Toon posts:

pc samenstellen voor programmeur

Pagina: 1
Acties:
  • 485 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben net begonnen met leren programmeren en mag nu zelf een pc samenstellen voor 1000 euro... Helaas ken ik hier allemaal niets van en behalve van internet een best buy te halen of een andere reeds bestaande pc, geraak ik nergens. Wie kan me helpen met aan te geven wat ik nodig heb en wat ik best kan nemen en vooral ook waarom...
Alvast bedankt voor alle hulp. Ik weet wel dat dit geen kleintje is, maar ik moet ergens beginnen he.

Groetjes
Katrien :)

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:16

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

De kosten zitten waarschijnlijk voor het grootste deel in de programmatuur die je nodig hebt, een beetje afhankelijk van de gewenste programmeertaal.

Wat je aan hardware nodig hebt:
Een voldoende snelle CPU (om snel genoeg te compileren, wachten is vervelend)
Voldoende werkgeheugen (RAM)
Een voldoende grote harde schijf
Een goed toetsenbord
Een goede monitor

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04-2025
Tja, als het enkel voor het programmeren is heb je niet zo gek veel nodig. Ik neem aan dat je ook niet echt grote projecten aan het compileren bent ofzo.

Waarin programmeer je ? Als dat in Turbo Pascal is, heb je mindere systeemeisen nodig dan wanneer je bijvoorbeeld Visual Studio .NET gebruikt.

Budget systeem lijkt me prima.

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:57

Aapje

Opel-beun
Sinds dat ik dus met programeren bezig ben heb ik de volgende eisen gesteld aan me hardware:
• Minimaal 512mb ram
• Minimaal 2 cpu's (Ben eenmaal gewent aan een dual.. Kan je compilen en dingen tegelijk doen)
• Groot scherm, minimaal 1280x1024 als resolutie

• Een fijn toetsenboardje
• En een goeie stoel :9

En een dual raad ik je opzicht best aan... vooral zodra je veel support zoekt op sites zoals: mdsn.ms.com... :)

Edit: Btw welkom @ GoT :)

Edit2: @ boven en onderbuurman, ik prog ook in visual .net :w (vb.net dus)

[ Voor 13% gewijzigd door Aapje op 01-12-2005 15:46 ]

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10-2025

MrSleeves

You'll thank me later.

Ik programmeer in VS.NET en voor mij is er nu toevallig een pc in bestelling.
VS.NET werkt lekker als je pc een beetje snelheid kan maken. In debug-mode gaat alles gewoon een tikkie langzamer. Je budget is jammer genoeg niet toereikend voor een dual core AMD (wat ik dus nu krijg) en/of twee monitoren. Die twee monitoren zijn in ieder geval erg prettig. Anders wordt het al snel een geprop.

17" monitor is dus sowieso een must.

Ik neem aan dat het budget ex. btw is? Scheelt toch weer bijna 200 euro (aangezien de meeste prijzen incl. btw staan weergegeven).

edit: aan bovenbuurman.. alleen heb ik straks 2 17" schermen staan; wat ik als minimum zie.. :P en een dual dvi kaart.. Thuis met één monitor is altijd behelpen.

[ Voor 29% gewijzigd door MrSleeves op 01-12-2005 15:49 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:00

Garyu

WW

Belangrijkste is absoluut niet je PC zelf, programmeren kost immers geen fluit aan systeemresources. Zet je geld juist op de randapparatuur in:

- Goede monitor. Hier kijk je de hele tijd tegen aan. Zorg dus dat je prettig beeld hebt, en het liefst groot, zodat je overzicht houdt en zoals hierboven staat, dan kan je ook nog eens een supportsite bezoeken en tegelijk je werk er naast houden
- Een fijn toetsenbord. Ga eens wat proberen ofzo, kijk wat lekker typt voor je. Dat zal je ook véél gebruiken
- Een goede stoel. Hier zit je de hele dag op, dus zorg voor iets waarin je lekker zit. Niks zo irritant als rugpijn. Krijg je het niet meteen, dan krijg je het wel na een jaar als je niet lekker zit.

De rest boeit eigenlijk 0,0. Programmeren doe je ook prima op een 300 MHz bakje met 128 MB systeemgeheugen, dus alles wat je extra koopt is leuk maar niet noodzakelijk :).

En dual-cpu zoals hierboven aangeraden wordt is echt compleet overbodig. Helpt je helemaal niets en maakt het alleen maar moeilijker in elkaar zetten. Ik zou d'r voor jouw doeleinden in ieder geval niet aan beginnen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10-2025

MrSleeves

You'll thank me later.

Garyu schreef op donderdag 01 december 2005 @ 15:48:
De rest boeit eigenlijk 0,0. Programmeren doe je ook prima op een 300 MHz bakje met 128 MB systeemgeheugen, dus alles wat je extra koopt is leuk maar niet noodzakelijk :).

En dual-cpu zoals hierboven aangeraden wordt is echt compleet overbodig. Helpt je helemaal niets en maakt het alleen maar moeilijker in elkaar zetten. Ik zou d'r voor jouw doeleinden in ieder geval niet aan beginnen.
Nou, als ik op start druk, wil ik wet dat het programma start in deze eeuw. En VS.NET is gewoon een zware ontwikkelomgeving. De debugmode is gewoon een stuk trager dan de runtime.
Ik zeg niet dat je een dual-processor nodig hebt; met mijn AMD 2500+ lukt het thuis ook prima.

Belangrijker vind ik ook een groot scherm, maar hoeft van mij ook niet de meest supersnelle te zijn. Als het maar goed kijkt. En persoonlijk vind ik twee schermen lekkerder werken. Dat staat voor mij nog boven een sneller pc.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:17

Tys

Garyu schreef op donderdag 01 december 2005 @ 15:48:
Belangrijkste is absoluut niet je PC zelf, programmeren kost immers geen fluit aan systeemresources.

De rest boeit eigenlijk 0,0. Programmeren doe je ook prima op een 300 MHz bakje met 128 MB systeemgeheugen, dus alles wat je extra koopt is leuk maar niet noodzakelijk :)
Oke, ik weet niet wat jij doet, maar de meeste programmeurs worden aangenomen om naast effecient ook vlot te werken.

Jij gaat me niet vertellen dat jij vlot een programma schrijft op een boven omschreven machine. Laat staan tientallen keer recompilen en uitvoeren. Die machine _kan_ wel gebruikt worden, maar ik denk dat als je intensief programmeert niet de halve dag wil wachten tot die machine klaar is.

(Bovenstaand is wel ervan uitgaand dat er geprogrammeerd wordt in een wat zwaardere omgeving, bijv. VS.NET)

Uiteraard heb je gelijk met de mening over een stoel etc, maar om nou alles daaraan te besteden en dan te werken op een PII 300, hm, ook zwaar af te raden, want dan is je systeem echt zo erg je bottleneck dat je waarschijnlijk ruim onder je vermogen presteert.

My flight statistics: (449.638km in 124 flights) Next trips: Estonia, Latvia, Lithuania

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:13
Ik heb speciaal voor programmeren een 2e hans laptop gekocht, een PIII 1GHz, 256MB ram, 80GB HDD 5400rpm (om wat sneller te werken, en voor backups van mijn desktop). Deze was nieuw 2800€, dus erg stevig, en gaat 3.5 uur mee op een batterij.
Ik zou geen niewe willen, omdat laptops (tenzij je erg veel geld betaald) niet voorzien zijn van een seriele poort, en die heb ik echt wel nodig.

Overigens, ik prog vooral PIC's (in assembly), maak wat progjes in VB6.0, gebruik de parallele poort om I²C te debuggen, en ontwikkel vooral electronica...

Dus: vermeld hier eens wat je programmeert, of dit voor je werk is, of als hobby, zodat we enigzinds kunnen inschatten wat je eisen zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Laat ik eens behulpzaam zijn door voor je een systeempje samen te stellen:

512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR, CL2 (Corsair TWINX1024-3200C2PT) € 127,- AMD Athlon 64 X2 3800+ Manchester (S939, 2,0GHz, 2x512KB, Boxed) € 332,70
Asus A8N-E, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID) € 84,-
Asus GeForce 6600 256MB (PCIe, DVI), EN6600 Silencer/256 € 99,50
Cooler Master Centurion 1 CAC-T01 (No PSU, Zilver) € 40,45
Maxtor DiamondMax 10, 200GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ) € 83,80
NEC ND-4550 16x (Dual-layer, Zilver) € 44,81
Thermaltake Silent Purepower TWV480, 480W (ATX v. 2.2, LCD Power & Fancont.) € 73,99

Totaal: 886 euro.
Hetgeen nu ontbreekt is het toetsenbord/muis en monitor. Indien je die ook aan wilt schaffen, dan zul je met het bovenstaande systeem niet genoeg hebben aan duizend euro. Als je wat gaat schuiven, goedkopere componenten nemen enzo, dan zou je voor het volgend systeem kunnen komen:

512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR, CL2 (Corsair TWINX1024-3200C2PT) € 127,-
AMD Opteron 148 (S939, 2,2GHz, 1MB, Boxed) € 249,-
Asus A8N-VM CSM, GeForce 6150 (mATX, PCI-e, Sound, G-LAN, SATA II RAID, 1394, VGA) € 79,90
Club3D Radeon X300 128MB DDR (PCI-e, DVI), CGAX-X38TVD € 46,41
Cooler Master Centurion 1 CAC-T01 (No PSU, Zilver) € 40,45
Logitech G5 Laser Mouse (USB) € 55,50
Maxtor DiamondMax 10, 200GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ) € 83,80
Microsoft Natural MultiMedia Keyboard (PS/2) € 20,25
NEC ND-4550 16x (Dual-layer, Zilver) € 44,81
Samsung SyncMaster 721S (17", 8ms, D-sub, Speakers) € 182,-
Thermaltake Silent Purepower TWV480, 480W (ATX v. 2.2, LCD Power & Fancont.) € 73,99

Totaal: 1003 euro (met verzendkosten 1066 euro). Een systeem waar je lekker op kunt ontwikkelen lijkt mij. Let wel op: er zit geen software bij (Windows, .NET studio enzo).

Hier kon uw advertentie staan

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:29
Als je net begonnen bent met programmeren heb je niet zo'n heel zwaar systeem nodig. Programmeren kan bij wijze van ook in notepad. Ga je wat serieuzer aan de slag, zoals reeds gezegd met VS.NET bijvoorbeeld, dan wordt een beetje een pittige machine al snel wat lekkerder. Een dual core is zeker lekker, helemaal als je nog wat lokale testservers draait, maar niet noodzakelijk. Thuis prog ik in VS.NET op een amd 2400+ met 1 GB geheugen en 2 17" monitors. Draait allemaal prima. Zonder dat 2e scherm zou ik er thuis niet eens meer aan beginnen, dan kom ik gewoon plek tekort.
Samenvattend: zorg dat je twee goede schermen voor je neus hebt en een redelijk vlotte machine.

Roomba E5 te koop

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

NBK

Weercam-Avatar

Je zou op zoek kunnen naar een 2e hands dual PIII ofzo (let ff op ivm RIMM geheugen, das duur dus slecht uit te breiden). 2x 1Ghz is snel genoeg en door dual werkt het (echt) een stuk vloeiender dan singlecore. (Vloeiender maar niet sneller). Meer is natuurlijk beter, kijk hoe je uitkomt met butget.
Liefst met 10K rpm SCSI (snel en betrouwbaar).
Hang daar een goede (2D)videokaart in (matrox oid) zodat je (eventueel) een dual monitor setup kunt draaien (werkt wel zo prettig). Je hebt dan ongeveer de ideale code-bak van een jaar of wat terug

[ Voor 15% gewijzigd door NBK op 01-12-2005 16:12 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:00

Garyu

WW

MrSleeves schreef op donderdag 01 december 2005 @ 15:53:
[...]

Nou, als ik op start druk, wil ik wet dat het programma start in deze eeuw.
Geen enkel probleem op genoemd systeem. Alles draait onder W2k vloeiend.
En VS.NET is gewoon een zware ontwikkelomgeving. De debugmode is gewoon een stuk trager dan de runtime.Ik zeg niet dat je een dual-processor nodig hebt; met mijn AMD 2500+ lukt het thuis ook prima.
Tsja, VS.NET heb je ook wel de heftigste ontwikkelingomgeving te pakken :Y). Maar goed, ik code ook al een tijdje niet meer op dat systeem, niet omdat het niet meer voldoet, maar meer omdat ik nou eenmaal een andere PC ernaast heb staan die beter voldoet ;). Ook geen uitblinker meer in deze tijd, met een K7 2400+, 512MB werkgeheugen en een Riva TNT2 32MB, maar is om te programmeren meer dan genoeg voor GTK / Mono werk.
Belangrijker vind ik ook een groot scherm, maar hoeft van mij ook niet de meest supersnelle te zijn. Als het maar goed kijkt. En persoonlijk vind ik twee schermen lekkerder werken. Dat staat voor mij nog boven een sneller pc.
Precies, 100% mee eens :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik weet niet precies wat voor een soort gebruiker je bent, maar ik kan me erg goed voorstellen dat je tijdens het programmeren veel schermen open hebt staan en daardoor veel ruimte nodig hebt. Twee monitoren zijn hierbij wel erg lekker.
Een TFT heb je vanaf 200 euro, dus zeg maar 450 euro voor twee stuks. Dan heb je nog 550 euro over voor een standaard systeempje. Je videokaart hoef helemaal niet speciaal te zijn, zolang het maar twee uitgangen heeft. Een DVI en een VGA uitgang hebben veel kaarten, dmv een converter kun je er 2xVGA of 2xDVI van maken. Bij mijn Radeon9800 Pro kreeg ik deze meegeleverd. :P

🌞🍃

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:52

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

De meeste standaard systemen zijn snel genoeg. Flinke processor power is imho wel redelijk overdreven. Als je dit bij het builden wel nodig hebt dan moet je misschien eens kijken of je build process misschien wat ingewikkeld in elkaar steekt. Ikzelf zou ook mijn geld inzetten op de rand apparatuur en een fatsoenlijke IDE. Ik heb liever 2x 17" TFT (liever geen crt, tft is veel rustiger en duidelijker) dan 2x een CPU.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1