Toon posts:

Kennis Delen

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan me soms iriteren aan op en aan merkingen die gemaakt worden op het tweakers forum, ik denk dan heel vaak:

Wat heb je aan kennis als hem niet deelt?

Als ik die kennis die ik door de tijd heen heb vergaard alleen voor me zelf zou houden, dan hebben we straks geen goed ICT-ers meer, want al die stagaires heb ik alle geleerd wat ik weet en daarvoor terug, kan ik als ik een probleempje heb hun een vragen of zij mischien weten wat het zou kiunnen zijn. de ene hand wast de ander.

Maar soms lijkt het hier op het tweakers forum wel als of de "kennis rijken" alleen maar rijker worden en de " kennis armen" alleen maar armer!

Stelling:

Als we allemaal onze kennis delen ( met een beetje inzet, zonder gezeur of meteen iemand te kicken) worden we allemaal veel wijzer dan dat we nu zijn!

wat vindt jij?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik vind het een mooie stelling. Maar het gaat in jouw geval (Checkbox & SQL 2005) niet helemaal op. Je moet zelf ook gewoon wat moeite doen en de juiste vragen stellen. Er wordt hier genoeg kennis gedeeld, maar je moet je wel aan de regels/gewoonten van het forum/virtual community houden.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:30

TeeDee

CQB 241

Ik neem aan dat je doelt op je slotje?

Kennis delen is goed, alleen jouw topicstart was van dermate bedenkelijk nivo, dat het topic op slot is gegaan.

Lees dus gewoon eerst de FAQ's van het betreffende forum. Maak een goede, duidelijke startpost. Geef aan wat je wil doen, reeds geprobeerd hebt.

GoT (en dan voornamelijk de devschuur) zijn geen subfora waar je even je probleem neer kan dumpen: men ziet het liefst eigen inzet.

In het betreffende topic kwak je een lap code neer, niemand heeft er zin in om dat na te pluizen.

Dus: kennis delen > prima, maar dan ook met eigen inzet.

Samenvattend: RobIII in "Checkbox & SQL 2005"

edit:
Noork :P

[ Voor 10% gewijzigd door TeeDee op 01-12-2005 16:51 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

En een van de dingen die hier op GoT nu zo eenmaal zijn is dat het een forum is met gebruikers waarvan verwacht wordt dat ze wat basiskennis hebben, en dat users toch eigenlijk voor de moeilijker uitgevallen problemen hier langskomen. In principe kun je hier alles vragen, als je maar zorgt dat je zelf genoeg onderzoek hebt gedaan en er daarna nog steeds niet uitkomt.

[ Voor 4% gewijzigd door domi235 op 01-12-2005 16:51 ]

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-12-2025

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Ja en nee, sommige kennis kan je beter voor jezelf houden, als dit jezelf in een beter "plaatje" brengt, tenminste, dat is mijn idee er achter.

Zelf kom ik ook in aanraking met mensen die graag van mij willen leren en ik leg ze dus ook gewoon alles uit wat ze willen weten.

Maar.....one catch, ik laat ze eerst bepaalde delen proberen zelf op te lossen (zelfstudie is ALTIJD beter dan dat je alles aan het opratelen bent voor hun ;) ), lukt het ze niet, dan leg ik het ze niet uit (het komt uiteraard wel eens voor dat ze met een beter idee komen over een bepaald onderwerp dan ik, dan leer ik dus ook weer ;) )

Wat ik dus wil zeggen, iemand iets leren is okay, zolang dit persoon maar wel alles ervoor doet om eerst zelf achter het "antwoord" te komen. Wat dus ook precies het imago op Tweakers/GoT laat zien :) en of je het daarmee eens bent of niet, er blijven regels :)

Wabbawabbawabbawabba

Verwijderd

Dit heeft ook te maken met het zelf versterkende effect dat optreedt bij mensen die zichzelf zien als kennis-arm en daardoor zichzelf ongeschikt achten om kennis te vergaren.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-12-2025
Het is zonde om dezelfde fouten te maken die een ander al heeft gemaakt.

Maar het is natuurlijk leuker als jij wel iets weet en de rest niet, dan iets dat iedereen weet. Maar met die instelling heb je op dit forum niets te zoeken.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op donderdag 01 december 2005 @ 16:42:
Wat heb je aan kennis als hem niet deelt?
Wat hebben we aan mensen die zoveel van onze tijd opzuigen dat we onze kennis niet met anderen kunnen delen, terwijl anderen het voor ons zo makkelijk maken om kennis te delen dat we onze kennis met velen kunnen delen?

W&L is er niet om je gelijk te halen en er zitten twee triviale fouten in je stelling:
1) Je neemt aan dat als mensen hun kennis niet met jou delen, dat ze hem dan helemaal niet delen
2) Je neemt aan dat kennis met jou delen niet ten koste van het delen van kennis met anderen gaat.

[ Voor 37% gewijzigd door Confusion op 01-12-2005 18:34 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.