Omdat ik een serie Raw files moet bewerken, ben ik op zoek naar de beste tool hiervoor. Natuurlijk bestaat er niet zoiets als 'dé tool', maar sommige moeten daar toch aardig dicht bij in de buurt komen.
Momenteel ben ik aan het spelen met de proefversie van Bibble, daarnaast DPP van Canon (vlg een site te paarse output!) en Rawshooter 2005. Waar ik op naar zoek ben, is er eentje die gewoon alle functies aan boord heeft en ook nog: ICC, png export (moet wel kunnen bij Bibble, maar lukt me tot nu toe niet). Shareware of freeware, maakt me niet zoveel uit.
Even een lijstje van tools
• DPP (hoort bij canon)
• File viewer utility (canon, matig in te stellen)
• Proces Raw Image task (canon, via Zoombrowser)
• Rawshooter 2005 (free)
• Rawshooter 2006 ($$)
• Breeze Browser ($, nog niet naar gekeken)
• ...
Dit is dus geen dom verzoek topic, maar ik probeer een discussie op gang te brengen over software die Raw files verwerkt. Omdat zo'n tool vaak gebruikt zal worden, zal de gemiddelde fotograaf daar ook wel geld voor willen uitgeven (het is immers zijn digitale doka).
Momenteel ben ik aan het spelen met de proefversie van Bibble, daarnaast DPP van Canon (vlg een site te paarse output!) en Rawshooter 2005. Waar ik op naar zoek ben, is er eentje die gewoon alle functies aan boord heeft en ook nog: ICC, png export (moet wel kunnen bij Bibble, maar lukt me tot nu toe niet). Shareware of freeware, maakt me niet zoveel uit.
Even een lijstje van tools
• DPP (hoort bij canon)
• File viewer utility (canon, matig in te stellen)
• Proces Raw Image task (canon, via Zoombrowser)
• Rawshooter 2005 (free)
• Rawshooter 2006 ($$)
• Breeze Browser ($, nog niet naar gekeken)
• ...
Dit is dus geen dom verzoek topic, maar ik probeer een discussie op gang te brengen over software die Raw files verwerkt. Omdat zo'n tool vaak gebruikt zal worden, zal de gemiddelde fotograaf daar ook wel geld voor willen uitgeven (het is immers zijn digitale doka).
==
hoi