Icoontje "SATA drive veilig verwijderen?" verwijderen?

Pagina: 1
Acties:

• antonyv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-12-2025
Heb ik eindelijk mijn SATA schijf geinstalleerd na best veel moeite met drivers, en dan heb ik het volgende:

SATA disk WD 250 GB, in twee partities gedeeld, een van 80 en een van 170 globaal.

Er staat rechts onderin continu een icoontje die aangeft dat ik de hardware veilig kan verwijderen.
Als ik daar op klik krijg ik alleen de optie om mijn SATA schijf met twee partities te verwijderen.
1. Dit kan dus niet omdat het in gebruik is
2. Dit wil ik ook helemaal niet.

Het icoontje blijft staan en gaat niet weg.
Weet iemand hoe ik het icoontje weer wegkrijg?
Het is hetzelfde icoorntje voor als je een USB memorystick erin drukt en m daarmee moet verwijderen.
Als ik rechtermuisklik doe op het icoontje dan krijg ik alleen de optie om de hardware veilig te verwijderen.

De tweede partitie is geformateerd tot maar 80 GB of zo. De rest is niet beschikbaar gemaakt door de format, terwijl windows de schijf wel ziet al 170 GB.
Is dit een probleem van windowsXP zonder SP2?
Of is dit te wijten aan mijn BIOS?
Moederbord: Asus A8N-Sli deLuxe. (standaard BIOS)
Hier kom ik wel uit waarschijnlijk Hoop ik maar ervaringen delen mag gerust hoor. ;)

Het eerste probleem is echter erger.:|

Dank!
Antony

there's no place like cloudbase

Verwijderd

Eerst al SP2 installeren. Dan even gaan kijken bij schijfbeheer, daar kan je waarschijnlijk de vrije ruimte partitioneren. Misschien ook even je bios updaten, om mogelijke biosproblemen uit te schakelen.

• antonyv
Ik zal het vanavond eens gaan proberen, ik heb gisternacht, eigenlijk vanmorgen dus, al SP2 erop gezet en metaan gaan slapen... :Z
Maar dat zou het dus kunnen zijn.
Ten tweede, zal ik de BIOS eens gaan updaten maar daarover heb ik gelezen dat ik eerst een nieuwe "huppeldepup driver" versie 6.66 (forceware geloof ik) of zo moet installeren alvorens de allernieuwste BIOS te moeten installeren.

Ik laat het wel even weten hoe het gegaan is.

tnx.

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-02 17:20
Zelfde moederbord, ook dat icoontje in systemtray.. (is normaal want de nforce4 is hotswap daarom laat ie dat zien, alleen je hd is dat niet dus niet afkoppelen)

Dat ruimtegedoe ligt aan het niet geinstalleerd hebben van SP2 ja..

Systeem Specs

• antonyv
ah, drunkfux, dat doet me goede, ik was al bang dat ik windows opnieuw moest installeren vanwege een verkeerde driverinstallatie ivm SATA.

Maar het blijft irritant, is het niet te verbergen met een of andere tool?

EN nu je toch hetzelfde board hebt:

Heb je ook direct na het splashscreen van ASUS een melding over:
Sili.. raiddriver druk dan Ctrl+s of F4 ?

Want daaruit dacht ik op te maken dat ik een verkeerde driver had gebruikt voor SATA.
Ik heb geen RAID. alleen dus een schijf met twee partities.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat is voor het bios van je S-ATA chip. Die kan ook raid aan. Maak je daar niet druk over :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:10
Kijk eens of je SATA-hotswap kunt uitzetten in het BIOS ?

En heeft jouw moederbord ook niet 4 SATA-poorten, waarvan 2 op een interne RAID-controller en 2 op de nortbridge? Probeer eens de schijf aan een andere poort?

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
antonyv schreef op donderdag 01 december 2005 @ 12:44:
Het is hetzelfde icoorntje voor als je een USB memorystick erin drukt en m daarmee moet verwijderen.
Als ik rechtermuisklik doe op het icoontje dan krijg ik alleen de optie om de hardware veilig te verwijderen.
Het klopt inderdaad dat dit icoontje in de taskbar komt te staan. Ik het hetzelfde met een RAID opstelling van 2 WD Raptors. Ik laat het icoontje gewoon staan, omdat het na verloop van tijd vanzelf verdwijnt achter het pijltje van ongebruikte icoontjes. Ik geloof dat er een register instelling is om dit icoontje weg te halen, alleen weet ik niet meer welke. Even zoeken met Google zal waarschijnlijk wel helpen.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:15
Dat icoontje doe je niets aan (overigens bij mijn schoonvader krijg je het nooit te zien, ook niet bij usb apparaten).
Misschien dat er dus een mogelijkheid is om dit uit te schakelen.
Ik zie overigens net dat ik het met de Sata schijf in de pc op mijn werk niet heb. Hier staat het icoontje aan ivm een cardreader en een externe schijf (USB).

Daarnaast heb ik nog nooig dat probleem met grote HDDs en geen SP2 gehad.
Ikzelf heb 1 120GB schijf en 2 160GB schijf allemaal met één partitie van maximale grootte en dit onder XP met SP1.
Dat kan dus aan mij liggen.

[ Voor 17% gewijzigd door Arunia op 01-12-2005 13:57 ]

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
NielsOveres schreef op donderdag 01 december 2005 @ 13:54:
............. maximale grootte en dit onder XP met SP1.

Dat klopt want SP1 lost het ook op net als SP2. het is zelfs mogelijk om het te doen met een reg tweak. Het is eigelijk heel simpel normaal heb je een LBA van 32 dat heeft een max van 137GB en SP1/2 veranderd dat naar 48 die ook weer een limit heeft. geen idee waarom ze dit doen want bedrijven hebben schijven van meer als 600GB ten tijden van de introductie van XP

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-02 23:17

MrDrako

nep ict'er

je kan em ook in de eigenschappen als je op de startbalk met je rechtermuisknop klikt instellen dat hij hem altijd verbergt..

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Sluit m aan op de Silicon chipset (zit ook op dat bord) die is niet Hot-Swap.
Probleem opgelost :)

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:06
antonyv schreef op donderdag 01 december 2005 @ 13:32:
[...]
Maar het blijft irritant, is het niet te verbergen met een of andere tool?
[...]
Als je met je rechte muisknop op start klik en vervolgens op eigenschappen dan krijg je een menutje waar ook je system tray functies instaan (volgens mij achter een tabblad, zit nu achter een win 2000 machine) Hierin kan je aangeven of je icoontjes wil: (altijd)verbergen, automatisch verbergen, of (altijd)weergeven. Hiermee zou het icoontje foetsie moeten zijn.

Ps. Als je het bij start niet kan vinden moet je even met rechts op de taakbalk klikken en dan eigenschappen.

[ Voor 10% gewijzigd door Nivado op 01-12-2005 16:04 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:39
Je kan ook gewoon níét de IDE-drivers installeren, dat helpt bij mij (NForce4).

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-02 17:20
The__Virus schreef op donderdag 01 december 2005 @ 17:26:
Je kan ook gewoon níét de IDE-drivers installeren, dat helpt bij mij (NForce4).
Sja, en dat heeft dus niks met de s-ata te maken :)

Systeem Specs

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:41
Nou wel aangezien de bestanden die voor de ATA en SATA controller worden gebruikt hetzelfde zijn. Check maar eens bij driver details.

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Mento schreef op donderdag 01 december 2005 @ 14:09:
Dat klopt want SP1 lost het ook op net als SP2. het is zelfs mogelijk om het te doen met een reg tweak. Het is eigelijk heel simpel normaal heb je een LBA van 32 dat heeft een max van 137GB en SP1/2 veranderd dat naar 48 die ook weer een limit heeft. geen idee waarom ze dit doen want bedrijven hebben schijven van meer als 600GB ten tijden van de introductie van XP
Het gaat om fysieke schijven, niet om virtuele schijven. Fysiek beginnen ze nu tegen de 500 GB aan te lopen geloof ik, 1 TB en groter is nog altijd opgebouwd uit meerdere schijven voor zover ik weet.

Edit: Ik heb trouwens een samba schijf (afkomstig van mijn FC4 fileserver) aan mijn WinXP bak hangen, welke 1,75 TB groot is (8 250 GB S-ATA schijven in RAID 5) en die kan windows prima gebruiken. Het gaat om het lokale schijfmanagement; wat er extern of via netwerk aangeboden wordt doet er voor XP niets toe, zolang ie het filesysteem maar kan lezen.

[ Voor 21% gewijzigd door Nitroglycerine op 01-12-2005 17:38 ]

Hier kon uw advertentie staan

• The__Virus
Occy74 schreef op donderdag 01 december 2005 @ 17:32:
[...]
Sja, en dat heeft dus niks met de s-ata te maken :)
Dat heeft er dus alles mee te maken, dus wat jij zegt klopt voor geen kant. Het is net zo goed een SATA-driver en hij zorgt voor meer functionaliteit. Alleen geven deze drivers problemen en zal dit misschien ook de oplossing zijn voor het probleem van de TS. Verder een nutteloze post, geen onderbouwing, geen info die het probleem kan oplossen en alleen maar een uitdaging.

[ Voor 12% gewijzigd door The__Virus op 01-12-2005 21:13 ]

• antonyv
Heb ik eindelijk mijn SATA schijf geinstalleerd na best veel moeite met drivers, en dan heb ik het volgende:

Er staat rechts onderin continu een icoontje die aangeft dat ik de hardware veilig kan verwijderen.

SATA disk WD 250 GB, in twee partities gedeeld, een van 80 en een van 170 globaal.
De tweede partitie is geformateerd tot maar 80 GB of zo. De rest is niet beschikbaar gemaakt door de format, terwijl windows de schijf wel ziet al 170 GB.
Ja, het is voor elkaar...
Het icoontje is weg te toveren inderdaad door met je rechtermuis op de taakbalk te klikken en dan de eigenschappen aan te passen, je kunt het permanent verbergen, soms of nooit. Moet je wel de verbergenoptie aanzetten.

Verder is mijn harde schijf nu de juiste grootte en dat was dus inderdaad opgelost door SP2 te installeren, en daarna met bijv. Partition Magic de grootte aan te passen, heel mooi!

Tevens is de melding ook weg die ik in het begin na het allereerste splash-screen had, dat ik voor opties van Silli…raiddriver op Ctrl+s of F4 moest drukken,

Dit was eenvoudig uit te zetten in de BIOS

Bedankt voor de tips! _/-\o_

END OF TOPIC

• The__Virus
Tja ik heb net mijn Windows opnieuw geïnstalleerd zónder de IDE-drivers en dan komt ie er in de eerste plaats al niet (NForce4 wordt native ondersteund door XP (X64)). Wat jij nu doet is een work-around verzinnen, want misschien heb je het tekentje later weer nodig (USB-opslag ofzo)...

[ Voor 15% gewijzigd door The__Virus op 06-12-2005 15:28 ]

• antonyv
The__Virus schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 15:28:
Tja ik heb net mijn Windows opnieuw geïnstalleerd zónder de IDE-drivers en dan komt ie er in de eerste plaats al niet (NForce4 wordt native ondersteund door XP (X64)). Wat jij nu doet is een work-around verzinnen, want misschien heb je het tekentje later weer nodig (USB-opslag ofzo)...
Daar ben ik het volledig mee eens.
Ik was ook niet blij met dat extra pijltje wat er voor in de plaats komt.

Ik ben inmiddels ook weer begonnen met een nieuwe install van XP (32)
De kern staat erop en SP2 inmiddels ook. Verder weet ik het nog niet maar ik vermoed dat het ook te maken heeft met het installeren van alle drivers van moederboard (A8N-Sli-deluxe) VOORDAT ik SP2 installeerde, dat wordt zelfs ook aangeraden om eerst SP2 te inst.
Ik lees weer eens niet genoeg.

Ik denk dat het daar wel eens mee te maken kan hebben want ik kreeg wel meer veemde dingen.
Ik weet wel dat ik nu ook vreselijk uitkijk wat ik installeer, zo had ik drie firewalls actief... :)

NOT END OF TOPIC?

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

The__Virus schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 15:28:
Wat jij nu doet is een work-around verzinnen, want misschien heb je het tekentje later weer nodig (USB-opslag ofzo)...
Dat is toch niet waar. Het icoontje staat er nog steeds, alleen is het standaard verborgen. Door een klik op "Show hidden icons" komt het "Safely Remove Hardware" weer mooi in zicht. Mocht je de eigenschappen van het icoontje niet op altijd verbergen hebben gezet, dan zou het gewoon een kwestie van tijd zijn geweest eer Windows XP dat zelf doet. Immers icoontjes waar gedurende langere tijd geen verandering in komt worden door XP automatisch verborgen. Erg handige functie om zaken die je zelden of nooit gebruikt - maar toch niet kunt verwijderen uit de tray - standaard te verbergen. Zo hou je een cleane system tray over waarin enkel de belangrijke vaak gebruikte icoontjes blijven staan.

Anyway, ik heb dit gedrag (interne harddisk die ook bij "Safely Remove Hardware" komt te staan) al bij elke controller ervaren die hot swapping ondersteunt. Dat is volstrekt normaal en niets om je zorgen over te maken.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• The__Virus
mahi schreef op woensdag 07 december 2005 @ 10:58:
[...]
Dat is toch niet waar. Het icoontje staat er nog steeds, alleen is het standaard verborgen. Door een klik op "Show hidden icons" komt het "Safely Remove Hardware" weer mooi in zicht. Mocht je de eigenschappen van het icoontje niet op altijd verbergen hebben gezet, dan zou het gewoon een kwestie van tijd zijn geweest eer Windows XP dat zelf doet. Immers icoontjes waar gedurende langere tijd geen verandering in komt worden door XP automatisch verborgen. Erg handige functie om zaken die je zelden of nooit gebruikt - maar toch niet kunt verwijderen uit de tray - standaard te verbergen. Zo hou je een cleane system tray over waarin enkel de belangrijke vaak gebruikte icoontjes blijven staan.

Anyway, ik heb dit gedrag (interne harddisk die ook bij "Safely Remove Hardware" komt te staan) al bij elke controller ervaren die hot swapping ondersteunt. Dat is volstrekt normaal en niets om je zorgen over te maken.
Het is en blijft een workaround, want ook al verberg je handmatig het icoontje, je kan alsnog per ongeluk je hardeschijf uitschakelen. De manier die ik vertel zorgt ervoor dat het tekentje er in de eerste plaats niet komt. Jij geneest het probleem, terwijl ik het voorkom ;).

• antonyv
hahha
rustig nou jongens....:)
Het is en blijft handig dat je het kunt verbergen.

Ik blijf het lekker verborgen houden en als ik het nodig heb, voor USB of zo, dan tover ik het weer tevoorschijn.

Dat het dus nromaal is bij een hotswap hard disk, daar ben ik blij mee, dan hoef ik me geen zorgen te maken dat ik iets verkerd heb gedaan.

Pagina: 1