Postfix mail laten forwarden *

Pagina: 1
Acties:

• corani
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Topicstarter
Situatie
Voorheen hadden wij één server (Debian/Postfix) die de mail afhandelde voor ons domein (laten we het domein.nl noemen). Ook de mail voor verschillende subdomeinen werd geaccepteerd door deze server (bijvoorbeeld a.domein.nl en b.domein.nl)

Nu is er een andere server geplaatst, die de meeste mail zal afhandelen. Alle email wordt nu standaard aangeleverd bij deze tweede server, die een aantal subdomeinen vervolgens redirect naar de eerste server.

Probleem
Het forwarden van de mail voor bepaalde subdomeinen van de nieuwe naar de oude server gaat goed. Deze mail komt goed aan, dit werkt zonder problemen. Het is echter zo dat de oude server zelf ook mail genereerd voor de gebruikers van ons domein. Het is niet mogelijk dat dit wordt overgenomen door de nieuwe server, dus deze email zal moeten worden geredirect naar de nieuwe server. Dit wil mij echter niet goed lukken.

Geprobeerd
Ik heb main.cf aangepast:
code:
1
2
myhostname = oudeserver.domein.nl
mydestination = oudeserver.domein.nl, a.domein.nl, b.domein.nl

en transport:
code:
1
2
3
4
oudeserver.domein.nl    local:
a.domein.nl             local:
b.domein.nl             local:
domein.nl               smtp:[nieuweserver]

Resultaat
email die gegenereerd wordt op de oude server wordt nu geredirect naar de nieuwe server. Dat gaat goed. Maar het probleem nu is dat de mail die de oude server zelf zou moeten afhandelen ook geredirect wordt, terwijl ik wel aangeef dat deze lokaal bezorgt moet worden. Wat doe ik hier nog fout?

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

Verwijderd

maak ik nu een hele domme opmerking als ik zeg dat zonder de smtp relay in je transport het gewoon zou moeten werken op basis van de MX records?

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Makkelijkst lijkt mij om op de oude server relay_domains in te stellen:

mydestination = $myhostname
relay_domains = a.domein.nl,b.domein.nl

Postfix kijkt dan gewoon in de DNS-server welke MX er zijn voor a.domein.nl en b.domein.nl en levert het, mits je DNS-server goed geconfigureerd is, bij nieuweserver.domein.nl af.

Je kan die DNS lookup overslaan door een transport map te gebruiken zoals je nu al doet.

• DiedX
  • Laatst online: 19-02 10:46
dit zou moeten werken. Wel een postmap gedaan?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• corani
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Topicstarter
smesjz schreef op donderdag 01 december 2005 @ 22:36:
Makkelijkst lijkt mij om op de oude server relay_domains in te stellen:

mydestination = $myhostname
relay_domains = a.domein.nl,b.domein.nl
op deze manier accepteerd hij mail voor oudeserver.domein.nl, en relayed bij a.domein.nl en b.domein.nl? of begrijp ik hem niet goed? :) Het idee is dat hij alles behalve een select aantal domeins relayed.
DiedX schreef op donderdag 01 december 2005 @ 22:41:
dit zou moeten werken. Wel een postmap gedaan?
ja, postmap /etc/postfix/transport zou toch voldoende moeten zijn?

Het liefst zou ik het met een transport map doen, maar om de een of andere reden loopt dit nog niet goed...

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

titel edit (ook niet de beste, maar toch :P)

Tijd voor een nieuwe sig..

• DiedX
  • Laatst online: 19-02 10:46
[b][message=24723612,noline]corani schreef op donderdag 01 december 2005 @
ja, postmap /etc/postfix/transport zou toch voldoende moeten zijn?

Het liefst zou ik het met een transport map doen, maar om de een of andere reden loopt dit nog niet goed...
Kan, maar in je mail.cf moet je ook aangeven dat je die transport hebt. Ook gedaan?

Wellicht is het het handigst als je even je main.cf hier doopt. Als het kan met de domeinnamen erbij, dan weten we ook waar we mee bezig zijn :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
[quote]corani schreef op donderdag 01 december 2005 @ 23:16:
[...]
op deze manier accepteerd hij mail voor oudeserver.domein.nl, en relayed bij a.domein.nl en b.domein.nl? of begrijp ik hem niet goed? :) Het idee is dat hij alles behalve een select aantal domeins relayed.
[...]

Je relayt normaal mail via mynetworks op basis van IP adres reeks, hostname of via SMTP-Auth wat door Postfix bereikt wordt via SASL.

De vraag is meer welke mail moet ie lokaal beschouwen en welke niet. Lokale domeinen staan normaal in mydestination of een dbase (postgresql, mysql of ldap, hash).

Je relay_domains betekent gewoon: accepteer mail voor deze domeinen, maar beschouw deze niet als lokaal en kijk in transport maps, als deze bestaat, welke server het verder afhandelt.

Wat heb je inmiddels zelf al geprobeerd? Het e.e.a. staat ook duidelijk(er) uitgelegd in:
http://www.postfix.org/BASIC_CONFIGURATION_README.html

Is het niet makkelijker om van in de main.cf van oudeserver.domein.nl relayhost = nieuweserver.domein.nl in te voeren, zodat alles via oudeserver.domein.nl loopt?
Pagina: 1