O&O Defrag sloopt files

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:12

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Topicstarter
Al een jaar niks aan defragmentatie gedaan en daar wou ik eens verandering in brengen.

O&O Defrag V8 professional geïnstalleerd en gedefragmenteert met de /complete instelling.
Goed, O&O is aan het defragmenteren, maar ik werk rustig verder (dacht dat dit gewoon kon met O&O). Blijkt dat een paar procent van mijn foto's (PSD's en raw's) corrupt zijn. Nou heb ik duizenden foto's, dus het gaat hier om tientallen bestanden :(

Corrupt, hoe dan? Nou zo:

Afbeeldingslocatie: http://www.gizzah.net/got/defrag/CRW_5208.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.gizzah.net/got/defrag/CRW_8257.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.gizzah.net/got/defrag/CRW_8282.jpg

Lekker prut dus...
Komt dit doordat ik de pc heb gebruikt tijdens het defraggen (de bestanden die beschadigt zijn heb ik nooit geopend tijdens het defraggen)? Is het een bug? Valt er nog iets aan te doen? De raw's heb ik allemaal wel dubbel op twee partities staan, maar van de PSD's heb ik maar één versie..

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Topicstarter
Is er echt niemand anders met zulke ervaringen?
Kom er net achter dat mijn UT2004 installatie ook corrupt is.

Dit is niet echt iets wat je verwacht van een simpele defragmentatie actie. Maar defragmenteren kan dus je hele hardeschijf ontregelen :?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Ik denk eerder dat er wat mis is met je harde schijf of met je geheugen. Ik gebruik al jaren O&O Defrag en ik heb nog nooit corrupte bestanden gehad. Draai memtest eens? (http://www.memtest.org/) en het test tooltje voor je hardeschijf van de fabrikant?

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Topicstarter
Lijkt me sterk dat 4 hd's tegelijk kapot gaan :)
Geheugen kan natuurlijk, zal dat even testen als ik thuis ben. Als er iets mis is met het geheugen vind ik het wel raar dat ik dat nooit eerder gemerkt heb. Draai toch redelijk geheugenintensieve programma's.

Verwijderd

O&O software, Diskeeper, Perfectdisk en de hele zooi meer laten je wel geloven hoe ontzettend belangrijk defragmenteren wel niet is.

Trek je eigen conclusie uit onderstaande praktijkervaring:
Windows XP is vers geïnstalleerd en alles werkt vlotjes. Toch even de schijf gedefragmenteerd. Nu installeer ik een heel groot spel zoals UT2004. Ik ken UT2004 door en door en ik weet hoelang zijn opstarttijd is. Ik installeer en ga direct spelen. Niets vreemds te merken en alles loopt vlot.
Toen defrag geopend en hij beveelde mij de schijf te defragmenteren. Goed, gedaan.
Aan de laadtijden van UT2004 is weinig veranderd na de defrag. O wat wordt mijn machine ineens sneller :/

Weten ze daar nog steeds niet dat NTFS minder vatbaar is voor fragmentatie. NTFS blijft snel of het moet wel heel ernstig zijn. Wie eens per maand de standaard Windows defragmenter draait onderhoud zijn systeem al prima.
Om deze dure pakketten te kunnen uitsparen bestaan er gratis partities. Windows XP met wat progjes op een kleine C partitie waar het geen kant uitkan en games en data op een andere grote partitie.

Kun je dus ook té goed defragmenteren? Maar wat TS betreft geeft het wel een hele nare smaak in je mond. Ik zou even chkdsk /f uitvoeren als ik jouw was.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2005 10:40 ]

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 10:35:
O&O software, Diskeeper, Perfectdisk en de hele zooi meer laten je wel geloven hoe ontzettend belangrijk defragmenteren wel niet is.

Trek je eigen conclusie uit onderstaande praktijkervaring:

[...]

Aan de laadtijden van UT2004 is weinig veranderd na de defrag. O wat wordt mijn machine ineens sneller :/

[...]

Kun je dus ook té goed defragmenteren? Maar wat TS betreft geeft het wel een hele nare smaak in je mond. Ik zou even chkdsk /f uitvoeren als ik jouw was.
Je vergeet één ding, namelijk dat het hier niet alleen over betere functionaliteit zou gaan, maar ook over managability. Met de standaard Windows defragmenter kan er wel een heel netwerk van computers aan de gang gezet worden, maar met een duur programma kan dit makkelijk (en is het makkelijker om de boel te beheren). Tevens is het met de standaard Windows defragmenter bijvoorbeeld niet mogelijk om bijvoorbeeld meerdere schijven tegelijkertijd te defragmenteren.

Het is natuurlijk ook zo dat als je iets (of het nou UT2004, Office of weet ik veel wat anders) installeert, deze netjes achteraan de schijf komt te staan (je hebt immers een schijf met consistente data), dus zal je nieuw geïnstalleerde programma niet gefragmenteerd raken en dus zal het niet uit maken of je defragmenteert of niet. Deze conclusie van jou slaat dus even nergens op.

Om terug te komen op de TS: bij mijn weten kan het gebruiken van je systeem tijdens het defragmenteren je bestanden niet corrupt maken. Is dit alleen gebeurt bij je foto's of ook bij andere files (dat je weet)? Hoe is de temperatuur binnen je kast (en met name de temp van je HD's)? Bekijk ook de S.M.A.R.T. info van je HD's even, misschien valt daar nog wat uit op te maken.

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
wellicht wordt je hdd na een tijdje defragmenteren te warm?
kan zijn dat je je kast wat beter moet coolen

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:42
heb je je pc overgeclockt?

een te hoge fsb, slecht geheugen, te hoge cpu snelheid kan datacorruptie veroorzaken.. als je dan gaat defraggen heb je het meest kans dat er veel verneukt word

[ Voor 76% gewijzigd door Devian op 02-12-2005 16:17 ]

https://wren.co/join/Devian

Verwijderd

Het is natuurlijk ook zo dat als je iets (of het nou UT2004, Office of weet ik veel wat anders) installeert, deze netjes achteraan de schijf komt te staan (je hebt immers een schijf met consistente data), dus zal je nieuw geïnstalleerde programma niet gefragmenteerd raken en dus zal het niet uit maken of je defragmenteert of niet. Deze conclusie van jou slaat dus even nergens op.
Na de installatie van UT2004 had ik behoorlijk wat gefragmenteerde bestanden met een enkeling van 3412 fragmenten (op die schijf is nog 90 GB vrij). Dus dat het nergens op slaat volgens jouw is gewoon een vooroordeel.

Ik meende toch duidelijk geschreven te hebben dat de defragmenter mij aanbevool om de partitie te defragmenteren. Lult defrag dus uit z'n nek :>

Dus graag eerst even goed lezen en dan pas een berichtje planten.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2005 07:59 ]

Verwijderd

Hoe is de temperatuur binnen je kast (en met name de temp van je HD's)? Bekijk ook de S.M.A.R.T. info van je HD's even, misschien valt daar nog wat uit op te maken.
->SMART vertoont geen krimp en volgens HD tune is de harddisk nog steeds in topcondictie met een constante temperaturr van rond de 25 a 30 graden (harddisk voelt na hard werken slechts lauw aan).
->De temperatuur in de kast is ook dik in orde. Komt zelden boven de 30 graden uit dankzij 3 stille casefans.

Verder maakt mijn systeem gebruik van Cool and Quiet wat optimaal werkt. Ook zit er geen noemenswaardige stof in de machine of wat voor vreems ook.

Verwijderd

Ik neem mijn bovenstaande woorden terug.

Voor sinterklaas kreeg ik O&O defrag (systeembeheerdersfamilie) wat me zeer verbaasde. Ik had er niet om gevraagd. Aangezien ik een gegeven paard niet in de bek mag kijken heb ik het pakket maar eens op mijn PC gezet en beide partities onderhanden genomen met CompleteNAME.
Ik had er absoluut geen geloof in. Het was wel geinig te zien hoe de hele partitie onder handen werd genomen. Beetje het Windows 98 defrag gevoel (blokjes).

Na goed, overtuig mij maar dacht ik en ik startte het systeem opnieuw op. Er viel me meteen een ding op. Het opstarten was merkbaar sneller. Ook UT2004 en LOTR BFME laden beduidend vlugger in.
Een defragmentatie waarmee de bestanden op naam op schijf worden gerangschikt schijnt dus echt te helpen. Ik had dat nooit gedacht dat het zoveel zou uitmaken. :)

Ja ja, ook ik kan het fout hebben.

Maar ik had geen corrupte bestanden of zoiets zoals TS. Ik liet het systeem rustig zijn gang gaan en ik leunde achterover. Laat hem maar gaan.

• Devian
lol ;)

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-02 11:33

TheBorg

Resistance is futile.

Pak eens een file van een paar 100MB, maak een zooitje kopieën en doe een file compare.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Topicstarter
Even een update: chkdsk vindt geen problemen, S.M.A.R.T. ziet er goed uit, memtest vindt geen fouten en ik draai zonder problemen al enige uren de prime95 torture test. Met mij pc is op die fronten dus niks mis :P
Pak eens een file van een paar 100MB, maak een zooitje kopieën en doe een file compare.
Wil ik wel doen, maar tot nu toe vind ik alleen programma's die ASCI files comparen etc. ipv op bit niveau.

Kan ik nu al concluderen dat die O&O software gewoon brak is, en dat het niet aan mij of mijn pc ligt?
Kunnen dit soort dingen ook gebeuren met de windows defrag? Want ik wil opzich wel gewoon kunnen defragmenteren zonder dat m'n hele archief verpest wordt.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-02 11:33

TheBorg

Resistance is futile.

Gizz schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 17:19:
Wil ik wel doen, maar tot nu toe vind ik alleen programma's die ASCI files comparen etc. ipv op bit niveau.
fc /?
;)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Topicstarter
Dank u, m'n commando's zijn nogal roestig :P

Avi file van 400MB van schijf 1 gekopieerd naar schijf 2, van schijf 2 naar 3 etc. Uiteindelijk de file op schijf 1 en 4 vergeleken.
FC: no differences encountered

Verwijderd

Als ik naar de plaatjes kijkt, dan valt me op dat ze wel op een erg speciale manier corrupt zijn. Je kan niet echt zeggen dat ze compleet kapot zijn. Het lijkt ter eerder op dat dat er "slechts" wat bits zijn omgevallen. Ik kan me niet voorstellen dat een defrag programma dit kan veroorzaken. Bij een defrag fout zullen blokken uit de foto's compleet geen relatie meer hebben met de originele inhoud en dat is hier niet het geval. Ik zou de fout eerder relateren met slecht geheugen of aan een slechte verbinding tussen het mobo en de disk(en), de IDE of SATA kabels.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Topicstarter
Hoe verklaar je dan dat deze setup sinds 2003 (ok, af en toe is er een schijf bijgekomen) feilloos draait, alle test geen fouten opleveren en ik het eerste corrupte bestand zag toen hij aan het defraggen was (dacht dat het een tijdelijk iets was, dat O&O defrag toevallig met die file bezig was)?

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gizz schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 17:51:
Hoe verklaar je dan dat deze setup sinds 2003 (ok, af en toe is er een schijf bijgekomen) feilloos draait, alle test geen fouten opleveren en ik het eerste corrupte bestand zag toen hij aan het defraggen was (dacht dat het een tijdelijk iets was, dat O&O defrag toevallig met die file bezig was)?
Het kan puur toeval zijn dat net op die moment wat zaken mis gingen op je harddisk. Het kan natuurlijk altijd een bug in het programma zijn, maar O&O Defrag is een van de meer populaire defraggers van het moment. Het is dus een veel gebruikt programma. Mocht er zulk een bug in zitten, dan kan ik me niet inbeelden dat er niet meer mensen last van hebben - en toch vind je met Google geen andere negatieve ervaringen zoals die van u.

Trouwens, over datacorruptie en defragmentatiesoftware. Zulke programma's zijn speciaal ontwikkeld opdat datacorruptie (nagenoeg) uitgesloten is. Het duitse c't Magazin für Computer Technik heeft enkele jaren geleden de betrouwbaarheid van defraggers op de proef genomen (ik weet niet of O&O Defrag in de test zat maar het ging alleszins om een aantal courante defraggers). Er werd ondermeer getest onder zware systeembelasting, bij veel schijfactiviteit, met nauwelijks vrije schijfruimte,... tot zelfs het uittrekken van de netspanning tijdens het defragmentatieproces. Hoe hard men ook probeerde, geen van de defraggers veroorzaakte dataverlies.

Dit louter even terzijde opdat je niet meteen beschuldigend richting O&O Defrag wijst. Kijk eerst de andere schakels in de keten na. Mocht je er toch echt van overtuigd blijven - na onderzoek - dat het wel degelijk de sculd is van O&O Defrag, dan kun je best contact opnemen met O&O software's helpdesk/support. Zoals ik al zei bestaat er natuurlijk altijd de kans dat er wel degelijk een bug in het programma zit, maar dan gaat GoT u niet verder kunnen helpen en zul je je tot de makers moeten richten.

Verwijderd

Gizz schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 17:30:
Dank u, m'n commando's zijn nogal roestig :P

Avi file van 400MB van schijf 1 gekopieerd naar schijf 2, van schijf 2 naar 3 etc. Uiteindelijk de file op schijf 1 en 4 vergeleken.
FC: no differences encountered
Veel te doorzichtig. Doe het goed.

Kopieer een bestand van minimaal 3 gig tussen partities en ga ondertussen ook nog even wat anders kopieren wat huge is. Zet die schijf voor 100% aan het werk en houd dat lang vol. Dan FileCompare

• vriesdude
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 21:28
Verwijderd schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 19:28:
[...]

Veel te doorzichtig. Doe het goed.

Kopieer een bestand van minimaal 3 gig tussen partities en ga ondertussen ook nog even wat anders kopieren wat huge is. Zet die schijf voor 100% aan het werk en houd dat lang vol. Dan FileCompare
en doe eventueel tegelijk nog een prime95 torture oid B)

/dev/null

• Devian
heb ik al ergens kunnen vinden of zijn pc overgeclockt is?

Pagina: 1