KPN ISDN vervangen door VoIP?

Pagina: 1
Acties:

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-02 15:22
Ik heb een heel aantal vragen mbt. voip. Ik heb nu een tijdje "meegedraaid" met voipbuster op mijn pc en heb zodoende ervaring opgedaan door veel met mijn vriendin te bellen welke ook voipbuster heeft en beide ook met upgrade zodat we onbeperkt naar vaste lijnen kunnen bellen.

Daarnaast heb ik vanalles uit zitten zoeken mbt. het zelf implementeren van VOIP ter vervanging van onze 2 vaste ISDNlijnen hier thuis. Nu blijkt dit nog geen gemakkelijke klus te zijn.

Nu heb ik wat gemaild met een aantal mensen die meer verstand van voip hebben dan ik tot nu toe. Het onderstaande stuk tekst is dan ook uit een mailtje gekopieerd waarop ik maar geen antwoord krijg. Ik heb het wat zitten bewerken zodat het hier leesbaar en toepasbaar is, maar de vragen heb ik dus nog steeds:

Ik ben inmiddels wat verder met vanalles uitzoeken, maar ik moet zeggen dat de kwaliteit van het bellen over het algemeen me erg tegenvalt, veel storing/ruis/happeren etc. Het is gewoon tot nog toe voor mij geen goede vervanging voor normale telefonie.

Nu moet ik zeggen dat ik voornamelijk bel via de voipbuster software met een (gaar) headsetje, maar ik heb niet het idee dat dat alle storingen veroorzaakt. Nu vraag ik mij dus af, gebruik jij het inmiddels voor normaal bellen of is het meer voor erbij/hobby. Als dat eerste het geval is zou ik toch wel eens willen dat iemand mij belt met een (volgens hem) goed (genoeg) werkende lijn.

Overigens is een andere vraag van mij of je bekend bent met deze linksys router: WRT54GP2 http://www.linksys.com/se...2FCommon%2FVisitorWrapper

Dit lijkt me een ideaal apparaat, echter vraag ik me af of hij net als de sipura's ook dialing rules heeft zodat je bijv. in kan stellen dat hij automatisch +31 voor de gebelde nummers zet en de eerste 0 weghaald (bijv. +31 10 1234567 bij het gebelde nummer 010 1234567).

Daarnaast heb jij het over 1 Voipbuster lijn en 1 Budgetphone lijn, ik vraag me toch of hoe je dit insteld, moet je bij budgetphone je ipadres oid opgeven waarnaartoe het telefoonverkeer op die 2 nummers die je meeneemt gerouted worden?

Heb jij dan 2 losse telefoontoestellen aan die ATA hangen, waarbij telkens moet bedenken of je nou met voipbuster of met budgetphone belt?

Als je dan gebelt word op 1 van de 2 nummers, dan gaat ook maar 1 telefoon over, is dat niet irritant?

Waarom neem je eigenlijk geen 2 voipbuster accounts en gebruik je budgetphone niet gewoon alleen maar als binnenkomende partij, dat lijkt me toch het goedkoopst?

Ik heb nu dus het idee dat om de structuur hier thuis te kunnen behouden:
- 1 basisstation, met 5 handsets erop geconnect
- 2 telefoonnummers die beide op dat basisstation uitkomen
- 2 uitgaande telefoonlijnen ook allebei over dat basisstation
Dat ik daar een basisstation voor nodig heb die 2 analoge lijnen accepteerd en kan gebruiken zegmaar, bestaan deze?

Veel vragen, hopelijk ook veel antwoorden :), alvast bedankt voor het vele lezen/reageren!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-02 15:22
kick