WD Raptor na maand gecrashed

Pagina: 1
Acties:

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Titel zegt genoeg.

Ik heb minder dan een maand twee 36GB raptors in Raid 0 gedraaid, gisteren liep windows vast.
Ik van alles proberen kom nergens meer in. Dus ik laad de Windows cd selecteer mijn schijf 74GB en Windows weigert hem te formatteren: (Windows cannot format this partition).
Ik opnieuw die Raid 0 configureren, weer wil die niet formateren.

Ik besluit windows op een andere schijf te zetten (al mijn bestanden wissende...) en eindelijk kom ik weer in die oude vertrouwde blauw met groene tintjes omgeving.
Vervolgens probeer ik de Raid 0 array te benaderen, wat dus niet lukt. Ook als individuele schijven lukte niet waarvan het een het nu wel doet. Die andere staat nu bij properties in hardware beheer iets van: Speed downgraded, check your cables. Andere Sata poorten hebben ook geen zin. Ik kan niet in de schijf komen of formatteren (of de hele computer loopt vast).

Is het normaal dat deze superdeluxe enterprise workstation/server harde schijven er al na een maand er de brui aan geven onder normale load? Zelfs nog alle schijven van Nexus Disktwin coolers voorzien waarvan de warmste nog geen 44 graden werd.

En nu? Terugsturen naar die shop? Allebei terugsturen en geld terug vragen? Iets anders?

Verwijderd

een raptor is een hele goede schijf, het feit dat 2 kapot gaan tegelijk kan eeen productiefout zijn maar kan ook een fout in jou pc zijn.

heb je al een diagnostische test gedaan of zijn ze helemaal dood.

ik weet zeker dat het niet komt doordat het een bagger schijfie is want dat zijn ze zeker weten niet. neem contact op met de leverancier zou ik zeggen. kapot is kapot, en daar kunnen wij je niet mee helpen.

succes verder

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:56

DefLite

Why so serious?

testen met powerblast of oid. Maar aangezien je nog garantie hebt zou ik ze terug brengen lkkr makelijk.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Soldaatje schreef op donderdag 01 december 2005 @ 17:09:
Is het normaal dat deze superdeluxe enterprise workstation/server harde schijven er al na een maand er de brui aan geven onder normale load? Zelfs nog alle schijven van Nexus Disktwin coolers voorzien waarvan de warmste nog geen 44 graden werd.

En nu? Terugsturen naar die shop? Allebei terugsturen en geld terug vragen? Iets anders?
Elke harde schijf kan er zomaar de brui aangeven, ongeacht de omstandigheden.
Het zijn overigens niet echt "superdeluxe enterprsie workstation/server harde schijven" daar zijn
scsi schijven voor. Dit is meer high-end voor de particulieren :)

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:39

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Vaststellen welke schijf kapot is (als 1 het nog wel doet), en dan de kapotte opsturen naar WD voor RMA. Zie de WD site voor info hierover.

Als je schijven in RAID0 waren, dan kun je die ook niet benaderen onder Windows als je ze buiten de Raid 0 beschikbaar hebt gesteld. Je hebt RAID0 interpretatie nodig om ze te kunnen lezen. Formatteren enzo zou wel moeten kunnen (probeer eerst eventueel met een dos-flop (of dos-USB key) een fdisk /mbr te draaien op elke schijf alvorens je hem probeert te benaderen).

Hier kon uw advertentie staan

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Schijven kunnen wel eens kapot gaan. Ook de dure/luxe types. Zelf heb ik al 2,5 jaar 2 Raptors in RAID 0 draaien en beide doen het nog steeds perfect. Nog nooit problemen mee gehad.
Maar van de 13 verschillende Maxtors die ik daarvoor had heb ik ook maar 1 of 2 door mankementen verloren.

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Maar zelfs dit is nog weer wisselend, zelf heb ik in totaal 8 maxtors in RAID0 draaien (4
verschillende pc's); en al anderhalf jaar geen enkel probleem bij 24/7 gebruik.

[ Voor 4% gewijzigd door avon op 01-12-2005 17:38 ]

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• hannos
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-02 13:54

hannos

pardon me

Soldaatje schreef op donderdag 01 december 2005 @ 17:09:

Een van mijn twee WD Raptors 36GB ging na 7 dagen al slapen na ontvangst. Dus tja het is niet echt raar ofzo. Elke schijf kan eens kapot gaan. Ik heb hem toen gewoon teruggestuurd en met paar dagen kreeg ik een nieuwe en die draait samen met die andere die nog goed was nu al weer ruim 2 jaar in Raid-0.

Volgens mij hebben deze schijven 5jr garantie! Dus gewoon opsturen en nieuwe zien te krijgen. Mijn belangrijke gegevens staan trouwens ook gewoon NIET op m'n Raid-0 dus als alles er eens af gaat heb ik nog wel een image die ik terug kan zetten.

//edit: en inderdaad zijn dit helemaal geen "superdeluxe enterprise workstation/server harde schijven" maar gewoon snelle workstation schijven voor particulier en zakelijk gebruik

[ Voor 9% gewijzigd door hannos op 01-12-2005 17:43 ]

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
schijven gaan trouwens meestal in de eerste 2 maanden kapot. Maar het feit dat ze allebei kapot zijn is toch wel een indicatie dat het een foute batch is of dat er iets ander mis is met je computer

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Check je voeding eens bijvoorbeeld.

specs

Verwijderd

Juist. Zoals gezegd, elke schijf kan kapot gaan, twee schijven kunnen ook snel na elkaar kapot gaan, maar als je echt statistisch heel onwaarschijnlijke dingen krijgt ligt het meestal aan je voeding. Als die nogal schommelende spanningen op de schijven zet houden ze het niet lang uit meestal.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neem eens OM FAQ / Beleid » Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisk? door inzake de betrouwbaarheid van de harddisks :) Er kunnen verschillende oorzaken zijn, zoals slechte voedingen, slechte montage en/of slechte kabels.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ja ik heb de leverancier al gemaild kijken wat zij ervan zeggen.
Ik heb overigens de defecte schijf gevonden, gecheckt met welke schijf wel windows installeert en welke niet.

Hij wil nou trouwens wel formatteren en de bestanden van windows XP kopieren alleen na het rebooten staat er Error loading operating system.
Tijdens de POST met de "defecte"schijf aangesloten staat er het volgende: CHS, Sata I, 37020 MB.
Met de hardeschijf die het wel doet staat er hetzelfde behalve CHS. Dan staat er LBA.

Wat betekenen deze waarden en heeft het misschien iets te maken met het defect?
Overigens sluit ik beide hardeschijven op dezelfde Sata-kabel aan en heb ik de koeling goed afgesteld. De goede schijf heeft een temp van max 40 graden. De defecte kan ik niet meten.

[ Voor 60% gewijzigd door Soldaatje op 01-12-2005 20:21 ]

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-02 10:15

NBK

Weercam-Avatar

Mijn persoonlijke ervaring met raptors zijn ook niet zo best. Zit hier ook op een uitval percentage van rond de 50%. 1 heeft/had last van omvallende bitjes. 1 rammelde na aanschaf al zo hard dat andere schijven in hetzelfde rack uitvielen (had eerst niet door dat het me HDD was die zo'n takke herrie maakte..) en 1 gaf er na een maand of 2 de brui aan. Ondanks dat alles goed word gekoeld.
Maar het zijn wel supersnelle schijven en niet zo rumoerig als scsi. Ze moeten alleen wel eerst de eerste 2 maanden zien te overleven :|
1 draait nu al ruim 2 jaar en 1 al ruim een jaar helemaal probleemloos en nog steeds even stil. Met de 3e zijn we bezig met RMA...

[ Voor 23% gewijzigd door NBK op 06-12-2005 15:50 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Pagina: 1