laptop kapot [toshiba] ?

Pagina: 1
Acties:

• Ruben314199
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik heb een probleem met mijn 3 jaar oude toshiba TE2100.
Ongeveer 1x per uur bevriest de laptop tijdens het werken. Het beeld blijft dan staan maar hij reageert nergens meer op. Blijft dan niets anders over dan uitzetten dmv de uit-knop lang ingedrukt houden. Dit is op zich als slecht en hinderlijk, want dat deed 'ie vroeger nooit.
Als ik de laptop weer aan zet dan heeft hij problemen met aan gaan. Soms gebeurd er niets als ik op de aan knop druk, soms krijg ik alleen het toshiba logo, en -als ik geluk heb- krijg ik een 'bad cmos battery, check system and press f1 to continue' error. Daarna kan ik meestal gewoon opstarten. Met even wachten, batterij er uit halen, cd speler er uit halen, ac adaptor uitschakelen en nog een keer proberen lukt het altijd wel om hem weer aan de praat te krijgen, maar relaxed is anders.

De vraag is nu: wat kan er mis zijn ? Aan het os ligt het niet, want hij hangt doet het zowel onder windows als onder linux. Op het eerste gezicht zou ik denken dat het de cmos batterij is, maar daar crashed je computer toch niet van (als ik gewoon afsluit krijg ik de melding niet) ? Sloopt de pc mijn bios als hij crashed en denkt hij daarom dat de battrij slecht is ?
Ik wil best dat ding open gaan schroeven, maar alleen als ik een idee heb dat het helpt. De garantie is helaas 3 maanden geleden afgelopen :-(

Het enige positieve is dat hij nog nooit is vastgelopen terwijl hij niet aan het lichtnet hing. Maar hij is al oud, en dat houd 'ie maar een half uurtje vol. Verder voldeed het ding nog prima, dus ik heb niet echt zin om een nieuwe te gaan kopen.

De gaafste watergekoelde pc ter wereld

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:45
CPU cooling verstopt of defect?

Als ie te warm wordt loopt ie vast (als je geluk hebt), bij een reboot gaat de fan weer blazen (en dus boot ie weer). Vervolgens schakelt ie de fan normaal uit. Als je CPU warm wordt zou ie weer moeten gaan blazen, maar als ie dan niet aanspringt....

• Ruben314199
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-04-2025
Hij was wel een keer heel erg heet toen hij crashte, maar hij is ook wel eens 2 min na het opstarten bevroren. Lijkt me stug dat hij toen al zo heet was (daarvoor had hij een nachtje uit gestaan).
Intussen ie 'ie er ook al een keer mee opgehouden op de accu, dus aan de stroomtoevoer ligt het ook niet uitsluitend.

De gaafste watergekoelde pc ter wereld