Verwijderd
[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2005 00:35 ]
Het is zo als je Mac Os X opstart, krijg je een inlogvenstertje, onze gebruikers loggen nu in met gebruikersnaam@onsdomain & hun wachtwoord.
Dan loggen ze in op ons domain waar een share krijgen en dergelijke. Nu werkt dit perfect, maar wordt héél binnenkort elke normale gebruikersnaam vervangen door deze persoon hun mailadres.
Op PC geeft dit geen problemen aangezien je gewoon met je mail adres kan inloggen, je pass, en onderaan je domain.
Op mac in Os X wordt dit, vb: mijnemail@adres.com@domain en dan je passwoord. Helaas werkt dit niet. Daarom zoek ik toch een manier om via het mail adres te kunnen inloggen in het domain, zodanig dat elke gebruiker op de mac kan inloggen zonder er lokale gebruikers meoten zijn.
Zoek even in www.macwindows.com en google misschien op het bovenstaande.
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
[ Voor 3% gewijzigd door leon1e op 01-12-2005 19:10 ]
Dankje voor de link, zal er eens zoeken, had al met google gezocht, maar vond niet echt iets.Nitai schreef op donderdag 01 december 2005 @ 17:20:
Wat je kunt proberen is je Mac binden aan de Active Directory van je Windows netwerk. Dan vervalt het principe dat je een domein moet opgeven....lijkt me.
Zoek even in www.macwindows.com en google misschien op het bovenstaande.
In windows moet je alleen je gebruikersnaam invullen, je passwoord, onderaan in het derde vakje kan je kiezen of je in het domain inlogt of op de lokale PC.leon1e schreef op donderdag 01 december 2005 @ 19:07:
Wat een rare constructie gaan jullie gebruiken in de active directory, heeft Microsoft hier geen negatief advies over gegeven? Mischien kun je het proberen door domein\gebruikersnaam te gebruiken in het login scherm. En dan nog iets als je username@domein ingeeft onder Windows, dan schakelt hij toch ook naar @domein tijdens het inloggen?
Op de Mac krijg ik niet zo'n venstertje. Dit zou makkelijk zijn als dit op de mac ook zo was, maar daar kan ik alleen gebruikersnaam & het passwoord opgeven. Met gevolg dat de mensen nu username@domain ingeven en hun wachtwoord, Helaas werkt dit niet meer als de login een e-mail adres is.
Ja de constructie is een beetje raar, maar als dit zo is wat ze nu willen gebruiken
Als je op de pc emailadres@domein invult in de gebruikersnaam dan gaat hij ook schakelen bij log on to, de mac gaat dus precies hetzelfde doen. Dus dan kan je op de mac toch ook prima inloggen met emailadres@domein, of moeten ze ook de extensie opgeven?CBA schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 10:06:
In windows moet je alleen je gebruikersnaam invullen, je passwoord, onderaan in het derde vakje kan je kiezen of je in het domain inlogt of op de lokale PC.
Op de Mac krijg ik niet zo'n venstertje. Dit zou makkelijk zijn als dit op de mac ook zo was, maar daar kan ik alleen gebruikersnaam & het passwoord opgeven. Met gevolg dat de mensen nu username@domain ingeven en hun wachtwoord, Helaas werkt dit niet meer als de login een e-mail adres is.
Ja de constructie is een beetje raar, maar als dit zo is wat ze nu willen gebruiken
gebruikersnaam: gebruiker
passwoord: pass
domain: test
e-mail adres: ikke@test.com
Op PC:
gebruikersnaam: ikke@test.com
domain: test
Op Mac
gebruikersnaam: gebruiker
nu moet het op Mac worden:
Gebruikesnaam: ikke@test.com
Dit laatste werkt jammergenoeg niet. Weet wel dat dit op linux ook problemen geeft door de @ je kan daar een % teken gebruiken in de plaats. Helaas werkt dit op Mac niet. Dus misschien is er een andere manier om die @ te excluden.
Het probleem is van zodra er een @ in de gebruikers naam staat denkt de Mac dat wat erna komt het domain is maar dit is het mail adres maar en totaal verschillend van het domain.
[ Voor 6% gewijzigd door CBA op 02-12-2005 12:36 ]
[ Voor 12% gewijzigd door leon1e op 02-12-2005 23:59 ]
Verwijderd
Je kunt per gebruiker toch aangeven (op de windows server) of ze de user principle name (user@domain.xxx) dienen te gebruiken of niet?leon1e schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 17:18:
Duidelijk, persoonlijk zou ik er zelf nooit voor kiezen om het email adres als inlog naam te gebruiken en zeker niet incl. @test.com dit is echt vragen om problemen. Maar goed, de mac kijkt inderdaad wat er achter het @ staat. Als ik jouw was zou ik Apple eens bellen of mailen om dit probleem voor te leggen.
Buiten dat... ik heb wellicht niet alles begrepen, maar kun je de UAM niet installeren op de Mac's? Vanaf 10.3? ingebouwd (tiger of panther)? Of kun je bij het inlogscherm niet net als bij Windows machines DOMAIN\username gebruiken?
Oh.. en even zeer offtopic, maar mocht een van jullie ooit nog eens een windows domein inrichten, gebruik dan geen domain.local maar iets van domain.lan of domain.lokaal, want het .local is binnen Apple al gereserveerd voor iets anders.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2005 05:32 ]