[Exchange 2K3] Veranderen van IP adres laadt queue vollopen

Pagina: 1
Acties:

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Voor mijn zwager doe ik af en toe wat werkzaamheden voor zijn (Exchange) Server. Hij draait een Active Directory en Exchange 2003 op dezelfde server (beide SP1). Nu is hij gister van provider verandert en heeft een nieuw modem.

Omdat hij helaas zelf niet gezegend is met de technische kennis vraagt hij altijd om mijn hulp bij problemen. Om een lang verhaal kort te maken, toen hij bij zijn oude provider zat gebruikte hij een Belkin router/access point om zijn internet te routeren. Nu had hij zijn nieuwe modem op zijn router aangesloten met als gevolg dat hij nu 2 default gateways had (de router en het modem). Dit werkte wel.

Maar het poort mappen voor de standaard poorten (25, 110 en 3389) werkte niet (het is allemaal al lastig genoeg over de telefoon) dus besloot ik om de router weg te halen, vervangen door een switch en het IP adres van zijn server (domain controller). Toen werkte de poort mappings wel.

Toen hij alles in eerste instantie doodleuk alles had aangesloten had kon hij wel via zijn Exchange server mail naar mij toe versturen (door DNS wijzigingen kon hij nog niets ontvangen, maar dat is een ander verhaal) dus dat leek allemaal goed.

Maar omdat ik het IP adres van zijn server/domein controller/exchange bak heb veranderd krijgt hij nu geen mail meer verstuurd, het blijft in de outbound queue staan, en ik heb het vermoeden dat dat komt doordat Windows/Exchange het niet zo leuk vondt dat ik het statische IP adres veranderd heb. Ik heb ook wat wijzigingen in de DNS gedaan zodat dat overeenkomt met zijn nieuwe IP range

Omdat ik niet altijd de mogelijkheid heb om zomaar ff alles te testen, en het gister eigenlijk al erg laat werdt, vraag ik hier even om wat tips, en of mijn conclusie juist is.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 10:01
is je dns config (forwarding?) wel correct: waarschijnlijk kan hij nu de domeinnamen waar je mail voor hebt staan in de queue niet resolven.

[ Voor 4% gewijzigd door paulhekje op 01-12-2005 09:03 ]

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:14

lier

MikroTik nerd

Controleer of je gebruik maakt en/of moet maken van een Smarthost voor het versturen van je mail. Ik neem aan dat Exchange "gewoon" obv SMTP mail verstuurd ?

Controleer ook in DNS of de DNS servers gewijzigd zijn naar de DNS servers van je nieuwe provider.

Probeer tot slot op de server een telnet sessie te openen naar een willekeurige mail server op Internet om te zien of die communicatie goed verloopt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
paulhekje schreef op donderdag 01 december 2005 @ 09:03:
is je dns config (forwarding?) wel correct: waarschijnlijk kan hij nu de domeinnamen waar je mail voor hebt staan in de queue niet resolven.
Bedoel je de DNS server in Windows, of de DNS configuratie van het interne IP adres? Als preffered DNS staat nu het IP adres van het modem (de gateway dus), ik zou daar een DNS van zijn provider als alternate kunnen gebruiken?
lier schreef op donderdag 01 december 2005 @ 09:04:
Controleer of je gebruik maakt en/of moet maken van een Smarthost voor het versturen van je mail. Ik neem aan dat Exchange "gewoon" obv SMTP mail verstuurd ?

Controleer ook in DNS of de DNS servers gewijzigd zijn naar de DNS servers van je nieuwe provider.

Probeer tot slot op de server een telnet sessie te openen naar een willekeurige mail server op Internet om te zien of die communicatie goed verloopt.
Toen ik niets aan de IP configuratie had gewijzigd kon er zonder verdere wijzigen op de exchange server mail verstuurd worden (dus al via de nieuwe provider)

[ Voor 43% gewijzigd door Gunner op 01-12-2005 09:14 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

Geef in je DNS alleen de DNS servers van je provider op, niet je modem/router (deze doet het niet lekker...). Zoek inderdaad binnen de DNS (draait deze ook inmiddels op het juiste IP adres ???) naar de problemen.

Waarom heb je het IP adres van je DC veranderd ?

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Ik heb het IP adres van de DC veranderd in de TCP/IP properties van de enige adapter die erin zit. De DNS zal ik eens aanpassen vanavond

[ Voor 17% gewijzigd door Gunner op 01-12-2005 09:28 ]

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 10:01
Standaard staat Exchange ingesteld op "mail zelf afleveren, DNS gebruiken". Een alternatieve config is "alles versturen via een smarthost". In dat geval heb je relay permissie nodig op de smarthost. Providers staan dat maar beperkt toe.

Doe de volgende test om te weten of dns het probleem is:
- kijk naar voor domein mail in de queue staat
- nslookup
- set type=mx
- "domeinnaam"
- kijk of er mx records worden resolved.
Zoja: geen dns probleem

Kijk vervolgens met telnet "servernaam/ip" 25 of je verbinding kunt maken.

[ Voor 42% gewijzigd door paulhekje op 01-12-2005 09:30 ]

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
paulhekje schreef op donderdag 01 december 2005 @ 09:27:
Standaard staat Exchange ingesteld op "mail zelf afleveren, DNS gebruiken". Een alternatieve config is "alles versturen via een smarthost". In dat geval heb je relay permissie nodig op de smarthost. Providers staan dat maar beperkt toe.
Dat zal wel, maar deze provider laat het blijkbaar toe, want er is mail aangekomen via de nieuwe provider vanaf zijn Exchange server

• lier

lier

MikroTik nerd

Gunner schreef op donderdag 01 december 2005 @ 09:28:
[...]

Dat zal wel, maar deze provider laat het blijkbaar toe, want er is mail aangekomen via de nieuwe provider vanaf zijn Exchange server
Tenzij deze mail obv DNS cache verstuurd is in plaats van via de smarthost...

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
paulhekje schreef op donderdag 01 december 2005 @ 09:27:

Doe de volgende test om te weten of dns het probleem is:
- kijk naar voor domein mail in de queue staat
- nslookup
- set type=mx
- "domeinnaam"
- kijk of er mx records worden resolved.
Zoja: geen dns probleem
Dat ga ik even proberen ja, thanks
Kijk vervolgens met telnet "servernaam/ip" 25 of je verbinding kunt maken.
Vanaf mijn computer thuis kan ik de SMTP service bereiken als ik zijn ip adres in telnet op poort 25 gooi, dat had ik al getest
lier schreef op donderdag 01 december 2005 @ 09:31:Tenzij deze mail obv DNS cache verstuurd is in plaats van via de smarthost...
Weet je toevallig of Speedlinq een smart host heeft?

Edit: Ik heb even de helpdesk van Speedlinq gesproken, en die zegt dat ik hun SMTP server als relay/smart host kan gebruiken? :?

[ Voor 25% gewijzigd door Gunner op 01-12-2005 09:52 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

Gunner, toevallig ben ik Speedlinq gebruiker en (ook) ik heb de server van Speedlinq ingesteld als smarthost. Dit is (uiteraard) niet nodig, maar soms wel handig.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Zou dat de oplossing zijn voor mijn probleem?

is het smtp.speedlinq.nl?

[ Voor 25% gewijzigd door Gunner op 01-12-2005 10:35 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

Volgens mij:
mail.[inlognaam].speedlinq.nl

Dit gevonden in:
Bron

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Ik heb het inmiddels voor elkaar. Ik heb de primary DNS van speedlinq in Exchange toegevoegd aan de SMTP connector en ook in de TCP/IP config van de netwerkkaart. (welke nu precies de oplossing is weet ik ook niet B)

De mails die zijn verstuurd gister zijn aangekomen. Lier, bedankt voor je hulp! Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/static.gif

• lier

lier

MikroTik nerd

Gunner schreef op donderdag 01 december 2005 @ 10:58:
Ik heb het inmiddels voor elkaar. Ik heb de primary DNS van speedlinq in Exchange toegevoegd aan de SMTP connector en ook in de TCP/IP config van de netwerkkaart. (welke nu precies de oplossing is weet ik ook niet B)

De mails die zijn verstuurd gister zijn aangekomen. Lier, bedankt voor je hulp! [afbeelding]
Pas ook nog even je DNS forward aan.
Wat je nu doet is Exchange direct naar de DNS van je provider verwijzen (netter zou zijn om gebruik te maken van je lokale DNS server). Dit kan eventueel problemen opleveren in het netwerk. Daarnaast moet je het IP adres van je DNS server als enige aan je clients mee geven, DNS resolven doet de DNS server.

BTW, graag gedaan (smiley is cool)

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Help me even op weg, want de DNS die nu draait intern is nu alleen ingesteld voor het interne netwerk.

Op de clients staat wel als enige de DNS van de server ingesteld, niet van de provider

Verwijderd

zoek eens op forwarders...
Pagina: 1