fijne debian based beginnersdistro (en ook fijn als je wat meer gewend bent). Je moet inderdaad aparte partities maken voor Linux. Als je bestanden wil schrijven vanaf allebei de besturingssystemen dan is het prettig om ook een fat32 partitie te hebben.

Lees ook de FAQ ook eens: FAQ Non-Windows Operating Systems - update: 08/04/2004

En zorg dat je een goede backup hebt, je weet maar nooit wat er mis kan gaan.

Deze ga ik sluiten, het is teveel een beginnerstopic en we verwachten dat je eerst zelf wat dingen uitzoekt :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.